Är det från denna du blivit inspirerad?
http://www.svd.se/naringsliv/lognen-hela-vart-samhalle-vilar-pa-del-1_7247991.svd
Det Cervenka skriver i svd är inte direkt fel. Men som alla journalister vill han gärna vinkla och överdriva så att han får en intressant artikel så att folk läser den, diskuterar den på valfritt forum och allra helst köper hans bok. Systemet har som alla system fördelar och nackdelar. Det system vi har idag är ändå överlägset alla andra system, trots att det finns uppenbara brister. Det är bara se på den välståndsutveckling vi har haft det senaste århundradet och jämföra den med konkurrerande system.
Slutsats: Du kan lugnt somna om.
Innebär detta att man hellre borde amortera på kåken än att ligga på pengar? Alltså för att ha pengarna i fast egendom/mindre skuld på ett hus man ändå planerar betala av?
Nu får du säga till om jag missförstår dig helt!? Menar du att du har ett bostadslån, som du inte amorterar på, och samtidigt sparar "amorteringen" på ett konto?? Det enda fall som jag skulle kunna tänka mig att detta skulle löna sig är om sparräntan är högre än lånets ränta??
Nej, jag amorterar OCH sparar, men nu funderar jag på om man skulle pytsa in ett större belopp av sparkapitalet i stället för att vänta och fortsätta spara. Att betala av lånet kan ju ses som att investera i tex guld, fast bättre eftersom jag inte har några spekulativa syften med mitt husägande utom att bo billigt i slutändan.
Innebär detta att man hellre borde amortera på kåken än att ligga på pengar? Alltså för att ha pengarna i fast egendom/mindre skuld på ett hus man ändå planerar betala av?
Det går tyvärr inte att säga generellt. Dels beror det på hur framtiden utvecklar sig, dels beror det på din situation idag, dels beror det på din riskpreferens. Om vad som händer i framtiden vet vi inget mer än att många experter kommer att gissa fel och andra kommer att gissa rätt och påstå att det beror på deras skicklighet.
Om du är relativt lågbelånad idag, har ett stabilt jobb inom en stabil bransch och din ev fru har det likadant, tja då kanske det inte är någon större idé att börja amortera mera.
Är du inte så riskbenägen så kan det vara värt att amortera hårdare, men man bör alltid som DrT skrev ha en buffert.
Jag skulle nog fundera i banor som denna:Hur mycket är en rimlig buffert?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|