Maverick_ou812
There's a new kid in town
- Gick med
- 30 Sep 2004
- Hoj
- Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag får titt som tätt lite frågor via PM gällande Sydskanes arrangemang och då frågorna är både vettiga och berättigade så tänkte jag att vi kunde ha en tråd för FAQ. Det kan ju underlätta för alla.
Vill också understryka att de svar som ges här gäller endast nu, regler och bestämmelser kan ju ändras och det är ALLTID informationen på hemsidan som gäller först! Jag försöker därför länka svaren till aktuell plats.
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=23
Du är alldeles välkommen att köra i gul-grupp. På första förarmötet kollar vi alltid ifall det finns några nya som kan tänkas behöva extra hjälp och om så finnes brukar ni få en helt egen instruktör som hjälper er tills ni blir varma i kläderna. Påtala gärna själv för din instruktör att du är ny och vad du har för bakgrund så löser sig allt.
Det går bra att dela på en hoj men bokningen är personlig så det krävs att ni har två anmälningar.
Regler för körningarna finns här: http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24
I övrigt så gäller följande:
ALL KÖRNING SKER PÅ EGEN RISK
LÄS VÅRA ANSVARSBESTÄMMELSER (pdf format): http://www.sydskanesemse.nu/pdf/Ansvar2009.pdf
Inför varje körtillfälle krävs en underskrift som en bekräftelse på att du är införstådd med gällande ansvarsbestämmelser.
Vi har inget krav på trafikförsäkring från och med år 2007
Detta gäller alla grupper. Vi har i och med detta fått jämnare och säkrare grupper då det nu är erfarenhet som styr gruppindelningen. Från och med år 2007 kommer även händelser på banan att betecknas som banincidenter.
Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.
Personlig försäkring
Vi rekommenderar starkt en olycksfallsförsäkring som täcker personskador för extremsporter.
Står bland våra regler: http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24
Tänk även på följande:
Glöm inte att se över din motorcykel!
Däck, kedjespänning och bromsklossar får ofta påpekade vid vår besiktning. Kolla efter läckage och se till att allting sitter fast.
Och du! Se till att klara bullermätningen på 100db stillastående, chansa inte.
Det är dina pengar att förlora…
Poäng:
De poäng du får som funktionär är inte tidsbegränsade, dvs. det går utmärkt att använda dem året där på!
På Knutstorp mäter vi alla hojar samtidigt som vi besiktigar dom.
På Sturup kommer vi inte mäta innan körning men under körningen mäter vi förbipasserande.
Skulle du ligga för högt så får du försöka fixa till det så mäter vi igen.
Som vanligt rekommenderar vi originalsystemet för då brukar det inte vara några problem.
Det ska vi nog kunna lösa om tid finns.
Ska dock tillägga att det blir i mån av tid och är inget man kan räkna med varje gång. Men som miljöansvarig i SSEMSE ska jag göra vad kan, för det ligger i allas intresse att vi håller bullret nere om vi vill fortsätta gazza på banan.
Övrigt:
Tänk på att ni representerar SSEMSE när ni åker till och från banan.
Banägarna är hårt pressade från kommunerna om att sänka bullernivåerna.
Sydskanes Emses syn är att vi ska ligga i framkant och visa banägarna att vi gör vad vi kan. En god relation med banägaren är vital för att vi skall kunna förhandla oss till ännu bättre bantider.
Vi ser därför helst att du ligger med god marginal UNDER gällande gränser.
• Bullergränser: 95 dBa förbipasserande.
Mer om buller finns på hemsidan:
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24
Vi i styrelsen skulle också vilja att det var möjligt med betalning på plats, men det är det i nuläget inte -vi har ändrat så det är möjligt att boka upp till 48 timar innan körningen, det är det kompromiss ni får leva med -det är lösningen för tillfället! Problemen är följande:
1. Pengahantering på plats
2. Hur skall det fungera rent praktiskt
3. Möjligheten har funnits tidigare år (början av SSEMSE:s historia) och har slutat med handgemäng mellan de som "väntat" på att få en plats genom att komma ner till banan istället för att boka sig som alla andra.
Vill också understryka att de svar som ges här gäller endast nu, regler och bestämmelser kan ju ändras och det är ALLTID informationen på hemsidan som gäller först! Jag försöker därför länka svaren till aktuell plats.
- Bokad i GRÖN grupp
Din inställning är vettig men om alla bokat sig rätt så ska inte "Rossi" finnas i grön grupp. Mer info om grupperna här:Tyckte att det verkade vettigt med grön grupp med tanke på att jag bara kört bana en gång och jag inte ens haft A kortet ett helt år ännu.
Då slipper man förhoppnings ha Rossi bakom sig som tutar och skriker "flytta på dig din bromskloss" eller dyl.
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=23
- Boka sig i gul istället för grön?
Svar från Instruktörsansvarig:Funderar på det här med bankörning på SRW som du med flera talar sig varma för, tänkte att jag skulle ta och testa på det inom en snar framtid! Dock så var jag inne på Sydskanes Emse och kollade i kalendern, såg då att det bara finns en omgång för grön grupp på SRW, den 24/5. Inte säker på att jag kan det datumet därför undrar jag om det är ok att boka in sig i gul grupp trots att man inte har kört bana innan, hur ser ni på det?
Du är alldeles välkommen att köra i gul-grupp. På första förarmötet kollar vi alltid ifall det finns några nya som kan tänkas behöva extra hjälp och om så finnes brukar ni få en helt egen instruktör som hjälper er tills ni blir varma i kläderna. Påtala gärna själv för din instruktör att du är ny och vad du har för bakgrund så löser sig allt.
- Två förare per MC?
Svar från styrelsenKan man köra två på samma hoj under en dag eller krävs det två anmälningar?
Det går bra att dela på en hoj men bokningen är personlig så det krävs att ni har två anmälningar.
- Kört med SMC innan
Att vika in backspeglarna eller att ta av dem är nåt som rekommenderas. Låt den bakom dig bekymra sig om hur han/hon ska ta sig om, du ska bara hålla ditt spår och bry dig om din egen körning.På BKK fick man inte ha backspeglar, eller rättare sagt, man fick ha backspeglarna kvar, men några av de som arrangerade gick runt och tejpade över dem. Är det lika dant på Sydskanes Emse körningar?
Tänkte att om man ändå inte ska använda backspeglarna så skulle man eventuellt se om man hittar några såna backspegelsplattor som är som fästet till backspeglarna fast helt platt. Onödigt men ser lite tufft ut.
(Inte för att jag har tuffaste hojen eller nått ändå...)
Regler för körningarna finns här: http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24
- Hur funkar det med försäkringar?
Denna eviga fråga. Vad som gäller för just dig är en överenskommelse mellan dig och ditt försäkringsbolag men Sydskanes Emse har valt att har valt att ta hänsyn till bolagens och trafikförsäkringsföreningens (TFF) synsätt. TFF har tagit fram ett dokument som ligger till grund för bolagens fortsatta agerande och för den som vill gå in djupare i detta finns denna att beskådas på: WWW.FREESPEED.NU/SMC/TSL-MTFL.PDFHojen är bara halvförsäkrad ändå så det är skit samma. Men det hade varit tråkigt om man inte får ut något vid person skador. Hoppas naturligtvis man slipper råka ut för något, men kan vara bra att veta vad som gäller.
I övrigt så gäller följande:
ALL KÖRNING SKER PÅ EGEN RISK
LÄS VÅRA ANSVARSBESTÄMMELSER (pdf format): http://www.sydskanesemse.nu/pdf/Ansvar2009.pdf
Inför varje körtillfälle krävs en underskrift som en bekräftelse på att du är införstådd med gällande ansvarsbestämmelser.
Vi har inget krav på trafikförsäkring från och med år 2007
Detta gäller alla grupper. Vi har i och med detta fått jämnare och säkrare grupper då det nu är erfarenhet som styr gruppindelningen. Från och med år 2007 kommer även händelser på banan att betecknas som banincidenter.
Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.
Personlig försäkring
Vi rekommenderar starkt en olycksfallsförsäkring som täcker personskador för extremsporter.
- Måste man ha rejs ställ vid era körningar eller är all mc beklädnad ok?
Står bland våra regler: http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24
Tänk även på följande:
Glöm inte att se över din motorcykel!
Däck, kedjespänning och bromsklossar får ofta påpekade vid vår besiktning. Kolla efter läckage och se till att allting sitter fast.
Och du! Se till att klara bullermätningen på 100db stillastående, chansa inte.
Det är dina pengar att förlora…
- Funktionär
Svar från Ordföranden:Om man skulle anmäla sig som funktionär till något event. De poäng man samlar på sig. Hur länge gäller de?
Tänker om man skulle vara funktionär efter ovannämnda Knutstorp körning och sen ha nästa körning nästa år, kan man då använda funktionärspoäng som man samlat in detta år?
Bortsett från att samla poäng så skulle det kunna vara kul att både se hur arrangemangen fungerar från andra sidan, samt att det även skulle vara kul att se Sturup Raceway någon gång.
Poäng:
De poäng du får som funktionär är inte tidsbegränsade, dvs. det går utmärkt att använda dem året där på!
- Buller
Svar från bullermessersmith:Bullermäts alla hojar innan körning nuförtiden? Åker man dit, får man chans att åtgärda problemet på plats och prova igen?
Anledningen att jag frågar är att jag inte har den blekaste aning om hur mycket min hoj låter.
På Knutstorp mäter vi alla hojar samtidigt som vi besiktigar dom.
På Sturup kommer vi inte mäta innan körning men under körningen mäter vi förbipasserande.
Skulle du ligga för högt så får du försöka fixa till det så mäter vi igen.
Som vanligt rekommenderar vi originalsystemet för då brukar det inte vara några problem.
Låt säga att man vill kolla sin hoj en dag då vi har körning på SRW och man inte ska köra själv. Skulle vi kunna ställa upp och mäta om man dyker upp i god tid innan körningen börjar, som en ren medlemsservice?
Svar från bullermessersmith:Fråga:
En söndag på sturup, om man hänger på låset, skulle man kunna få en ljudmätning då så att man hinner fixa till det innan första passet? Är ju surt att bli svartflaggad direkt i första passet å missa det..
Det ska vi nog kunna lösa om tid finns.
Ska dock tillägga att det blir i mån av tid och är inget man kan räkna med varje gång. Men som miljöansvarig i SSEMSE ska jag göra vad kan, för det ligger i allas intresse att vi håller bullret nere om vi vill fortsätta gazza på banan.
Övrigt:
Tänk på att ni representerar SSEMSE när ni åker till och från banan.
Banägarna är hårt pressade från kommunerna om att sänka bullernivåerna.
Sydskanes Emses syn är att vi ska ligga i framkant och visa banägarna att vi gör vad vi kan. En god relation med banägaren är vital för att vi skall kunna förhandla oss till ännu bättre bantider.
Vi ser därför helst att du ligger med god marginal UNDER gällande gränser.
• Bullergränser: 95 dBa förbipasserande.
Mer om buller finns på hemsidan:
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24
- Anmälning och betalning på plats
Svar från styrelsen (klippt och klistrat från olika inlägg):Om det inte är fullt bokade i grupperna, o bokningen är stängd.
Varför kan man inte göra en efteranmälan o pröjsa på plats?
Som jag har förstått det så har kanske många (även jag) svårt o ta ledigt från jobb... O när man väl får klartecken så är bokningen stängd.
Det kan även vara att man väntar på reservdelar till bajken som man inte hinner få i tid... Som sagt, det finns många faktorer till att man inte bokar sig.
Men när så dagen kommer för bankörningen så kan man inte köra pga det mindre bra sättet att boka/efteranmäla sig är stoppat.
Vi i styrelsen skulle också vilja att det var möjligt med betalning på plats, men det är det i nuläget inte -vi har ändrat så det är möjligt att boka upp till 48 timar innan körningen, det är det kompromiss ni får leva med -det är lösningen för tillfället! Problemen är följande:
1. Pengahantering på plats
2. Hur skall det fungera rent praktiskt
3. Möjligheten har funnits tidigare år (början av SSEMSE:s historia) och har slutat med handgemäng mellan de som "väntat" på att få en plats genom att komma ner till banan istället för att boka sig som alla andra.
Last edited: