Var finns alla gör-det-själv-hallar med lyft?!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Idag är hela underredet klätt med stora plastschabrak på nyare bilar Jörgen, komma åt är ett minne blott.

Ok, blir att behålla bilen då.
Hasplåt av plast låter ju lite meningslöst, meningen är ju att hasplåten ska skydda tråg mm :va
Tänkte jag skulle byta fjädrar och dämpare vid tillfälle, hör gärna av mig till dig då!
Även om de funkar bra, så känns det ju inte orimligt att fjädrar och dämpare kan vara lite trötta efter 32 år. Skulle vara roligt att byta och se vad som händer.
Det gick ju himla geschwint när du hjälpte mig att byta slutväxeln!
 

sportbike

Guest
Ok, blir att behålla bilen då.
Hasplåt av plast låter ju lite meningslöst, meningen är ju att hasplåten ska skydda tråg mm :va
Tänkte jag skulle byta fjädrar och dämpare vid tillfälle, hör gärna av mig till dig då!
Även om de funkar bra, så känns det ju inte orimligt att fjädrar och dämpare kan vara lite trötta efter 32 år. Skulle vara roligt att byta och se vad som händer.
Det gick ju himla geschwint när du hjälpte mig att byta slutväxeln!
Inga problem, bara att hojta till så fixar vi.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Biltema sa jag, vi har helt andra grejor.

Jo, det utgår jag ifrån. Men den utanpåliggande sorten går inte att få dit oavsett om sykes eller någon annan levererar den.

Poängen var lite att om han nu nyttjar den vingliga lyften och lägger två papp så byter han dom plättlätt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ok, blir att behålla bilen då.
Hasplåt av plast låter ju lite meningslöst, meningen är ju att hasplåten ska skydda tråg mm :va

Jag tror det mest är för att skydda mot smutsstänk och ett mer strömlinjeformat underrede i jakten på bra "luftsläpp" runt karossen. Kör man på något hårt så är det kört..

Behåll bilen du, samma kvalitet (och avsaknad av elektronik som kan haverera) är svårt att hitta i de flesta nyare bilar :)

Apropå förändringen hos mackarna - allt färre skruvar själv på bilarna och därmed försvinner lönsamheten. Redan för 15 år sedan, var det viktigare att kunna handla mjölk sent på kvällen, än att hitta Loctite eller transmissionsolja i sortimentet (gissa vilka roligt fundersamma miner man möter av personalen, när man frågar efter Loctite på random mack, been there...).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, det utgår jag ifrån. Men den utanpåliggande sorten går inte att få dit oavsett om sykes eller någon annan levererar den.

Poängen var lite att om han nu nyttjar den vingliga lyften och lägger två papp så byter han dom plättlätt.

Som sagt så går det inte att lyfta min bil på saxlyftarna i GDS-hallen.
Det är riktigt att man måste använda invändigt fjäderverktyg på w123.
Det här jobbet är dock för stort för att jag vill meka med det i en GDS-hall, eller ens i hojgaraget. Det är inte som att byta fjädrar och dämpare på en volvo 240.
Bilen har mb:s hydrauliska nivåregleringssystem (sls). Detta tillsammans med att det är en kombi (annan mer komplex bakvagn) gör att det är skönt att göra detta ihop med sportbike, iom hans rutin, verktygsresurser och lyftar.
Bak innefattar detta jobb att släppa på trycket i regleringsventilen, samt byta repsatsen i denna, samt byta "bomber" (gasackumulatorerna) samt fjädrarna. Sedan fylla upp systemet igen.

Nog om detta.
 
Last edited:
Top