Vanliga vägar inget för supermotorcyklar

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ja så lyder en artikel i dagens Trollhättans Tidning. Här är lite godbitar...

Hänsynslösa förare med maskiner som gör 300 km/h är ett problem i hela Sverige. Unga förare tar efter mc-tidningar där man kör på bakhjulet. De flesta cyklar har ca 1 hk/kg som att jämföra med en Volvo V70 med 1600 hk. Och så kan man köra hela 100 km/h på första växeln och det finns fem växlar till. "Det är fruktansvärda krafter det handlar om". Det är som om Formel1 bilar skulle rulla runt i trafiken. Helst skulle man vilja se ett förbud, vilket "ännu" inte är möjligt.

Jag höll f-n på att sätta gröten i halsen i morse när jag läste detta.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
kopia av aftonbladets artikel.

gammalt o tråkigt och börjar det bli allvar ... så blire motagression.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
t020013 skrev:
Ja så lyder en artikel i dagens Trollhättans Tidning. Här är lite godbitar...

Hänsynslösa förare med maskiner som gör 300 km/h är ett problem i hela Sverige. Unga förare tar efter mc-tidningar där man kör på bakhjulet. De flesta cyklar har ca 1 hk/kg som att jämföra med en Volvo V70 med 1600 hk. Och så kan man köra hela 100 km/h på första växeln och det finns fem växlar till. "Det är fruktansvärda krafter det handlar om". Det är som om Formel1 bilar skulle rulla runt i trafiken. Helst skulle man vilja se ett förbud, vilket "ännu" inte är möjligt.

Jag höll f-n på att sätta gröten i halsen i morse när jag läste detta.

kan du inte scanna in artikeln?? har inte den blaskan....

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Konstigt, i dessa artiklar sägs det inget om förarna mer än i de första två meningarna. Betyder det att hojarna är helt vilda även utan förare?`

Gör om, gör rätt och tänk till! :fatta!

wippe

ya man
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Z750 -09
Ja herregud, det måste nog bli ett stopp på dem där sporthojarna snart :huvet

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Hehe supermotorcyklarna...Va fan snackar dom om??? Hur skulle det vara om vissa journalister tar röven ur sina skrivbordsstolar och tittar på verkligheten istället, gäller även politiker. :mad:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jåke skrev:
Konstigt, i dessa artiklar sägs det inget om förarna mer än i de första två meningarna. Betyder det att hojarna är helt vilda även utan förare?
Jag tycker faktiskt inte att det behövs, hur många förare känner du som inte vrider på ibland när det kommer en raksträcka?

Visseligen är det rätt, vi borde ha strängare regler, går ha mycket roligt med 70hk på slangen istället för 170 :) Hur man än vrider å vänder på det så är det farten som dödar!. Nu står jag inte på någons sida, samma sak för customfolket. Ska tant Agda 87 köra hoj får hon fan skaffa sig körkort hon oxo.

Tycker de e fel att sitta å klaga på artiklarna "fyfan va dumma dom är dom kan ju inte förbjuda min hoj", sen sätter man sig på hojjen å åker 250 på närmaste raksträcka... Dags å vakna upp själva kanske? Då skulle vi nog inte ha det här bråket ;)

(ja, jag är farthulligan å förstår det själv, jag har insett att jag måste ha något som stoppar mig också... Som möjligheten att köra på bana istället... Eller mindre effekt men lika roligt...)

*Edit, javisst kan man ha kul te alla "fel" tidningarna har, men alla förstår väl vad det handlar om...

Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ja men det är klart man blir :mad: förbannad på alla j-a överdrifter som journalisterna gör. Men mina föräldrar ser inte dessa överdrifter. Varenda gång det står nåt om hojar i tidningen blir det ett j-a tjat :kocko om hur farligt det är.

DET ÄR FÖRAREN BAKOM STYRET SOM ÄR DET FARLIGA när ska myndigheter och journalister fatta detta.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
men allvarligt. troligen gör varrannan ny bil som säljs i detta landet ca 220+km/h och varför det? VI har ju ändå bara 90. Då bör vi förbjuda sportbilar med. Kungen himself kör ju en massa sportbilar och dessutom för fort. Men som vanligt klagas det på hojjarna. Jag erkänner att jag kör för fort allt som oftast. Men jag kör precis lika fort med min bil (nästan i alla fall). SKillanden är att på hojjen är jag rätt jävla vaken när jag ligger i 160-180 knyck medans man i bilen kan halvsova och prata i telefon i 160 mil efter mil efter mil. Det finns ingen debatt om det...

Fine jag är fartskadad och tror jag är beroende. När jag åker dit tar jag mitt straff som en man....hur surt det än blir :huvet

Tvungen att skriva av mig lite...

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Kan man inte försöka ta kontakt med nån reporter på nån tidning och försöka få med dom utt på ett par turer?
Tex onsdags turer som utgår från McD Svevägen i stockholm?
Så får dom åka med å känna på kamratskapen och få se vad som händer på riktigt?
Istället för att låta dom sitta och påta ihop artiklar som inte har så värst mycket grund i verklilgheten.

Eller dom kanske inte alls e intresserade av sånt, det kanske inte säljer tillräckligt många lösnummer....

bara en tanke

//Lartes

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Handen på hjärtat, nog tycker jag om att gasa ibland, det gör väl de flesta som har en sporthoj, MEN de flesta av oss kör trots allt lagligt följer hastighetsbestämmelser inne i stan och utanför skolor etc, de som inte gör det är ett dåligt klientel för oss..

När de flesta av oss med sporthoj(tror ialla fall att det är så)så gör vi det på mindre trafikerade vägar med mindre trafik, samt motorvägen.

Sen tar de upp typexempel med folk som kör okontrollerat i 180, rakt in i bilar, det är det sk dåliga klientellet för oss, för då kör man inte med omdömme/framförhållning på fel vägar. De kan också ta upp en lite klick som tycker om att retas o göra livet surt för farbror blå.

Det är ju ungefär att förbjuda folk på stan för det finns de som våldför sig och slåss och trakasserar andra. Det finns ju hur mycket knäppa jämförelser som helst.

Gabor

Guest
Förra sommaren frågade jag en av de mer aggresiva tidningsmurvlarna på Uppsala Nya Tidning om han var intresserad av att hänga med på en tur,,,i studie syfte i samband med ett kvälls race....
Skit kul tycktes det ...i början. När jag dök upp med min ZX12 R skrek han något om .. osv ..ja ni får fylla i vad ni själva tycker. Det han sa passar inte i tryck.
När jag frågade om jag skulle hämta en Har*&# Fucking..Parkinson istället tyckte han det var ok.....snacka om fördommar.
Det är sånna vi har mot oss...
Jag upplyste honom om att jag kunde köra i 30 med kawan, eller 130 med H"F"P och frågade vilken han tyckte var lämpligast då svarade han bara H D...
Förklarade skillnaden i säkerhet vad gäller bromsar, chassie.mm totalt analfabet vart han i det läget... :3freak .Han jobbar för övrigt inte kvar längre.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ähh..

Det kommer förmodligen inte bli något förbud för Sporthojar i Sverige. Det sätter EU stopp för i så fall. Man får inte hindra företag från att konkurera på lika villkor. Annars så får man väll importera hoj från annat EU-land som tillåter fartmaskiner.

Däremot så kan jag säkert tänka mig att man inför en form av "frivillig" fartbegränsning á la BMW/Mercedes/Audi som spärrar toppfarten till 250 Km/t.

Men skall man titta på acceleration så får man ju ta bort en herrans massa hojar. Senast i Allt om MC (var det väll) så jämför man ju en Triumph rocket 3 med en MV Augusta (var det väll va?) på 402 meter..

Glidaren låg ju inte såååå långt efter..

Men som sagts tidigare.. Journalister verkar inte behöva göra mycket kontroller för att hoppa på oss MC-busar. :rolleyes:

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
suck... jag vill :fatta! :fatta! de där journalisterna. Vilka spån de är :kocko.
Vilket skräp alltså. Igen....

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
amullo skrev:
Ähh..

Det kommer förmodligen inte bli något förbud för Sporthojar i Sverige. Det sätter EU stopp för i så fall. Man får inte hindra företag från att konkurera på lika villkor. Annars så får man väll importera hoj från annat EU-land som tillåter fartmaskiner.

Företag ska kunna konkurera på lika villkor inom EU. En begränsning av motoreffekt gäller lika för alla tillverkare och då är det inget större principiellt hinder. En begränsning av motoreffekt kan ju t o m gynna de europeiska tillverkarna och EU gillar att stödja den egna industrin.

Eftersom journalisterna har fått upp ögonen för det som skrivs i mc-tidningar kommer de snart också att titta på nätet. Vi alla måste föregå med gott exempel.
Jag röstar för en automatisk bortfiltrering av alla inlägg på SH som innehåller GH, Ghost Rider och liknande saker.

KjellF

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Brukar inte delta i såna här disskutioner.

Men en tanke är ju att sänka kravet på uppkörning med tung MC från 700cc till typ 600cc kanske ?

Jag som ännu inte har hoj eller kort :( kommer ju behöva köpa en hoj med minst 700cc bara för att få A kortet.
Visst jag kan ta A1 kort men det är sån grym effekt skillnad, Jag är ute efter minst 60hk på hojjen så då kommer det ju bli 700cc + som första hoj.

Helt galet me tanke på att hojjar med 600cc ändå kan ha 100hk men det får du inte köra upp med, den är för klen ?
Hur tänker dom ? Känns som lite dubbelmoral.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept