Probotector
Piratiserad
Jag kan väl "skryta" med att jag har tankat många många gånger på dom största och dom lite mindre bensinkedjorna runt om här i Sverige och aldrig stött på dålig bensin så jag skulle vilja påstå att det inte är vanligt
Jag kan väl "skryta" med att jag har tankat många många gånger på dom största och dom lite mindre bensinkedjorna runt om här i Sverige och aldrig stött på dålig bensin så jag skulle vilja påstå att det inte är vanligt
Jag har inte läst på om detta ämne så jag har egentligen ingen uppfattning, men jag hittade detta när jag googlade runt lite.
Det är förrädiskt det där med sprit i bensinen.
Som föregående skriibent förklarat så innehåller vanlg 95 oktanig från macken redan 5% etanol, vilket är samma sak som K sprit (etanol).
Att köpa en liter k sprit eller T-röd funkar inte bättre än att köpa 20 liter bensin. Egentligen har k-spriten spelat ut sin roll om man ska hårdra det.
Nu till det förrädiska. Så länge vattenmängden är tillräckligt liten så fungerar etanolen som en katalyt och blandar vattnet med sig själv och bensinen, men om vattenmängden överstiger en viss nivå så blandar sig etanolen bara med vattnet och inte med bensinen,vilket leder till att den tyngre vatten-etanolblandnigen separerar sig från beninen och sjunker till botten. Mao har du nu ren bensin i toppen av tanken och en etanol-vattenblandning i botten av tanken, och vatten-sprit blandningen går ingen normal bensinmotor bra på.
Det är därför din bottensats blev större, K-spriten blandar sig bara med vattnet eftersom vattenkoncentrationen är för stor.
=============
K-spriten sänker den temperatur vid vilket vattnet fryser.
Jag kan ännu inte säga säkert om faktum är att bensinen är dålig. Ska testa under dagen att köra slut tanken och tanka i nytt. Går hojen bra då, så drar jag slutsatsen att det var bensinens fel. Visst kanske det kan bero på nått helt annat, typ vacum, men det lär jag bli varse i så fall.
Max350: självklart finns det många fler potentiella felkällor i en motor. Vad gäller dålig bensin så pratar man ofta om vatten i bensinen, som ovan. Dålig bensin kan även vara att oktantalet är lägre än angivet.
Min supra är känslig för lågt oktantal, då den lättare spikar då. Därför mappade jag den på 95 för att aldrig riskera när jag tankar 98 att det ska spika.
Med den omsättning dagens mackar har hinner nog inte bensinen bli "dålig".Ska hälla i lite k-sprit som jag blev tipsad om ovan, och köra tanken tom. Ska även hålla koll på om det mot all förmodan skulle kunna vara vacum.
Tankade bilen en gång på Jet och helvete vad illa den gick efteråt. Tankade då bara 10L och när jag sedan tankade 30-40L från annan station löste sig problemet. Så jag tror, även om det är sällan, så händer det att bensinen är "dålig".
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |