Var är det påbjudet att parkera?

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
sålde och ångrar!
Kan man parkera sin MC på en bilparkering, bilruta t.ex?
säg att det inte finns några mc rutor elelr så är alla upptagna det är väl gratis att parkera mc men måste man då betala om man står i en ruta för bil?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Allex skrev:
säg att det inte finns några mc rutor elelr så är alla upptagna det är väl gratis att parkera mc men måste man då betala om man står i en ruta för bil?

Ja, du förväntas parkera på en bilruta.

Nej, det är inte gratis, det är en myt. Motorcyklar ska erlägga p-avgift precis som vilket annat fordon som helst. Skillnaden är att många p-vakter helt enkelt struntar i att lappa MC. Spelar ingen roll om det är på en bilruta eller på gatan där det är parkering tillåten utan rutor, avgift ska erläggas.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Hur är det egentligen....för man parkera mer än en hoj i en P-ruta och bara betala EN p-avgift eller måste alla hojar betala trots att det står i samma ruta?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Allex skrev:
hm, varför struntar dem i det?

Därför att de flesta inser att man inte kan fästa en p-biljett på en hoj utan att den blåser iväg. Rådet jag fick efter min första p-bot var att betala och ta med biljetten i fickan. Får du sen en p-bot så avskrivs den mot visande av din p-biljett.
Följden blir naturligtvis också att de föesta slappfisorna inser att man efter att ha fått böter kan ta en biljett från vilken bil på gatan som helst, om man vill. De är lika lata som vi andra - varför skriva ut en p-bot när den ändå kommer att avskrivas?

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag frågade en lapplisa vart jag fick parkera hojen o hon sa att ett cykelställ funkar bra så länge det inte "stör".

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Skalman skrev:
Ja, du förväntas parkera på en bilruta.

Nej, det är inte gratis, det är en myt. Motorcyklar ska erlägga p-avgift precis som vilket annat fordon som helst. Skillnaden är att många p-vakter helt enkelt struntar i att lappa MC. Spelar ingen roll om det är på en bilruta eller på gatan där det är parkering tillåten utan rutor, avgift ska erläggas.
I Skellefteå är det däremot gratis att parkera överallt, kollade upp förra sommaren. Tror det är olika på olika kommuner, så det är bara kolla upp!

Majk

Guest
Robban W skrev:
Jag frågade en lapplisa vart jag fick parkera hojen o hon sa att ett cykelställ funkar bra så länge det inte "stör".

Vill varna för slarvig parkering vid cykelställ (bakhjulet på cykelbana eller trottoar) kan ge böter . :7peta

Majk

Guest
Allex skrev:

Jag har löst detta med miniskylt fäst med karborreband (man tar helt enkelt med sig skylten när man parkerar ) :hihi

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Majk skrev:
Jag har löst detta med miniskylt fäst med karborreband (man tar helt enkelt med sig skylten när man parkerar ) :hihi

Kan de inte slå fram det mha ramnumret?

allbin

slacker
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
none
Majk skrev:

mhmm . . . har länge funderat på en sådan lösning, men d måste ju kunna slå bakut på nått sätt . .

thompa

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2004
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Ställer man sig utanför rutan kan man få en bot för "parkering i terräng". Jag har nämligen lyckats med det konststycket :)

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
thompa skrev:
Ställer man sig utanför rutan kan man få en bot för "parkering i terräng". Jag har nämligen lyckats med det konststycket :)
Du är ju en sann hjälte som lyckats med det konststycket.... :rofl :rofl :rofl :rofl
JAg har lyckats med mycket med den är svårslagen...

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
thompa skrev:

det måste va nånstans i muppsala va ??
dom här lappisarna är inte o leka med..... :huvet
/z

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Dez skrev:
Hur är det egentligen....för man parkera mer än en hoj i en P-ruta och bara betala EN p-avgift eller måste alla hojar betala trots att det står i samma ruta?

Nej, det får bara stå ett fordon per biljett, enligt vad jag har fått höra. Dock kunde jag inte få någon klarhet i om man fick stå flera eller inte i samma ruta om man betalade för samtliga fordon.
Ingen som är lapplisa som kan berätta hur det ligger till :3freak

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
jag körde oxå med karborreband, fint som fan, la den bara i kutsen när man ´gick i väg,, tror knappast ngn orkar ringa assisyancekåren bara för en hoj står utan skylt!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln