Var handlar ni era mc-saker ifrån?

Nyborjan

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2020
Ort
Jönkoping
Hoj
2020-Suzuki GSX-S
Tjabba!
Var och hämtade en ny hoj i veckan och som alltid är de saker man vill fixa till så man blir nöjd.

- Först och främst är jag ute efter ett depostöd baktill.
- Ny nummerplåtshållare är ett måste. Originalet som nu sitter på känns en aning stort.

Suzuki GSXS 750 2020 är den jag letar prylar till.

Är ny i mc världen så jag kan klassa mig inom grenen amatör, haft kortet cirka 1 månad.

Det finns ju en uppsjö med olika sidor att köpa saker ifrån, men de är lika bra att vända sig till experterna här inne och fråga var ska kika någonstans.

Med vänlig hälsning,
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Hej och välkommen till familjen frigående livsnjutare!

Tog mitt kort 2017 och det var det bästa jag gjort, har haft 7 olika hojar sen dess och gjort saker på dem alla.

Vad jag vill ha, samt vilken hoj det är till har fått diktera vart jag handlat. Mycket har jag hittat på XLmoto, men även FCmoto mfl sidor har besökts. Ett par saker har jag skaffat från wish, såna småsaker som förhöjning av vindruta osv. Inga saker som krävt större krav på tillit för personlig säkerhet med andra ord. Även Amazon-appen har varit en bra källa för saker som blinkers mm.

Men sen försöker jag även stödja lokala handlare när det går, för jag vill ha dem kvar och jag vill att de ska fortsätta ha ett sortiment hemma. Och då krävs det att de får sälja nån pryl ibland.

Vissa saker som depåstöd osv, har nån gång även köpts på Jula/Biltema mm.

Saker som lastrack, kamerafästen, farthållare, tail-tidy/skylthållare har jag ofta byggt själv.
Då har jag kunnat få det mer exakt som jag vill ha det.

En stor del i tjusningen för min del är kreativiteten, planeringen och att göra utvecklingar/Förverklingar av idéer när det inte är hojsäsong.

//Dennis
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Xlmoto, hojstyling.se och lokala handlare inte minst. Det är nog topp 3 utan inbördes ordning jag handlar av. Då Biltema lägger ner MC så får man leta ny källa till kostnadseffektiva transportstöd.

Välkommen till missbruket!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Louis.de är det inga som handlar där längre ?
det var ju väldans populärt ett tag, det gick ju till o med bussresor ditt
Jag har handlat en del krafs där, men det mesta köper jag lokalt på Sulas eller Lelles. Dels kan man titta på saker innan man handlar och så är det nära om man vill reklamera något. Det är inte alltid man vill vänta på leverans från en webbshop så det är bra att göda de lokala så de överlever.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har ingen lokal mc-handlare värd namnet när det kommer till prylar och kläder.
Och varje resa till någon av de stora har blivit en besvikelse. Finns aldrig något utanför standardsortiment och storlekar.
Jag planerar att åka fredag - lördag en helg i höst till Hamburg och gå igenom de stora butikerna där.
Louis, Polomotorad, IXS, Held mfl har ju minst en butik och eller showroom. Jag tror Louis har 4 butiker inkl outlet i HH.

Jag skulle kunna tänka mig att ev göra sällskap med någon/några fler friska personer och dela på resekostnaden.

För att svara på frågan så handlar jag mycket på ebay.de
 
  • Gilla
Reaktioner: bkk

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köper en del på Lelles och Sulas, annars blir det på fc-moto, xl-moto eller ebay.
En och annan blir hos Saarela i norr med. Maken till kundservice står inte att finna, och han brukar ha riktigt bra priser med.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Med de tull- och moms-regler som gäller handlar jag inom Europa, oftast på Ebay.de, .uk och CMSNL. Om delar finns tycker jag ändå man ska försöka handla lokalt, tex Lelles och Mascot.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Depåstöd baktill, Biltema
tar du och gör ren rören med slippapper innan du skjuter ihop dem och smetar på
så kommer du slippa problemet att depåstödet är ganska rangligt efter en tid (utan epoxi).

Vad det gäller nummerplåthållaren så är den enkla(?) lösningen en spikplatta 300x80x2mm som
bockas till en knyck som ger högst 30 graders lutning på skylten monterad och skruvas fast i plasten över bakhjulet.
Men för att förstärka den vingliga nummerplåten har jag täckt den med ett lager glasfibermatta + epoxi
Kanske lättare förstärka med spikplåtar på tvären ?
Nummerplåtbelysning 4 st vita LED inborrade i plasten över bakhjulet över nummerplåten, seriekopplade 2 och 2 och seriekopplade med var sitt motstånd på 330 Ohm .

LED och motstånd finns hos Kjell.
Anm.: Det är bättre att låta spikplattan gå ner nedanför nummerskylten så det blir en bit sätta reflexen på än som i fotona. Jag fick sätta dit en extra plåtbit senare för förlänga spikplattan så det gick få dit Reflexen under nummerskylten.
 

Bifogat

  • Spikplatta-Regskylt-2.JPG
    Spikplatta-Regskylt-2.JPG
    46.5 KB · Visningar: 18
  • Spikplatta-Regskylt-1.JPG
    Spikplatta-Regskylt-1.JPG
    73.7 KB · Visningar: 17
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Yamaha FZR600R -94, tidigare: Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag köpte tidigare allt på Ebay samt mycket på blocket. Numera går det dock inte att handla på ebay england längre så då måste man hitta det på ebay.de istället vilket har visat sig vara lite bökigare. De vill också ofta ha orimligt hög frakt, förmodligen för att de inte vill skicka. Så lite problematiskt.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Var man handlar beror ju helt på vad det är man vill få tag på…

Addemoto (slitage och service, samt kläder)
Handelsboden (mest bara kläder)
xlmoto (allt möjligt relaterat från kläder, delar, verktyg etc)
Motoaction (samma som xlmoto fast mindre kläder)
Biltema (snart avvecklat från sortimentet dock)
Lelles (väldigt blandat, bra på förgasare)
Ebay ifall det är något special (t.ex. bar risers i mitt fall).
och givetvis vanliga hojbutiker i landet

bara att googla sig fram!

Edit: mc-däck skall ju faktiskt också vara med på listan här, finns ett flertal webshoppar.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag köpte tidigare allt på Ebay samt mycket på blocket. Numera går det dock inte att handla på ebay england längre så då måste man hitta det på ebay.de istället vilket har visat sig vara lite bökigare. De vill också ofta ha orimligt hög frakt, förmodligen för att de inte vill skicka. Så lite problematiskt.
Varför går det inte att köpa via engelska EBay?
Det som skiljer numera är att man måste betala tull och moms för även småsaker.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför går det inte att köpa via engelska EBay?
Det som skiljer numera är att man måste betala tull och moms för även småsaker.
Du glömmer att du skall få hem sakerna också.
Postnord fördröjer ju (medvetet?) alla försändelser som de "måste" förtulla åt dig.
Att lägga på 2 månader i hantering av Postnord gör ju att Ebay.co.uk går bort.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag chansade och köpte en ny x-Spirit 3 på helmetcity i veckan. Första köpet från öriket sen brexit.
Hoppas den kommer innan säsongen är slut. ?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Du glömmer att du skall få hem sakerna också.
Postnord fördröjer ju (medvetet?) alla försändelser som de "måste" förtulla åt dig.
Att lägga på 2 månader i hantering av Postnord gör ju att Ebay.co.uk går bort.
Aha, ja men det beror ju dock på med vilket fraktbolag godset går med, och då om det är standard frakt eller express.
Jag har idag beställt en OBD2 kabel från UK, dock direkt från butikens egen webshop.
Betalar extra för snabbare leverans, inkl spårning.
Får se hur det hanteras.
Ingen ko på isen, men önskar ha det senast om 2 veckor, eller snarast egentligen Bl.a. därför jag betalar extra för frakten.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Stockholms mc-varuhus. Rubb som stubb!

Stötta din lokale mc-handlare, var det, ja! Ä-v-e-n då den inte längre är fullt så lokal och att bokstavskombon Vårby smakar huggorm redan vid inandningsluften...

Fast kanske just därför...?
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top