Sebastian_K
Nybörjare
Begriper och begriper. Man vill göra så bra affär som möjligt och erbjuder någon dubbla betalningen för en vara jag har så tar jag ju gärna det större summan ifall jag inte hunnit bli av med varan än. Men visst är det surt för killen som höll på att göra ett riktigt jävla klipp.
Att alla vill göra bra affärer är det inget konstigt med, men vill nog påstå att en överenskommelse är en överenskommelse och den håller man sig till.
Om du sen får ett bättre bud så lär du först lösa dig själv från din första överenskommelse, tex genom att avtala om en kompensation av någon typ.
Ett exempel:
Du kommer överens med en ny arbetsgivare om att du ska börja jobba hos dem.
Det nya jobbet är på en annan ort och du är missnöjd med din nuvarande chef som är en idiot. Efter det att du varit på anställningsintervju ringer det nya företaget upp och meddelar att de går med på dina löneanspråk, pga avståndet så ska ni träffas efter helgen för att skriva papper.
Du blir så glad över detta att du direkt går in till nuvarande chefen och säger upp dig, skriver på uppsägningen. Och då eran relation inte är så varm så går chefen med på ditt önskemål om att sluta redan på dagen.
När du sen kommer in på det nya företaget efter helgen så får du höra att Kalle var där i fredagseftermiddag och han var beredd på att jobba för en ganska markant lägre lön så han fick ditt jobb istället.
Den nya chefen svarar: Tråkigt men jag vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt, men här får du en hundring så du kan äta något gott på Sibylla innan du åker hem igen.