var finns strypningen???

em

butch master
Gick med
16 Aug 2003
Ort
kötteberg (göteborg)
Hoj
RF 900R
Hej.
Jag har en ny rf 900 igen, denna är reggad på 72kw. :va denna hoj skall ligga på 99-102kw. jag har lyft bort förgasaren men det fanns inga brickor vid insuget. är det någon som kan tänkas veta var man kan leta efter strypningen?? vore tacksam för ett svar. den är inte alls lika pigg som dom andra rf:ar jag haft...
mvh mikael :banana
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
em skrev:
Hej.
Jag har en ny rf 900 igen, denna är reggad på 72kw. :va denna hoj skall ligga på 99-102kw. jag har lyft bort förgasaren men det fanns inga brickor vid insuget. är det någon som kan tänkas veta var man kan leta efter strypningen?? vore tacksam för ett svar. den är inte alls lika pigg som dom andra rf:ar jag haft...
mvh mikael :banana

Det är 4 gummistrypningar(insugningsgummina) vid förgasarna, jag fick med mina 72 kw strypningar i en påse..dessa 4 sitter med 2 skruvar på varje, när dessa är på är det kanske en 4:e del av soppan som kan rinna in, bara översta delen som är halvmåneformad som släpper till Bensin in i cylindrarna.

Om du vill kan jag fota dem idag när jag jobbat klart, och Pm dig exakt hur dessa ser ut(el lägga upp i tråden här)
 

em

butch master
Gick med
16 Aug 2003
Ort
kötteberg (göteborg)
Hoj
RF 900R
sporTlovEr skrev:
Det är 4 gummistrypningar(insugningsgummina) vid förgasarna, jag fick med mina 72 kw strypningar i en påse..dessa 4 sitter med 2 skruvar på varje, när dessa är på är det kanske en 4:e del av soppan som kan rinna in, bara översta delen som är halvmåneformad som släpper till Bensin in i cylindrarna.

Om du vill kan jag fota dem idag när jag jobbat klart, och Pm dig exakt hur dessa ser ut(el lägga upp i tråden här)
Japp det vore jättesnällt.
Skall jag skruva isär förgasaren??
Om man ser hur dom ser ut så är det nog lätt att hitta dom.
Skall dom bara ploskas bort. eller skall man sätta dit någon annan packning??
mvh mikael
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ursäkta, men förgasaren ? Den har väl 4 iaf.
(Jäklas inte, undrar bara om det inte är nån missuppfattning om vad som är vad här.)
/u
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Insugningsgummin är de som sitter mellan förgasarna och cylindrarna. Skall du se hur de ser ut invändigt får du montera bort förgasarbryggan dvs alla förgasare i ett paket. Förutom allt annat du måste demontera bara för att komma åt. Kåpor tank, lufburk mm. Räkna med en heldag för det, om du är ovan kanske två.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Den är nog inte strypt. Du känner skillnad på 72Kw och full effekt.

Nu har inte jag mekat med en RF men jag tror det är ganska så lika som på min org 750motor.
Lossa tanken, släpp alla 8 gummin som sitter anslutna till förgasarna. Slit ryck bänd ut bryggan, kika in i hålet. Det hela bör ta ca 30min till 1h lite beroende på erfarenhet och murphys lag. Men säkerligen är det onödigt arbete eftersom skillnaden mellan 72Kw och full effekt är ca 30hk så är det något du märker.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
em skrev:
Hej.
Jag har en ny rf 900 igen, denna är reggad på 72kw. :va denna hoj skall ligga på 99-102kw. jag har lyft bort förgasaren men det fanns inga brickor vid insuget. är det någon som kan tänkas veta var man kan leta efter strypningen?? vore tacksam för ett svar. den är inte alls lika pigg som dom andra rf:ar jag haft...
mvh mikael :banana

Bilder:
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kort här...

em skrev:
Hej.
Jag har en ny rf 900 igen, denna är reggad på 72kw. :va denna hoj skall ligga på 99-102kw. jag har lyft bort förgasaren men det fanns inga brickor vid insuget. är det någon som kan tänkas veta var man kan leta efter strypningen?? vore tacksam för ett svar. den är inte alls lika pigg som dom andra rf:ar jag haft...
mvh mikael :banana


här är lite bilder
 

Bifogat

  • gummi1 (Medium).jpg
    gummi1 (Medium).jpg
    52.5 KB · Visningar: 131
  • gummi2 (Medium).jpg
    gummi2 (Medium).jpg
    43.6 KB · Visningar: 123
  • gummi3 (Medium).jpg
    gummi3 (Medium).jpg
    49.3 KB · Visningar: 188

em

butch master
Gick med
16 Aug 2003
Ort
kötteberg (göteborg)
Hoj
RF 900R
Tack för bilderna. Det var med sorg i hjärtat som jag såg dessa packningar. mina har ingen halvmåne. Jag har haft 5 rf hojar och jag menar förgasarna. vad jag menade med förgasaren var att jag tar bort den i ett stycke. dvs förgasarbryggan. en rf som jag hade hade 4 metall brickor dessa packningar och cylindrarna. skillnaden är ca 30kw. jag hoppas att jag märker skillnaden. när jag är ute och kör hojen och rycker till på gasen så har andra hojar reagerat direkt. denna trögar till och känns så mycket slöare. någon sa att det kanske var munstycken som var annorlunda. jag har plockat bort tanken, luftfilter, & förgasarbryggan många gånger förr. det går rätt fort. jag bara hoppas att det finns nått annat alternativ till strypning. jag är tacksam för alla svar. mvh mikael
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Det är väl vacumförgasare på den ?

Då kan det sitta trottelstopp ovanför trottlarna, lossa locken och kolla.
Det är en ganska vanlig metod att strypa på...
 

em

butch master
Gick med
16 Aug 2003
Ort
kötteberg (göteborg)
Hoj
RF 900R
Busgrabb skrev:
Det är väl vacumförgasare på den ?

Då kan det sitta trottelstopp ovanför trottlarna, lossa locken och kolla.
Det är en ganska vanlig metod att strypa på...

Tackar. fast bensinslangen går till en sylinderformad burk. och därifrån går det 2 slangar till förgasarna. Min tanke är att det är en bränslepump.. eller har jag fel??? mvh mikael :Bugar
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
em skrev:
Tack för bilderna. Det var med sorg i hjärtat som jag såg dessa packningar. mina har ingen halvmåne. Jag har haft 5 rf hojar och jag menar förgasarna. vad jag menade med förgasaren var att jag tar bort den i ett stycke. dvs förgasarbryggan. en rf som jag hade hade 4 metall brickor dessa packningar och cylindrarna. skillnaden är ca 30kw. jag hoppas att jag märker skillnaden. när jag är ute och kör hojen och rycker till på gasen så har andra hojar reagerat direkt. denna trögar till och känns så mycket slöare. någon sa att det kanske var munstycken som var annorlunda. jag har plockat bort tanken, luftfilter, & förgasarbryggan många gånger förr. det går rätt fort. jag bara hoppas att det finns nått annat alternativ till strypning. jag är tacksam för alla svar. mvh mikael

Den skall om den är "ostrypt" reagera direkt, då även RF har ett grymt bottendrag med ca 85% av maxvrid redan runt 3000 varv. Min reagerar direkt.

Hoppas det ordnar sig för dig, inte kul när det strular :(
 

Ducati750ss

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati 750 SS
Hej
Det har förekommit strypning på vaccumförgasare där inte trotteln kommer ända up. Prova att trycka upp en av trottlarna, om den går ända upp så är det inget trottelstopp, kan du bara trycka upp den till 65-70% så är den strypt.
Lösning: byt trottelock.....

/martin
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Kolla även på trottlarna om dom har ett hål i sidan en bit upp på luftburks-sidan.
Är de det måste du byta trottlar.
 

em

butch master
Gick med
16 Aug 2003
Ort
kötteberg (göteborg)
Hoj
RF 900R
sEiKo skrev:
Kolla även på trottlarna om dom har ett hål i sidan en bit upp på luftburks-sidan.
Är de det måste du byta trottlar.
ok.
Kanske en :kocko fråga.. men detta är inget jag brukar kolla på.. trottlarna är det dom cylinderformade, kolvliknande muppar med en skåra på vars en sida? som sitter mellan luftfilter och förgasarna?? mvh mikael :rolleyes:
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Sitter i förgasarna. svarta kolvformade bakelitmojänger med en konisk nål i botten.
På dom allra flesta motorcyklar är det sk. vakumförgasare.
Trottlarna sitter fast i ett gummimembran som är fäst i toppen av trotteln och på undersidan mot motorn till är det ett/flera hål som släpper in motorns vakum på ovansidan av membranet som drar upp trotteln. Ju mer spjällvinkel, ju mer vakum, ju mer öppnas trotteln.
På en del motorcyklar som är strypta så sitter det ett till hål på sidan av trotteln mot luftburken som släpper ut vakumet och begränsar öppningsvinkeln.
En bra sorts strypning som gör att hojen går på "halvgas" istället för jättelitet hål i insuget som enligt min mening gör att hojen bara går allmänt illa.
 

em

butch master
Gick med
16 Aug 2003
Ort
kötteberg (göteborg)
Hoj
RF 900R
sEiKo skrev:
Sitter i förgasarna. svarta kolvformade bakelitmojänger med en konisk nål i botten.
På dom allra flesta motorcyklar är det sk. vakumförgasare.
Trottlarna sitter fast i ett gummimembran som är fäst i toppen av trotteln och på undersidan mot motorn till är det ett/flera hål som släpper in motorns vakum på ovansidan av membranet som drar upp trotteln. Ju mer spjällvinkel, ju mer vakum, ju mer öppnas trotteln.
På en del motorcyklar som är strypta så sitter det ett till hål på sidan av trotteln mot luftburken som släpper ut vakumet och begränsar öppningsvinkeln.
En bra sorts strypning som gör att hojen går på "halvgas" istället för jättelitet hål i insuget som enligt min mening gör att hojen bara går allmänt illa.
:tummenupp
det var en bra förklaring, då är jag rätt ute. Jag hade isär dom på en rf 600 jag hade för ett par år sedan.. tackar & :Bugar för alla svar och inlägg i tråden
mvh mikael../ em. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top