Jag håller inte med många av er, så ni kan få höra min syn på det hela.
40k på 2 mille är 0,02% och i mina ögon är det inte mycket pengar. Man pratar ju ändå alltid om sammanhanget.
300kr är inte mycket men det är mer än en årslön för vissa.
25k för en tv är inte dyrt ifall tvn håller i 10 år. Det blir 2500kr per år och sett till hur mycket JAG använder tvn så är det extremt prisvärt mot vad jag får ut av den. I mina ögon låter det som att ni tycker att en tv är rena mänskliga rättigheten
En Banhoj för 30k låter rimligt i mina ögon oavsett årsmodell, bara motorcykeln är i fint skick så att det blir relativt problemfritt. Jag förstår heller inte gnället på att ”ägarna värderar sina lik skyhögt” fast om alla gör det så är det troligtvis köparen som verkar extremt snål som inte inser värdet på en banhoj.
Att låna till lyxkonsumtion anser jag är helt okej. Varför spara i 25 år för att köpa en makalös motorcykel, när man kan låna till sig pengarna och sedan betala tillbaka i typ 26 år? Skillnaden är endast att jag slipper vänta tills jag är 57 med att börja köra roadracing, och att betala av ett lån 1-2 år extra är en billig summa kontra den livsglädje jag får ut. Det är som sagt skillnad på att låna och överbelåna. Så länge man klarar av att betala tillbaka så är det utan tvekan värt det.
Personligen har jag en skuld på över en miljon på banken inomhus med att jag har bostadsrätt. Inte på något sätt förändrar det min levnadsstandard till det negativa jämfört om jag hade varit skuldfri med en hyresrätt.
I mina ögon är det så många människor som är så extremt anala när det kommer till ekonomi så det är läskigt. Lite Joakim Von Anka-varning. Men whatever floats your boat.
Livskvalité > snålhet
Skrattade gott för mig själv när jag läste ditt inlägg. På provturen med hojen i våras körde jag förbi en god vän som sade ungefär vad du skriver... och det var vad som fick mig att köpa hojen. Den har verkligen varit makalös jämfört med det mesta jag kört tidigare. Fantastisk väghållning och antispinn gör alla hästarna hanterbara för en medelmåtta som mig.
Men i grund och botten ÄR jag ju lite anal när det gäller stålar, och det är därför det fortfarande svider lite att jag lånade. Tack för att du påminde mig om att man kan se saken på annat sätt Rickard