Vapenexporten!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Håller med till 100%:yoparty

Återställ vårt försvar till ett med kraft och pondus igen.

Anledningen politikerna använde är löjeväckande "vi ser ingen hotbild under överskådlig framtid".

det sa man innan det andra stora kriget också och där stod vi med byxorna i knävecken.

Med andra ord håller du med om att vi inte ska exportera vapen?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det hade jag kunnat leva med om vi hade kunnat förbättra vår infrastruktur. Man hade säkert kunnat göra mycket som inte hade blivit gjort annars.

Har svårt att se hur det skulle bli effektivt arbete av att använda värnpliktiga som inte har tidigare erfarenhet av den typen av arbeta eller att hantera den utrustning som krävs. Dessutom saknar man troligen helt den organisatoriska förmågan att driva ett stort anläggningsprojekt, med allt det innebär av processledning, projekteringsupplägg etc (nej, jag tror inte att militärt kunnande är en meningsfull tillgång i ett sådant sammahnang). Bara kapitalkostnaderna för maskinparken skulle antagligen göra ett sådant arbete dyrare än att använda utbildade anläggare.

Dessutom skulle vi ju isf stå med ett försvar som då kan bygga broar och vägar hjälpligt, men som å andra sidan brister i kompetens för sitt huvuduppdrag, dvs att försvara landet militärt.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Har svårt att se hur det skulle bli effektivt arbete av att använda värnpliktiga som inte har tidigare erfarenhet av den typen av arbeta eller att hantera den utrustning som krävs. Dessutom saknar man troligen helt den organisatoriska förmågan att driva ett stort anläggningsprojekt, med allt det innebär av processledning, projekteringsupplägg etc (nej, jag tror inte att militärt kunnande är en meningsfull tillgång i ett sådant sammahnang). Bara kapitalkostnaderna för maskinparken skulle antagligen göra ett sådant arbete dyrare än att använda utbildade anläggare.

Dessutom skulle vi ju isf stå med ett försvar som då kan bygga broar och vägar hjälpligt, men som å andra sidan brister i kompetens för sitt huvuduppdrag, dvs att försvara landet militärt.

Det finns länder som tillämpar den strategin, jag tror inte det är projekt man löser över en natt men långsiktigt kan man säkert få det att funka. Gör man värnplikten obligatorisk igen kan man hålla nere lönen ganska ordentligt för gruppen. Alla får nån typ av enkel grundutbildning varav visa får leka lite mer i skogen med sina vapen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Jag sysslade med en del sådant i lumpen (ING2 maskin).
De flesta beväringarna hade erfarenhet sedan tidigare.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har passerat ett gäng broar som det står "byggdes av ingenjörstrupperna från blablabla." Alltså det stod ju inte blalblabla utan namnet på ett regemente.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ojdå, lite GRG och ammunition har råkat hamna (i fel händer) hos Burmas armé vars söndagsnöjen är att driva inbördeskrig och regering ignorera mänskliga rättigheter. Men vi kan ju i alla fall trösta oss med att detta inte är första gången det händer, inte ens i Burma...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping