vanlig lack eller pulver på fälgar?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag tänkte lacka fälgarna, kan man pulverlacka samma färg som yamma har eller är det vanlig lack som gäller?

r1.jpg

Rigge skrev:
Jag tänkte lacka fälgarna, kan man pulverlacka samma färg som yamma har eller är det vanlig lack som gäller?

r1.jpg

Vad jag vet så ger pulverlack en mycket hårdare lack som är tåligare...Det håller nog bättre för fäljar som tar en hel del stryk.

Rigge skrev:

Lacka i vilken färg (kvalitets billack) du vill lägg sedan på en klar pulvertopcoat som slityta.
//L

Du bör inte ångra dig efter att du har pulverlackat fälgarna iaf.

Det är milt uttryckt ett rent jä-la helvete att få bort färgen efteråt om du vill lacka i en annan färg senare :3freak

Jonathan skrev:
Du bör inte ångra dig efter att du har pulverlackat fälgarna iaf.

Det är milt uttryckt ett rent jä-la helvete att få bort färgen efteråt om du vill lacka i en annan färg senare :3freak

Kan man pulverlacka guld? Varför skulle jag ta bort färgen? Måste väl gå att lacka över?

Rigge skrev:
Kan man pulverlacka guld? Varför skulle jag ta bort färgen? Måste väl gå att lacka över?

Jo guld bör fungera. Men det är väl svårare att ta fram brutna färger i pulverform. :confused:

Tjaa.. Om du som mig en gång i tiden, ska få för dig att polera fälgarna till ollonglans så lär du avlägsna färgen från fälgarna på något sätt :)

Men o andra sidan kanske inte folk är lika dumdristiga som mig :död

Det tog exakt 24 timmar att glasblästra bakfälgen på Miton. :cpparty

Rigge skrev:
Fälgarna är polerade nu, det är asfult så det ska jag nog inte göra.

Smaken är som :arsele

Men så är det bara att traska till närmaste pulverlack firma och få det gjort :tummenupp

Rigge skrev:
all färg måste bort :)gamla färgen bubblar upp när dom härdar färgen i ugnen.
-nutz

Är det inte svårare sedan att hålla guldfärgade fälgar rena jämfört med svarta med tanke på alla fälg skrymslen som är svåra att komma till vid rengöring.
Vax stänk och asfalt fläckar kommer man trots allt inte ifrån så lätt.

Så fort ngn frågar detta är "alla" snabbt framme och säger pulverlack.

Om vi tar en äkta expert som exempel INTERA AB I sthlm, störst på reparationer av mc & bilfälgar i Sverige. De har en lackbox, en vanlig lackbox för målning med våta färger.

OM pulver är bättre....varför...ja ni fattar.

Själv tar jag ovanstående exempel som ett definitivt svar på frågan.

Rigge skrev:
Fälgarna är polerade nu, det är asfult så det ska jag nog inte göra.
Då kan du väll höra om det finns någon som vill byta några opolerade fälger mot dina + lite cash till dig... om du lickas ska lacka dom.
Men om dom redan är polerade så tycker ju jag att du ska eloxera/anodisera dom guld :tummenupp .
Vad jag vet som jobbar som billackerare så finns det ingen pulverlack som kan ens i närheten matcha glansen mot en fin klarlack, men pulverlacken har en hårdare yta/form.
Men av mina egna erfarenheter på pulverlackade crossramar så är det ingen skillnad på vad som stoppar bäst mot stenskottssprut.

Matterunken skrev:
Då kan du väll höra om det finns någon som vill byta några opolerade fälger mot dina + lite cash till dig... om du lickas ska lacka dom.
Men om dom redan är polerade så tycker ju jag att du ska eloxera/anodisera dom guld :tummenupp .
Vad jag vet som jobbar som billackerare så finns det ingen pulverlack som kan ens i närheten matcha glansen mot en fin klarlack, men pulverlacken har en hårdare yta/form.
Men av mina egna erfarenheter på pulverlackade crossramar så är det ingen skillnad på vad som stoppar bäst mot stenskottssprut.

Dom är ju inte helpolerade, bara fälgbanorna. Det blir våtlack jag har fått ett bra pris, men så råkade jag köpa fiddymotor så jag måste vara lite försiktig med dollarsena just nu.

Chronic skrev:
Så fort ngn frågar detta är "alla" snabbt framme och säger pulverlack.

Om vi tar en äkta expert som exempel INTERA AB I sthlm, störst på reparationer av mc & bilfälgar i Sverige. De har en lackbox, en vanlig lackbox för målning med våta färger.

OM pulver är bättre....varför...ja ni fattar.

Själv tar jag ovanstående exempel som ett definitivt svar på frågan.

En gissning rent spontant skulle väl vara kostnaden och platsen, eftersom en anläggning för pulverlack är ganska stor och dyr?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back