Var är det påbjudet att parkera?

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Ort
öhö
Hoj
den bästa
Pratade med en Lapplisa i uppsala som sa att cykelställ e helt okey så länge det står på en väg och inte på trotoaren... (tyckte först att detta lät konstigt då jag inte kunde komma på något cykelställ som va placerat på en gata, men nu när jag kikat runt har jag hittat massor...)

Detta är ju oxå helt rimligt eftersom en mc lätt skulle kunna skapa olyckor om den stod på trotoaren ... man måsste ju tänka på blinda och gammlingar med rullator oxå... :fakta
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vi har haft flera pollar om ämnet och de flesta (inkl jag) betalar faktiskt aldrig p-avgifter för hoj. Ofta är det onödigt att ta upp en bilruta... det finns alltid någonstans man kan hitta att stå på där det inte stör någon.
 

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
ATV
Stephen skrev:
Du kan bli bortbogserad om du har otur. :brinnerup .. Dom kan vara så jävliga om dom har en dålig dag...

det där är fel.

har kollat det där lite med olika paragraffer osv. och ett parkerat fordon behöver inte kunna identifieras. oavsett om den står på din gata eller på avgifts parkering.. dom är även skyldiga att setta botten under vindrutetorkaren.

på min gamla bil plockade jag bort skyltarna när jag parkerade. inte så poppis men ingen avgift o inga böter. står dessutom inte bilen så den hindrar annan trafik, t.ex. i bussfil eller dyl. får fordonet inte bortforslas utan att ägaren först får chansen att flytta fordonet själv.

ett annat sätt är även att låta tillverka en skylt med nån siffra fel och bara hänga över... då blir det inget gnäll eller bråk på plats osv

jag har kört med båda, det fungerar kanon. löjligt? ja visst. men väldans kul :hihi
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
berggren_martin skrev:
Vi har haft flera pollar om ämnet och de flesta (inkl jag) betalar faktiskt aldrig p-avgifter för hoj. Ofta är det onödigt att ta upp en bilruta... det finns alltid någonstans man kan hitta att stå på där det inte stör någon.

Så man kan i princip ställa den på ett rimligt ställe där det inte stör? Jag har funderat så j*vla mycket på hur o var jag kan ställa min hojj var som helst! :3freak
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Vastrix skrev:
Nej, det får bara stå ett fordon per biljett, enligt vad jag har fått höra. Dock kunde jag inte få någon klarhet i om man fick stå flera eller inte i samma ruta om man betalade för samtliga fordon.
Ingen som är lapplisa som kan berätta hur det ligger till :3freak

När jag tog körkort (snart 10 år sen) så var det så att man fick parkera hur många motorcyklar som helst i en parkeringsruta men alla måste stå innanför linjerna. Det räcker att betala 1 parkeringsavgift (en betalar) men om det blir böter (tex att tiden går ut pga man har lagt i för lite pengar) så får alla fordon böter. Man betalar alltså avgift precis som en bil.

Däremot särskilda rutor som är märkta MC (sk MC-parkeringar) är helt gratis, i hela landet.

Jag har aldrig betalat nån avgift för hoj, ställer mej på mc-parkeringar eller där det finns plats (tex cykelställ där man ej är ivägen) och jag har aldrig fått böter (använder sunt förnuft). Meningen är (eller ett tips) att man ska ha en 1-litersplastpåse med sej om man vill betala avgift. Då lägger man lappen i påsen och knyter runt backspegeln (fick jag lära mej på trafikskolan).
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Då får man ha 2 skyltar då he he

Stephen skrev:
Du kan bli bortbogserad om du har otur. :brinnerup .. Dom kan vara så jävliga om dom har en dålig dag...

Då får man väl ha två skyltar då med nåt hitta på nr eller kanske typ nåt namn o låtsas lite att det är en personlig skylt he he.
Sen får man ju alltid hoppas på att ingen annan stackare har det nr/namnet.
Borde väl kunna gå eller?
 

Raketost

Bakom molnen är himlen alltid blå!
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki 1400 GTR
Hmm. Intressant! Ingen risk att tappa skylten när man kör?
För övrigt så är nog reglerna inte lika landet genom, parkeringsavgifter styrs via lokala stadgar, om jag inte har fel för mig! Terrängparkeringen är kanske något man skulle prova, På vägarna kring stränderna i sydvästra Skåne, styr och råder Vägföreningarnas inhyrda parkeringsvakter. Tveksam till att de får lappa om man står ute i "stycket". Bäst att plocka skylten för att vara på den säkra sidan! Finns det något alternativ till kardborren, typ snabbkoppling?
(Snart torsdag, årets första tur, i Skåne är det vår!) :banana
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Ett tips till er som betalar avgiften:
Ha med er en bläckpenna och skriv ditt reg nummer på lappen så är det ingen bilist som snor den, har fått böter för ingen erlagd avgift men visade "den lilla" biten som vissa biljetter har och slapp böterna.

Fick faktiskt tipset av en "lappis" :tummenupp

P.s inte för att ta nån i försvar men det är oftst den som parkerar som gör fel, inte lapplisan
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Dez skrev:
Hur är det egentligen....för man parkera mer än en hoj i en P-ruta och bara betala EN p-avgift eller måste alla hojar betala trots att det står i samma ruta?
Man betalar för rutan, sen är väl upp till dig hur många hojar du ställer där. Men det finns väl något max antal kan jag tänka mig
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Majk skrev:
Vill varna för slarvig parkering vid cykelställ (bakhjulet på cykelbana eller trottoar) kan ge böter . :7peta
Använder man bara huvet när man parkerar är cykelställ/trottoar inga problem. Risken att få böter är mycket liten, åtminstone i mindre städer.
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
=)

Här i Västerås har dom i alla fall haft vett att göra ett antal mc-parkeringsplatser som är gratis bl a på torget mitt i centrum :tummenupp
Tippar på att det är ca 10-12 meter med gatsten så man inte vickar. Perfekt!
Mäste finnas en hojåkare i stadsledningen i alla fall :D
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
MC-platser

Här i stockholm finns det också en massa platser.

Det finns en karta som märker ut vart någonstans de är. :tummenupp

Finns bl.a på MC-varuhuset.

På den kartan är varje MC-ruta, 3-10 platser, utmärkt.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
fredrik_wt skrev:
det där är fel.

har kollat det där lite med olika paragraffer osv. och ett parkerat fordon behöver inte kunna identifieras. oavsett om den står på din gata eller på avgifts parkering.. dom är även skyldiga att setta botten under vindrutetorkaren.

på min gamla bil plockade jag bort skyltarna när jag parkerade. inte så poppis men ingen avgift o inga böter. står dessutom inte bilen så den hindrar annan trafik, t.ex. i bussfil eller dyl. får fordonet inte bortforslas utan att ägaren först får chansen att flytta fordonet själv.

ett annat sätt är även att låta tillverka en skylt med nån siffra fel och bara hänga över... då blir det inget gnäll eller bråk på plats osv

jag har kört med båda, det fungerar kanon. löjligt? ja visst. men väldans kul :hihi


Har för mig att dom inte får bogserabort fordon så länge dom inte står trafikfarligt till. Undantag finns givetvis, dom får bogsera bort om man står på P-förbud under tex städdag eller snöröjningsdag (kanske inte aktuellt för MC). Finns säkert flera undantag, tex om man står på busshållsplats och sånt, men så länge man använder sunt förnuft så är risken för bortforsling väldigt liten.

TIPS : skaffa en regskylt för MC till din egen bil !!! Montera enligt kardborreförslaget vid parkering, och du får en påminnelse med ditt regnummer där det står att det berör en MC av märke XXXXX. OJDÅ, den behöver du visst inte betala......... :banana
 

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
TORPET
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
Jag stod på en cykelparkering uppå en trottoar, har sett andra mcåkare göra detta...Fick en bot på 700kr!! Tyckte det var störtlöjligt eftersom jag stod bland cyklarna och tog ingen större plats och störde ingen(förutom de jävla P-fittorna!!)....surt!
 

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR
Såhär har jag för mig att det är

non-stop skrev:
Jag stod på en cykelparkering uppå en trottoar, har sett andra mcåkare göra detta...Fick en bot på 700kr!! Tyckte det var störtlöjligt eftersom jag stod bland cyklarna och tog ingen större plats och störde ingen(förutom de jävla P-fittorna!!)....surt!

Är det inte så (iallafall göteborg) att man får ställa hojen överallt där det finns cykelställ? Har faktiskt pratat med en lapplisa om det o han var iof inte 100% säker heller. Men de brukade inte lappa hojar då! Vi tar ju faktiskt inte
mer plats än en vanlig moppe!

Men o andra sidan sa han att de lika gärna kan lappa en cykel (i teorin) om de har ett ramnummer. Tror lite att det beror på deras humör.

Fick en p-bot i Oslo för ett år sedan, då stod jag i en pruta i ett bevakat p hus med betald(sviindyr) biljett. O tro det eller ej någon gick i snodde min p-lapp som trors allt jag hade pilla in längst ner under kåpan(=man måste verkligen gräva fram den då).
Fick 700 Nok i Böter, HA men skam den som ger sig. Man hade trots allt betalt med kort i phuset. Men även då jag skickade in min räkning på shellkortet ville de inte tro på mig! Men men efter mycket tjat o faxande så strök dem det.

Hur som helst. GRATIS PARKERING FÖR HOJAR tycker jag! :tummenupp
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Parkera i ruta som vanligt. Betala inte. Sitter boten där när du kommer tillbaka är det bara att köpa loss en använd biljett från en stackars bilist (som givetvis vill ha 20spänn för en värdelös papperslapp som inte ens kan skriva handlingslistan på..). Nemas problemas!
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
Stod bland cyklarna idag. Såg tre färska PV, var unga tjejer :tungan
Frågade om man fick stå sådär, då sa dem nej! Antingen står du gratis i MC parkering(där behöver man tydligen inte betala enligt dem) Eller så ställer du den i bilruta men då måste man betala sa dem med ett leende.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top