Var finns alla gör-det-själv-hallar med lyft?!

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Dessa försvinner ju oroväckande snabbt och ersätts med trista tvättbås av polett-typ. Fruktansvärt! Vart ska man sedan åka för att byta olja på bilen och öht skruva med sin bil om man inte har tillgång till eget garage med lyft? Så: finns det någon gammal hederlig gör-det-själv-hall i Sthlm där man ännu inte har infört nymodigheterna?

Såhär ska det jävar i mig se ut (bilden nedan)! Ska vi inleda upprop? Protestlista? Vilka är på? Fast svara på min fråga först...
 

Bifogat

  • 1189279_520_292.jpg
    1189279_520_292.jpg
    48.5 KB · Visningar: 2,011

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
OK/Q8 har väl 1-2 lyftar per hall.
Tidigare hade alla platser lyft men dessa hade ett ganska stort servicebehov då vatten + smuts + gammal hydraulik inte gillade varandra.

Trist ja, men inte mycket att göra.
Förutom att skaffa eget garage med lyft. Eller starta en firma som hyr ut lyftplatser.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
OK Viksjö har en lyft eller möjligen 2.
OK Kungsängen detsamma om jag minns rätt. Tror att alla större OK-mackar har det.
Men det är stor skillnad jämfört med hur det var för ett par år sedan!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Här nere brukar jag åka till Preem som har gör-det-själv hall med lyft. När jag bodde i Stockholm brukade jag köra ut till Vällingby och OKQ8 macken som hade en gör-det-själv hall. Men det var ett antal år sedan så jag låter det vara osagt hur den bedrivs idag och om man har kvar tvätthallen som den var.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tvätthallen på Preem som jag använder betalar man i efterhand. Man kan själv välja om man vill ha en plats med lyft eller utan och om man vill använda sig av deras utrustning med tvättmedel etc eller bara nyttja hårdtryckstvätten och använda sina medtagna grejer. Fungerar ypperligt måste jag säga.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
OK/Q8 har även 2 lyftar i Fruängen, provade den ena för två veckor sedan. Skruvat fast bränslefiltret pga ombesiktning.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ok bytte ju ut alla sina lyftar för nåra år sen som vissa sig va farliga så dom stängde av alla lyftar och dom togs bort. sen har de gått lite segt med o sätta in nya... de har jag fått hört från min lokala ok mack.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
ok bytte ju ut alla sina lyftar för nåra år sen som vissa sig va farliga så dom stängde av alla lyftar och dom togs bort. sen har de gått lite segt med o sätta in nya... de har jag fått hört från min lokala ok mack.

Dom hade ju hydrauliska enpelarlyftar under en väldig massa år som var idiotsäkra men när dom sen bytte ut dom mot tvåpelar/fyrarmslyftar så klarade inte folk av det och det börjades tappas ner bilar från lyftarna lite då och då.Antagligen är det största skälet till att det finns så få kvar :huvet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dom hade ju hydrauliska enpelarlyftar under en väldig massa år som var idiotsäkra men när dom sen bytte ut dom mot tvåpelar/fyrarmslyftar så klarade inte folk av det och det börjades tappas ner bilar från lyftarna lite då och då.Antagligen är det största skälet till att det finns så få kvar :huvet

På iaf OK-Vällingby, Rinkeby mfl, var det de robusta (men gamla) enpelarlyftarna som avinstallerades.
Lite synd att lyftarna försvunnit, de var ju perfekta när man skulle byta olja, kolla avgassystem, bromsledningar etc
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
OK Vällingby har lyftar på två av sina platser i GDI hallen.
Viggliga saxlyftar. Gick inte att lyfta min bil på dem. Når ej lyftpunterna, saknar armar.
Beskrev bättre i mitt inlägg på OK:s site jag länkade till längre upp i tråden.

Jag tycker att pelarlyftarna var suveräna just för tex oljebyte.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Viggliga saxlyftar. Gick inte att lyfta min bil på dem. Når ej lyftpunterna, saknar armar.
Beskrev bättre i mitt inlägg på OK:s site jag länkade till längre upp i tråden.

Jag tycker att pelarlyftarna var suveräna just för tex oljebyte.

För många var det säkert så. Men ingen av dom bilar som jag haft dom senaste 20 åren har det funkat med.
När jag byter olja så vill jag gärna tappa ur den gamla oljan. Då vill jag gärna ta bort hasplåten under motorn för att komma åt. Detta görs genom att man lossar på skruvarna i bakkant och sedan viker den framåt nedåt för att haka av den i framkant.
Detta går inte på enpelarlyftarna som Ok hade tyvärr. Om man nu inte hade kört framhjulen över kanten på rampen och det ville jag inte göra.

Tvåpelarlyftar med armar är mycket bättre. Men kräver ju tyvärr att den som hissar upp bilen har en liten aning om vad dom håller på med och det är säkert det som är anledningen till att den sorten inte används på OK.

Däremot var det väldigt praktiskt att kunna spola av bilen undertil och samtidigt få en liten kik på att allt såg OK ut.

Dom där saxlyftarna har inte jag sett. Men jag jag har i och för sig inte varit så ihärdig att besöka GDS hallarna på sistone.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För många var det säkert så. Men ingen av dom bilar som jag haft dom senaste 20 åren har det funkat med.
När jag byter olja så vill jag gärna tappa ur den gamla oljan. Då vill jag gärna ta bort hasplåten under motorn för att komma åt. Detta görs genom att man lossar på skruvarna i bakkant och sedan viker den framåt nedåt för att haka av den i framkant.
Detta går inte på enpelarlyftarna som Ok hade tyvärr. Om man nu inte hade kört framhjulen över kanten på rampen och det ville jag inte göra.

Tvåpelarlyftar med armar är mycket bättre. Men kräver ju tyvärr att den som hissar upp bilen har en liten aning om vad dom håller på med och det är säkert det som är anledningen till att den sorten inte används på OK.

Däremot var det väldigt praktiskt att kunna spola av bilen undertil och samtidigt få en liten kik på att allt såg OK ut.

Dom där saxlyftarna har inte jag sett. Men jag jag har i och för sig inte varit så ihärdig att besöka GDS hallarna på sistone.

Ok, om hasplåten måste tas bort för att byta olja låter det ju som en idiotkonstruktion.

Själv köpte jag en västtysk merca 1995, så jag har inte behövt byta bil de senaste 17 åren. Men den har en original-hasplåt i stål, med urtag för att lossa plugg och tappa ur olja.
Automaten kommer man lätt åt att byta både i konverter och låda.

IMG_0536.JPG

Men en- och tvåpelarlyftar är ju bra när man ska serva bromsar etc

IMG_1001.JPG

Vad gäller att spola av under bilden så saknar jag vattenslangar, de byttes ju ut mot trycktvättar. Detta innebär att att man svårligen kan spola rent bakom skärmkanter etc.
Tur i oturen är dock att man kan ställa ned trycket på lansen, så att jag iaf kan använda den till att skölja av bilen utan att trycka in vatten där det inte ska vara.


Nåväl, nog om OK för idag, jag åker ju av förklarliga skäl inte dit längre. Det har blivit FDS, Förstör-det-själv-hallar
 
Last edited:
Top