Vapenskåp, vad bör man tänka på?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är på jakt efter ett vapenskåp då jag tänkte få användning av min jägarexamen (läs; Köpa hagelsprakare för att skjuta lerduva...) men vad ska man ha för skåp?

Jag vill ha ett som är tungt nog för att slippa bulta det då jag inom kort kommer renovera källaren och då behöver jag flytta runt det en del.
Jag skulle även klara mig med ett litet skåp då jag inte kommer köpa speciellt många vapen inom de närmaste åren men å andra sidan så säger alla jag har talat med att de ångrar att de köpte för litet skåp från början :va

Jag har precis börjat kolla och är inte speciellt insatt så innan jag beställer tänkte jag att jag frågar här då jag vet att det finns en del jägare här. Renodlade jägarforum eller jägargrupper på Facebook undviker jag gärna då de är ungefär lika enkelspåriga som en Duccefantast...

Vad tror ni om ett sånt här skåp, är det vettigt eller saknar det någon bra-att-ha-grej, för litet/stort, skräp osv? https://esafe.se/sortiment/vapenskap/vapenskap-for-11-20-gevar/s-1500-premium-2/

Sidan för övrigt, någon med erfarenhet från dem? De verkar inte ha fått så bra recensioner och jag hittar inget om någon ägare på bolaget mer än de som fixar hemsidan vilket kanske är samma person förvisso...
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Jag har detta:
https://www.jakt.se/vapenskap/zugil/s1500-sido-kod-brandbox.html
verkar ju vara exakt lika det som du kollat på. Är väldigt nöjd med det. Kodlås rekommenderas starkt, inga nycklar att hålla på och ta fram å lägga tillbaka varje gång man skall in i skåpet. Värdet av brandbox kan man ju fundera lite på jag har aldrig lagt nåt i min. Sen om du börjar med duvkrossning så kommer du att behöva nån stans att ammo och då räcker inte detta skåp till, 24g stål för lerduvor köper man i tusental för att få nåt vettigt pris. Dock är ju reglerna så att man inte behöver ha ammunition i vapenskåp. Låst utrymme räcker, jag kör med ett låsbart plåtskåp i garaget.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Aha, jag fick för mig att det var skåpet som gällde för ammo. Då blir det ju genast lite enklare då det som du säger gäller att köpa några tusen patroner för att hålla priset nere.
Jag har ett plåtskåp som jag skulle kunna sätta hänglås på, om det är gott nog vill säga.

Är det bäst att köpa skåpet innan man ansöker om något annat och kan man ansöka om licens innan man vet EXAKT vilket vapen man ska ha och sedan bara uppdatera med serienummer?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Du vill i alla fall bulta skåpet i bakkant då det gärna tippar framåt annars. Resultatet brukar vara ömma tår...
Men köp, ser helt ok ut och priset är bra.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har kod och nyckel. Glömt koden och förlorat nycklarna. Samtidigt.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Aha, jag fick för mig att det var skåpet som gällde för ammo. Då blir det ju genast lite enklare då det som du säger gäller att köpa några tusen patroner för att hålla priset nere.
Jag har ett plåtskåp som jag skulle kunna sätta hänglås på, om det är gott nog vill säga.

Är det bäst att köpa skåpet innan man ansöker om något annat och kan man ansöka om licens innan man vet EXAKT vilket vapen man ska ha och sedan bara uppdatera med serienummer?

Numera ska man ange hur man förvarar vapnet. Fabrikat och serienummer på skåpet.

Du kan ansöka om inköpstillstånd som du sen kompletterar med uppgifter när du köpt bössan. Anger bara vapentyp på licensansökan och jakt som ändamål. Ev. var det kaliber också? Inköpstillståndet gäller sen i 6mån om jag minns rätt. Skulle du hitta en bössa innan inköpstillståndet gått igenom kan du komplettera med serienummer så det blir licensansökan istället utan att hamna sist i kön.

Angående storleken på skåpet. Du bör som tidigare nämndes bulta det oavsett då dom lätt välter när man öppnar dörren. Ska du förvara ammo och en massa värdesaker så köp så stort du får plats med, ska du bara ha bössan i det så köp så litet som möjligt så blir det lättare att placera.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Aha, jag fick för mig att det var skåpet som gällde för ammo. Då blir det ju genast lite enklare då det som du säger gäller att köpa några tusen patroner för att hålla priset nere.
Jag har ett plåtskåp som jag skulle kunna sätta hänglås på, om det är gott nog vill säga.

Är det bäst att köpa skåpet innan man ansöker om något annat och kan man ansöka om licens innan man vet EXAKT vilket vapen man ska ha och sedan bara uppdatera med serienummer?

Plåtskåp med hänglås duger utmärkt, huvudregeln är att ingen annan än du skall ha tillgång ammon, vilket i princip innebär att du kan ha den på köksbordet förutsatt att ingen annan har tillträde till din bostad.

För en smidig hantering så skulle jag rekommendera att köpa skåpet först för att exakt kunna ge farbror blå rätt skåp typ/fabrikat samt serienummer när du söker licens. Du kan med fördel söka, som tidigare nämnts, ett inköpstillstånd (eller öppen licens som det också ibland kallas). På denna skall vapentyp hagel/kula samt kaliber framgå. När du har inköpstillstånd kan du åka och hämta ett vapen som stämmer med tillståndet och ange alla detaljer efteråt.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Verkar ju vara ett jättebra skåp. Bra att ha lite extra space och hyllor.
Jag köpte ett alldeles för litet (bor smått). Med hagelbrakarna ihopfällda så får de inte plats i skåpet annat än på snedden. Hade lite otur när jag tänkte där tror jag.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag beställde detta skåp förra veckan och bör få det imorgon, det verkade vettigt och ingen jag har talat med hade några negativa synpunkter.
Och för det priset så får det ha några mindre obekvämligheter, jag hade räknat med minst det dubbla för inköp av skåp så jag är nöjd.

Öppen licens/inköpstillstånd verkar vettigt att söka om då jag fortfarande inte har hittat rätt bössa att köpa än. Jag är just nu bara intresserad av att skjuta lerduvor så jag letar efter en halvautomat 12/76 utan spärr för patronerna, gärna Beretta.

Kan man ansöka om fler kalibrar på inköpstillståndet? Sitter och kollar på en sådan ansökan nu men blir inte så mycket klokare på det...

Edit/ Jag kollade på fel blankett... På den rätta står det klart och tydligt vapen 1 och 2 så då kan jag lika gärna ansöka om en liten 22:a samtidigt.
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ska du ha hageln på jaktlicens så kan du glömma att ha ett magasinrör utan plugg.

Ska du ha den på målskyttelicens så får du inte jaga med den, och du måste vara med i klubb och tävla och hålla på.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Jag beställde detta skåp förra veckan och bör få det imorgon, det verkade vettigt och ingen jag har talat med hade några negativa synpunkter.
Och för det priset så får det ha några mindre obekvämligheter, jag hade räknat med minst det dubbla för inköp av skåp så jag är nöjd.

Öppen licens/inköpstillstånd verkar vettigt att söka om då jag fortfarande inte har hittat rätt bössa att köpa än. Jag är just nu bara intresserad av att skjuta lerduvor så jag letar efter en halvautomat 12/76 utan spärr för patronerna, gärna Beretta.

Kan man ansöka om fler kalibrar på inköpstillståndet? Sitter och kollar på en sådan ansökan nu men blir inte så mycket klokare på det...

Edit/ Jag kollade på fel blankett... På den rätta står det klart och tydligt vapen 1 och 2 så då kan jag lika gärna ansöka om en liten 22:a samtidigt.

Valet av vapen beror väl lite på vad du skall skjuta, skall du börja med nåt praktiskt skytte så är väl halvauto alt. pump rätt. Men om du tänker börja med skeet, trap eller Sporting så kan jag skall tala lite av egen erfarenhet. Jag började också krossa duvor med en halvauto gör inte det! Köp en bock istället, mycket bättre. Blir du biten och börjar brassa 10000 + skott om året så pallar inte halvauton det oavsett vad vapenhandlarn säger. Jag hade en ny Benelli M2 som jag drog kanske 10000 plugg igenom efter det blev slitaget klart märkbart på en Beretta halvauto går det ännu fortare. Till detta kommer det vanliga problemen med omladdningar av 24 grammare. Sen grejen att plocka tomhylsor efter att alla skjutit klart.

Kör idag med en Beretta 692 bock som nog gått 25000 smäll ser och känns fortfarande ny. Mitt tips är att kolla på en begagnad bock av bra kvalitet typ Beretta 682 sporting. Det är betydligt bättre och mer ekonomiskt att köpa en sån begagnad än att köpa en ny bössa för samma pengar. Ett krav du skall ha är utbytbara choker. Ställbar kolvkam är ett stort + men inget absolut krav, kolvar går alltid att modifiera.

Att du skulle kunna få licens på en halvauto med mer än 2 skott i röret + 1 i loppet kan du glömma, för det krävs det intyg på att du skjuter aktivt i tävlingsgrenar som kräver det, och det är ju lite svårt att få innan man börjat skjuta. Och i så fall får du bara sportskytte licens och då får du bara skjuta på bana ej jaga med vapnet ifråga. Jo jag vet att det finns dom som har vapen utan spärr men de är så gott som alla 2+ 1 på licensen, sen har man själv tagit bort spärren och därmed gjort vapnet olagligt, inget jag rekommenderar.

En 22:a bör stå i varje vapenskåp, enklare och billigare övningsskytte finns inte.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, jag vet att det inte går att ansöka om fullt magasin men som sagt så går det ju att ta bort vid lerduvsskytte.
Jag har bara skjutit duva med bock men det är ju ett helsike att hålla på och ladda om.
En annan anledning till att jag vill ha en halvautomat är att OM jag ska jaga så kommer jag jaga gris och då blir det ju slugg= singelpipa= halvauto.
Nu har jag förvisso både 308 och 9,3:a till mitt förfogande vid grisjakt men jag tänkte att det passar bättre med ett alldeles eget vapen då jag antagligen kommer ha flera jaktmarker till förfogande.

Men jag ska ha det i åtanke, att en halvautomat kanske inte är optimalt för lerduva. Det finns förvisso inte en chans i helvete att jag skulle hinna skjuta så mycket per år att jag skulle slita ut den speciellt fort men den smällen får jag ta i värsta fall.

22:a är måste känns det som, då kan man dessutom skjuta en hel del med ungarna då de är bara 4 och 6 år och alldeles för mesiga för till och med en 6,5:a och luftgevär är lite för tråkigt.

En annan variant är ju att börja med en halvauto och sedan en billigare bock för duva, kul att kunna skjuta flera också om de inte har egna vapen att ta med.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, jag vet att det inte går att ansöka om fullt magasin men som sagt så går det ju att ta bort vid lerduvsskytte.
Jag har bara skjutit duva med bock men det är ju ett helsike att hålla på och ladda om.
En annan anledning till att jag vill ha en halvautomat är att OM jag ska jaga så kommer jag jaga gris och då blir det ju slugg= singelpipa= halvauto.
Nu har jag förvisso både 308 och 9,3:a till mitt förfogande vid grisjakt men jag tänkte att det passar bättre med ett alldeles eget vapen då jag antagligen kommer ha flera jaktmarker till förfogande.

Men jag ska ha det i åtanke, att en halvautomat kanske inte är optimalt för lerduva. Det finns förvisso inte en chans i helvete att jag skulle hinna skjuta så mycket per år att jag skulle slita ut den speciellt fort men den smällen får jag ta i värsta fall.

22:a är måste känns det som, då kan man dessutom skjuta en hel del med ungarna då de är bara 4 och 6 år och alldeles för mesiga för till och med en 6,5:a och luftgevär är lite för tråkigt.

En annan variant är ju att börja med en halvauto och sedan en billigare bock för duva, kul att kunna skjuta flera också om de inte har egna vapen att ta med.

Att ladda om en bock går på ett par sekunder.
Halva tiden med ejektorer (som jag ändå tycker är skit).
Börja alltid med en bock i kaliber 12 och en repeterstudsare i rimlig kaliber (.308 duger till att vilt i Sverige - Inklusive björn och jättegris).
Om det sedan visar sig att man har speciella krav så kan man komplettera med grovstudsare, kaliber20 s/s, kombi, hagelautomat eller liknande.
Alternativt byta ut en bössa.
Men ingen jag stött på har varit beredd att byta ut sina bruksvapen mot specialbössor.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Nej, jag vet att det inte går att ansöka om fullt magasin men som sagt så går det ju att ta bort vid lerduvsskytte.
Jag har bara skjutit duva med bock men det är ju ett helsike att hålla på och ladda om.
En annan anledning till att jag vill ha en halvautomat är att OM jag ska jaga så kommer jag jaga gris och då blir det ju slugg= singelpipa= halvauto.
Nu har jag förvisso både 308 och 9,3:a till mitt förfogande vid grisjakt men jag tänkte att det passar bättre med ett alldeles eget vapen då jag antagligen kommer ha flera jaktmarker till förfogande.

Men jag ska ha det i åtanke, att en halvautomat kanske inte är optimalt för lerduva. Det finns förvisso inte en chans i helvete att jag skulle hinna skjuta så mycket per år att jag skulle slita ut den speciellt fort men den smällen får jag ta i värsta fall.

22:a är måste känns det som, då kan man dessutom skjuta en hel del med ungarna då de är bara 4 och 6 år och alldeles för mesiga för till och med en 6,5:a och luftgevär är lite för tråkigt.

En annan variant är ju att börja med en halvauto och sedan en billigare bock för duva, kul att kunna skjuta flera också om de inte har egna vapen att ta med.

Om du är fast inställd på en halvauto så kan jag rekommendera en Beretta 1301 comp (du nämnde själv Beretta) väldigt snäll att skjuta med och har inga problem med 24g stål. Du kan dock inte ladda tuben och sen mata fram en patron för att sedan toppa upp, utan du måste ladda en rakt i pipan och 2 i tuben direkt. Vet inte om det är så generellt på halvautos men så är det på denna iaf.

Angående att ta bort pluggen i tuben när du skjuter lerduvor kan du få lite problem med ifall du tänkt skjuta på bana, att gå med laddat vapen mellan stationerna på skeeten är lite sådär, och att fylla på trappen kan nog få folk att fnysa lite.

Ett 550 brett skåp blir du nog nöjd med, känner själv att mitt 450 är lite smalt. Du har alltid plats med bössor i ena halvan och lådor med ammunition i andra.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, ni börjar ju få mig att vackla :D
Jag har bara skjutit bock och det funkade ju men jag inbillar mig att det blir så mycket bättre med halvauto. Kommer man inte ifrån problemet med 2+1 så kvittar det ju ändå.
Ejektorer känns dock aktuellt, då slipper man ett moment åtminstone.
MEN, sluggpipa är ju det som inte går att komma ifrån. Det kanske går att köpa en billig halvauto eller pump för enbart slugg och rödpunktssikte, de har väl inga åsikter om att man äger flera hagel?

Skåpet anlände idag och väl på plats så känns det bra att jag inte tog ett mindre då detta inte kändes stort alls.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ja, ni börjar ju få mig att vackla :D
Jag har bara skjutit bock och det funkade ju men jag inbillar mig att det blir så mycket bättre med halvauto. Kommer man inte ifrån problemet med 2+1 så kvittar det ju ändå.
Ejektorer känns dock aktuellt, då slipper man ett moment åtminstone.
MEN, sluggpipa är ju det som inte går att komma ifrån. Det kanske går att köpa en billig halvauto eller pump för enbart slugg och rödpunktssikte, de har väl inga åsikter om att man äger flera hagel?

Skåpet anlände idag och väl på plats så känns det bra att jag inte tog ett mindre då detta inte kändes stort alls.

Finns det ens bock idag utan ejektor?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, ni börjar ju få mig att vackla :D
Jag har bara skjutit bock och det funkade ju men jag inbillar mig att det blir så mycket bättre med halvauto. Kommer man inte ifrån problemet med 2+1 så kvittar det ju ändå.
Ejektorer känns dock aktuellt, då slipper man ett moment åtminstone.
MEN, sluggpipa är ju det som inte går att komma ifrån. Det kanske går att köpa en billig halvauto eller pump för enbart slugg och rödpunktssikte, de har väl inga åsikter om att man äger flera hagel?

Skåpet anlände idag och väl på plats så känns det bra att jag inte tog ett mindre då detta inte kändes stort alls.

Varför skall du skjuta slugs?

Edit: "För att det är coolt" räcker som förklaring, om det är det du tycker.
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Undrar jag med, varför ska du skjuta med slugs? Då kan du lika gärna skjuta med kulgevär, du kan skjuta längre och med, håll i dig, precision!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Varför skall du skjuta slugs?

Edit: "För att det är coolt" räcker som förklaring, om det är det du tycker.

För att vi har grisåtlar lite här och där och jag vill ha möjligheten att använda mig egen bössa till grisjakt.
Visst kan jag skjuta kula och kommer säkert göra det också men mer precision än vad du får med slug och rödpunkt behövs knappast, då är man ändå för långt bort. Vi kommer åt grisarna från 10-20 meter där vi jagar och då passar det perfekt.
Jag vill dessutom inte lägga pengar på ett kulvapen nu då jag väntar med det tills jag har de 30k det kostar, tills dess är hagel enda alternativet när jag inte lånar vapen.

Om det är coolt eller ej kan jag inte svara på, jag tycker inte att något som har med skjutande av djur att göra är "coolt".
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top