Vanligt med dålig bensin?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag kan väl "skryta" med att jag har tankat många många gånger på dom största och dom lite mindre bensinkedjorna runt om här i Sverige och aldrig stött på dålig bensin så jag skulle vilja påstå att det inte är vanligt :tummenupp
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Jag har inte läst på om detta ämne så jag har egentligen ingen uppfattning, men jag hittade detta när jag googlade runt lite.

Det är förrädiskt det där med sprit i bensinen.

Som föregående skriibent förklarat så innehåller vanlg 95 oktanig från macken redan 5% etanol, vilket är samma sak som K sprit (etanol).

Att köpa en liter k sprit eller T-röd funkar inte bättre än att köpa 20 liter bensin. Egentligen har k-spriten spelat ut sin roll om man ska hårdra det.

Nu till det förrädiska. Så länge vattenmängden är tillräckligt liten så fungerar etanolen som en katalyt och blandar vattnet med sig själv och bensinen, men om vattenmängden överstiger en viss nivå så blandar sig etanolen bara med vattnet och inte med bensinen,vilket leder till att den tyngre vatten-etanolblandnigen separerar sig från beninen och sjunker till botten. Mao har du nu ren bensin i toppen av tanken och en etanol-vattenblandning i botten av tanken, och vatten-sprit blandningen går ingen normal bensinmotor bra på.

Det är därför din bottensats blev större, K-spriten blandar sig bara med vattnet eftersom vattenkoncentrationen är för stor.

=============

K-spriten sänker den temperatur vid vilket vattnet fryser.
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Vanligt med dålig bensin?
Jag kan väl "skryta" med att jag har tankat många många gånger på dom största och dom lite mindre bensinkedjorna runt om här i Sverige och aldrig stött på dålig bensin så jag skulle vilja påstå att det inte är vanligt :tummenupp

Inte jag heller. Har heller aldrig träffat någon som sagt något om nämnda problem, utan bara hört om det på just denna site.

Klippt och klistrat från sportbåt.se? hehe han läsa om vågorna:va:tummenupp
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Värt att nämna är att i Göteborg så tankar dom allra flesta bolagen upp sina tankbilar från samma tankar i oljehamnarna. Har svårt att tro att det skulle vara annorlunda i andra städer.

Slutsatsen får ni dra själva, vad gäller att välja sin bensinstation.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har inte läst på om detta ämne så jag har egentligen ingen uppfattning, men jag hittade detta när jag googlade runt lite.

Det är förrädiskt det där med sprit i bensinen.

Som föregående skriibent förklarat så innehåller vanlg 95 oktanig från macken redan 5% etanol, vilket är samma sak som K sprit (etanol).

Att köpa en liter k sprit eller T-röd funkar inte bättre än att köpa 20 liter bensin. Egentligen har k-spriten spelat ut sin roll om man ska hårdra det.

Nu till det förrädiska. Så länge vattenmängden är tillräckligt liten så fungerar etanolen som en katalyt och blandar vattnet med sig själv och bensinen, men om vattenmängden överstiger en viss nivå så blandar sig etanolen bara med vattnet och inte med bensinen,vilket leder till att den tyngre vatten-etanolblandnigen separerar sig från beninen och sjunker till botten. Mao har du nu ren bensin i toppen av tanken och en etanol-vattenblandning i botten av tanken, och vatten-sprit blandningen går ingen normal bensinmotor bra på.

Det är därför din bottensats blev större, K-spriten blandar sig bara med vattnet eftersom vattenkoncentrationen är för stor.

=============

K-spriten sänker den temperatur vid vilket vattnet fryser.

Sprit blandat med vatten brinner utmärkt.
Ända ned till 40% sprit.
Gamalt knep att blanda vatten i spritköket för minskad sotbildning.
Problemet med vatten i bränslet i förgasarmotorer är att vattendroppar sätter igen kanaler och munstycken.
Om det inte är utblandat.
Hur mycket alkohol som blandas i bensinen på sommaren har jag inte koll på.
Men förr blev det ofta problem med isproppar om man körde hobbyfordon med sommarsoppa på vintern.

Men man skall vara medveten om att en del motorer inte går bra med alkoholinblandning i bensinen.
Vet inte varför, men jag har varit med om att (någorlunda) rätt inställda motorer (oftast på den feta sidan) verkat gå snålt med Karburator- eller rödsprit i såsen.
Trots att det bara är någon procent.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Skulle någon kunna definera vad dålig bensin är? förutom att den kanske innehåller en del vatten. Det finns nog fler felorsaker i en motor än vad bensinen i sig kan orsaka
 

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 929
Jag kan ännu inte säga säkert om faktum är att bensinen är dålig. Ska testa under dagen att köra slut tanken och tanka i nytt. Går hojen bra då, så drar jag slutsatsen att det var bensinens fel. Visst kanske det kan bero på nått helt annat, typ vacum, men det lär jag bli varse i så fall.

Max350: självklart finns det många fler potentiella felkällor i en motor. Vad gäller dålig bensin så pratar man ofta om vatten i bensinen, som ovan. Dålig bensin kan även vara att oktantalet är lägre än angivet.

Min supra är känslig för lågt oktantal, då den lättare spikar då. Därför mappade jag den på 95 för att aldrig riskera när jag tankar 98 att det ska spika.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kan ännu inte säga säkert om faktum är att bensinen är dålig. Ska testa under dagen att köra slut tanken och tanka i nytt. Går hojen bra då, så drar jag slutsatsen att det var bensinens fel. Visst kanske det kan bero på nått helt annat, typ vacum, men det lär jag bli varse i så fall.

Max350: självklart finns det många fler potentiella felkällor i en motor. Vad gäller dålig bensin så pratar man ofta om vatten i bensinen, som ovan. Dålig bensin kan även vara att oktantalet är lägre än angivet.

Min supra är känslig för lågt oktantal, då den lättare spikar då. Därför mappade jag den på 95 för att aldrig riskera när jag tankar 98 att det ska spika.

Jag inbillar mig att oktantalet inte ändrar sig dramatiskt i bensin när den blir gammal.
Men allt det göttesta dunstar ju bort.
Svårantändlig med lågt energiinnehåll ser jag som dåligt.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ska hälla i lite k-sprit som jag blev tipsad om ovan, och köra tanken tom. Ska även hålla koll på om det mot all förmodan skulle kunna vara vacum.

Tankade bilen en gång på Jet och helvete vad illa den gick efteråt. Tankade då bara 10L och när jag sedan tankade 30-40L från annan station löste sig problemet. Så jag tror, även om det är sällan, så händer det att bensinen är "dålig".
Med den omsättning dagens mackar har hinner nog inte bensinen bli "dålig".
"Dålig" gör vi nog den oftare själva när vi sparar bensin i dunk och låter den stå..
Klart är ju däremot att de lättare (och därmed mer lättantändliga) fraktionerna i soppan är de som dunstar först. Resultatet av det kan man nog tänka sig.
Mest vanligt är gissar jag att man "ordnar till" vatten i nån form i soppan, vanligen genom varierande (tank)temperatur och därvid uppkommande kondens.
Gissar också att det just vid denna årstid med hög luftfuktighet och starkt varierande utomhustemp detta förhållande kan vara vanligt..
(Här idag: +1 på natten och nu +18 utomhus..)
 

Tr1Me

Supra MKIV TT - 600hk / CBR 929RR
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 929
Jag körde 10 mil idag och hojen känns hur bra som helst. Öppnade tanken och inget vakum vad jag kunde märka. Ska tanka full tank imorgon och går hojen fortfarande lika bra så drar jag slutsatsen att bensinen i tanken var dålig. Sen om det berott på bensinmacken där jag tankar eller något annat låter jag vara osagt, så slipper det bli massa livliga diskussioner.

Tack för er input gott folk!

Mvh
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top