För många var det säkert så. Men ingen av dom bilar som jag haft dom senaste 20 åren har det funkat med.
När jag byter olja så vill jag gärna tappa ur den gamla oljan. Då vill jag gärna ta bort hasplåten under motorn för att komma åt. Detta görs genom att man lossar på skruvarna i bakkant och sedan viker den framåt nedåt för att haka av den i framkant.
Detta går inte på enpelarlyftarna som Ok hade tyvärr. Om man nu inte hade kört framhjulen över kanten på rampen och det ville jag inte göra.
Tvåpelarlyftar med armar är mycket bättre. Men kräver ju tyvärr att den som hissar upp bilen har en liten aning om vad dom håller på med och det är säkert det som är anledningen till att den sorten inte används på OK.
Däremot var det väldigt praktiskt att kunna spola av bilen undertil och samtidigt få en liten kik på att allt såg OK ut.
Dom där saxlyftarna har inte jag sett. Men jag jag har i och för sig inte varit så ihärdig att besöka GDS hallarna på sistone.
Ok, om hasplåten måste tas bort för att byta olja låter det ju som en idiotkonstruktion.
Själv köpte jag en västtysk merca 1995, så jag har inte behövt byta bil de senaste 17 åren. Men den har en original-hasplåt i stål, med urtag för att lossa plugg och tappa ur olja.
Automaten kommer man lätt åt att byta både i konverter och låda.
Men en- och tvåpelarlyftar är ju bra när man ska serva bromsar etc
Vad gäller att spola av under bilden så saknar jag vattenslangar, de byttes ju ut mot trycktvättar. Detta innebär att att man svårligen kan spola rent bakom skärmkanter etc.
Tur i oturen är dock att man kan ställa ned trycket på lansen, så att jag iaf kan använda den till att skölja av bilen utan att trycka in vatten där det inte ska vara.
Nåväl, nog om OK för idag, jag åker ju av förklarliga skäl inte dit längre. Det har blivit FDS, Förstör-det-själv-hallar