Vanliga vägar inget för supermotorcyklar

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Om du hade läst det du citerade så hade jag sluppit skriva detta. Skrev nått om att han vill komma i kontakt med mc-åkar i stockholm , dvs sporthoj åkare för att han skall kunna göra en bra artikel som speglar vår vardsag så som ilskna bilister å elaka älgar. :tummenupp

Jag kan ha varit lite otydlig men det var iaf det jag menade i de senaste inlägget. :D

Mvh Mar



t020013 skrev:
Du verkar ha koll på det här med journalister och liknande, varför inte be Trollhättans Tidning om lite snällare mc repotage. Visst, vi kunde läsa för några månader sedan om en äldre herre som åkte på mc semester i europa med sin bmw. QUOTE]
 

GixxerperO

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2003
Ort
High Coast Bridge
Hoj
Suzuki GSXR 600-00
Klrz skrev:
men allvarligt. troligen gör varannan ny bil som säljs i detta landet ca 220+km/h och varför det? VI har ju ändå bara 90. Då bör vi förbjuda sportbilar med. Kungen himself kör ju en massa sportbilar och dessutom för fort. Men som vanligt klagas det på hojjarna. Jag erkänner att jag kör för fort allt som oftast. Men jag kör precis lika fort med min bil (nästan i alla fall). SKillanden är att på hojjen är jag rätt jävla vaken när jag ligger i 160-180 knyck medans man i bilen kan halvsova och prata i telefon i 160 mil efter mil efter mil. Det finns ingen debatt om det...

Tuche....varför gnälls det inte lika mycket på bilisterna :va
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
OlleR skrev:
Jag tycker faktiskt inte att det behövs, hur många förare känner du som inte vrider på ibland när det kommer en raksträcka?

Visseligen är det rätt, vi borde ha strängare regler, går ha mycket roligt med 70hk på slangen istället för 170 :) Hur man än vrider å vänder på det så är det farten som dödar!. Nu står jag inte på någons sida, samma sak för customfolket. Ska tant Agda 87 köra hoj får hon fan skaffa sig körkort hon oxo.

Tycker de e fel att sitta å klaga på artiklarna "fyfan va dumma dom är dom kan ju inte förbjuda min hoj", sen sätter man sig på hojjen å åker 250 på närmaste raksträcka... Dags å vakna upp själva kanske? Då skulle vi nog inte ha det här bråket ;)

(ja, jag är farthulligan å förstår det själv, jag har insett att jag måste ha något som stoppar mig också... Som möjligheten att köra på bana istället... Eller mindre effekt men lika roligt...)

*Edit, javisst kan man ha kul te alla "fel" tidningarna har, men alla förstår väl vad det handlar om...

Fart dödar inte, det gör bristen på stoppsträcka........
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Något säger mig att han som skrev artikeln, eller den polisen han pratade med är miljöpartist :va :D
När vi visst håller på.. ska vi inte ta o förbjuda pensionärer, och bilar? Snart blir det väl lag på att man inte får andas ut mer än en viss mängd koldioxid också.... :confused: Patetiskt :huvet Hoppas moderaterna vinner nästa val :banana
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Mar skrev:
Om du hade läst det du citerade så hade jag sluppit skriva detta. Skrev nått om att han vill komma i kontakt med mc-åkar i stockholm , dvs sporthoj åkare för att han skall kunna göra en bra artikel som speglar vår vardsag så som ilskna bilister å elaka älgar. :tummenupp

Jag kan ha varit lite otydlig men det var iaf det jag menade i de senaste inlägget. :D

Mvh Mar

Du var inte alls otydlig. Men uppenbarligen har du varit i kontakt med denna journalist i Stockholm. I din avatar står det att du bor i Trollhättan. Eller hur? Varför skulle du då inte kunna kontakta en lokal journalist på den tidning där annonsen faktiskt publicerades.

:Bugar Jag ber 1000 ggr så mycket om ursäkt. Inte undra på att det finns krig i denna värld av ständiga missförstånd.
 
Last edited:

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
hehe! Det e lugnapastiller :D
Men jag pratade faktist med trollhättans tidning också och frågade om dom inte behövde gå igenom sina artiklar innan dom trycktes, men det fanns inte direkt nån dära som vill ta på sig ansvaret för artikeln, :va som jag tyckte var mer eller mindre sanningsenlig , så jag snackade med han som skrev den senare ist! Denna journalisten var faktist ingen lokaljorunalist!

Mvh Mar



t020013 skrev:
Du var inte alls otydlig. Men uppenbarligen har du varit i kontakt med denna journalist i Stockholm. I din avatar står det att du bor i Trollhättan. Eller hur? Varför skulle du då inte kunna kontakta en lokal journalist på den tidning där annonsen faktiskt publicerades.

:Bugar Jag ber 1000 ggr så mycket om ursäkt. Inte undra på att det finns krig i denna värld av ständiga missförstånd.
 

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
”Gör något åt de nya supermotorcyklarna”
Det kräver Bengt Svensson, trafikpolischef i norra Stockholm




[Motor] Stockholm
(TT Spektra)
I storstäderna ökar problemet med de nya supermotorcyklarna.
Det handlar om extrema maskiner med ungefär en hästkraft per kilo och toppfarter på ungefär 300 km i timmen.
- Många som kör den här typen av motorcyklar kör hänsynslöst och sätter trafikrytmen helt ur spel. De är tyvärr inte bara en fara för sig själva utan andra trafikanter också, säger Bengt Svensson som är trafikpolischef i norra Stockholm.




I slutet av september samlades alla trafikpolischefer i Stockholms län. Ett av de hetaste ämnena var de ökande problemen med hänsynslösa motorcyklister.
- Det ökar, det är vi alla överens om. Jag tror att problemen finns i hela Sverige, men det märks mer i storstäderna. Här kör man på bakhjulet för att visa upp sig eller använder bilarna på vägen som slalompinnar. Vi måste göra något.
Det säger Bengt Svensson som är trafikpolischef i norra Stockholm. Egentligen skulle han vilja förändra förarnas beteende och attityd.
- Men det är svårt och inget vi inom polisen klarar. Jag tycker till exempel att många mc-tidningar borde fråga sig hur de gör sina reportage. Om bilderna ständigt visar snabba motorcyklar på bakhjulet, hur kan de då förvänta sig att unga förare inte ska ta efter i verkligheten?
En hästkraft per kilo
Det som gjort problemet allt större under de senaste åren är att det säljs allt fler supermotorcyklar med ungefär lika många hästkrafter som motorcykeln väger. En hästkraft per kilo alltså.
- Det är som om en vanlig Volvo V70 skulle ha 1 600 hästkrafter. Vem skulle åka omkring med en sådan monstermaskin i trafiken? Men det är precis så de här motorcyklarna ser ut. Det är fruktansvärda krafter det handlar om. Man kan åka över 100 km i timmen på första växeln, och då finns det fem växlar kvar.
Bengt Svensson skräder inte orden när de gäller de mc-åkare som köper och kör de här maskinerna.
- Det finns säkert undantag, men de vi träffar på kör hänsynslöst och alldeles för fort. Det går knappast en dag utan att man möter dem i Stockholmstrafiken. De kan åka dubbelt så fort som hastighetsgränserna tillåter, de sicksackar fram genom filerna, de kör på bakhjulet. De struntar i andra trafikanter, de ska först fram.
Ghostrider inspirerar
En inspirationskälla för många unga mc-förare är en svensk förare som kallar sig Ghostrider.
Han kör just en av dessa supermotorcyklar och slår hastighetsrekord både i Sverige och Tyskland. Hans vansinnefärder spelas in och säljs på film och visas på internet.
Förr fanns de en överenskommelse inom mc-handeln där handlarna inte sålde den här typen av motorcyklar. I dag finns inga spår av denna utan i stort ett alla mc-märken kan skryta med värstingmodeller i de flexa kubikklasser.
Redan bland 600- och 750-kubikarna finns så här extremt snabba maskiner, men Bengt Svensson menar att det är bland de större motorcyklarna på mellan 900 och 1 200 kubik som problemen är störst.
- Det här handlar om tävlingsmaskiner som jag tycker hör hemma på en tävlingsbana. De är som om det skulle rulla massa Formel 1 bilar i trafiken. Det gör det inte. Det finns några få specialbyggda bilar med liknande prestanda, men då kostar dessa ofta både fyra och fem miljoner. En motorcykel av det här slaget får man för under 100 000 kronor.
Helst förbud
Helst skulle Bengt Svensson vilja se ett förbud, men han tror inte att det är möjligt. Inte än i alla fall.
- Men problemen är stora i Europa också och de flesta länder upplever att mc-olyckorna ökar, särskilt där de extrema motorcyklarna är inblandade. Jag tror att vi kommer att ha en debatt inom EU snart.
Olyckorna där superhojarna är inblandade blir lika extrema som motorcyklarna.
Förra året körde exempelvis en motorcykel rätt in i sidan på en WV Golf som gjorde vänstersväng. Olyckan skedde vid Upplands Bro och det fanns många vittnen.
Mc-föraren körde i ungefär 180 km på en 70-väg och hann inte ens bromsa trots att det var fri sikt flera hundra meter.
När polisen kom till platsen fann de motorcyklisten död men fortfarande sittandes på sin mc - mitt inne i bilen. Både föraren och passageraren i bilen var också döda.
- När man som bilist svänger så gör man en vettig bedömning av den mötande trafiken.
Även om man hinner se motorcykeln några hundra meter bort så kan man inte ens tänka sig att den kör i 180 km, säger Bengt Svensson.
Svåra skador
Vid en annan olycka körde en förare sin supermotorcykel på bakhjulet, tappade balansen och for in genom vindrutan på en mötande bil.
Ingen dog men mc-föraren och de två i personbilen fick mycket svåra skador.
- I somras försökte en annan förare köra upp på E4 vid Häggvik. Han körde i 180 km och försökte lägga ner cykeln maximalt. Däcken tappade fästet och föraren for rakt in i en stolpe.
- När vi kom dit mötte vi en chockad bilist som hade försökt att ge första hjälpen. När han hade satt händerna på förarens bröstkorg hade de sjunkit rakt igenom för allt var krossat. Föraren hade dött ögonblickligen.
Thomas Arnroth/
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Bra skriven artikel, särskilt det där på slutet med alla hemska olyckor. Tur att det inte händer såna hemskheter då bil krockar med bil eller bil krockar med älg / tåg / traktor / cyklist / fotgängare....
Idoter kommer alltid att finnas, på hoj, i bil, i båt, flygplan, luftballong m.m.
Men man kan fan inte förbjuda det bara för det.
Om man köper en "supersporthoj" så är det klart att man är ute efter effekten o därmed farten. Men straffa då dom som står för vansinnet och inte alla. Sen måste man fråga sig själv, av dom (relativt få) som åker på bakslangen, hur många kraschar med någon annan?
Någon som har statistik...?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top