Var handlar ni era mc-saker ifrån?

Nyborjan

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2020
Ort
Jönkoping
Hoj
2020-Suzuki GSX-S
Tjabba!
Var och hämtade en ny hoj i veckan och som alltid är de saker man vill fixa till så man blir nöjd.

- Först och främst är jag ute efter ett depostöd baktill.
- Ny nummerplåtshållare är ett måste. Originalet som nu sitter på känns en aning stort.

Suzuki GSXS 750 2020 är den jag letar prylar till.

Är ny i mc världen så jag kan klassa mig inom grenen amatör, haft kortet cirka 1 månad.

Det finns ju en uppsjö med olika sidor att köpa saker ifrån, men de är lika bra att vända sig till experterna här inne och fråga var ska kika någonstans.

Med vänlig hälsning,
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Som du själv sa så får man lägga på minst 100:- på allt man köper och det tar minst en månad innan man får prylarna. En del webbutiker har som service att de ordnar tullen åt en samt att man även slipper den engelska skatten men det är rätt ovanligt. Ska man köpa nåt dyrare typ ett kåpset eller avgassystem så kan det vara värt att kolla på en mellanhand för paketen. det brukar kosta typ 400:- för en månad. Då skeppas det till ett annat land först, typ nederländerna och sen till Sverige och man slipper avgiften. det funkar även med Kina-prylar. Det är dock ovärt för småprylar som handtag och blinkers och sånt billigt. Jag fick köpa på Biltema istället, fy fan.
Fast nej, det beror ju på vem du handlar av. Köpte nyss tillbehör från Abba Stands. De drog direkt av UK momsen när jag valde land. Sakerna dök upp med DHL på tre dagar. En dag efter leverans betalade jag tull och moms via DHL. Enkelt! Blev inte många kronor dyrare än innan då momsen i UK var £15 och jag betalade 279 kr för importen, och definitivt billigare än den enda(?) svenska åf som för Abba Stands.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Varför går det inte att köpa via engelska EBay?
Det som skiljer numera är att man måste betala tull och moms för även småsaker.
Du glömmer att du skall få hem sakerna också.
Postnord fördröjer ju (medvetet?) alla försändelser som de "måste" förtulla åt dig.
Att lägga på 2 månader i hantering av Postnord gör ju att Ebay.co.uk går bort.
Jag gör som dom flesta andra. Handlar både lokalt och på olika sidor på nätet/ebay. T.ex den 28/5 beställde jag 2 innerväskor till mina sidoväskor från UK (ebay) Den 1/7 betalade jag en avgift på 167 kr och den 7/7 kunde jag hämta paketet på Hemköp :tummenupp Det tog ju några veckor men nu är dom här och jag är grymt nöjd med väskorna.

:squid

Anledningen att jag beställde väskorna från UK var att det var bara där jag hittade dom, + att jag var lite nyfiken hur lång tid det skulle ta att få hem grejorna :tungan
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag gör som dom flesta andra. Handlar både lokalt och på olika sidor på nätet/ebay. T.ex den 28/5 beställde jag 2 innerväskor till mina sidoväskor från UK (ebay) Den 1/7 betalade jag en avgift på 167 kr och den 7/7 kunde jag hämta paketet på Hemköp :tummenupp Det tog ju några veckor men nu är dom här och jag är grymt nöjd med väskorna.

:squid

Anledningen att jag beställde väskorna från UK var att det var bara där jag hittade dom, + att jag var lite nyfiken hur lång tid det skulle ta att få hem grejorna :tungan
Min OBD2 kabel från UK skickades i måndags förra veckan med ”express” (extra fraktkostnad) och har varit reggat hos PostNord/Tullen i Stockholm i både torsdag och fredag. Ingen ny status på försändelsen registrerad än…
Jag hoppas att jag får någon meddelande med inbetalning för tull och moms i morgon eller onsdag senast.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast nej, det beror ju på vem du handlar av. Köpte nyss tillbehör från Abba Stands. De drog direkt av UK momsen när jag valde land. Sakerna dök upp med DHL på tre dagar. En dag efter leverans betalade jag tull och moms via DHL. Enkelt! Blev inte många kronor dyrare än innan då momsen i UK var £15 och jag betalade 279 kr för importen, och definitivt billigare än den enda(?) svenska åf som för Abba Stands.
Positivt att Abba Stands gått över till DHL. Mitt Abba Stand hamnade hos PostNord.
Och snurrade runt. Mitt lokala utlämningsställe förbarmade sig till slut och spårade det.
Från Göteborg (där det alltså varit) åkte det till Terminal i Högsbo sedan Terminal i Härryda sedan till Tomteboda(?) Stockholm. Där det var vid spårningen.
Dök det till slut upp hos Hemköp, Stigbergstorget. (Inte mitt vanliga utlämningsställe)
Trasigt paket, får uppmaningen granska om allt är med. Stående i Hemköp. Tror allt var med.
Nåja det det fungerar bra sedan jag satt dit en skruv för att hindra att den lösa delen på höger sida glider.
Jag orkar tydligen inte dra friktionsskruven tillräckligt hårt mot 4-kantbalken längs golvet.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Min OBD2 kabel från UK skickades i måndags förra veckan med ”express” (extra fraktkostnad) och har varit reggat hos PostNord/Tullen i Stockholm i både torsdag och fredag. Ingen ny status på försändelsen registrerad än…
Jag hoppas att jag får någon meddelande med inbetalning för tull och moms i morgon eller onsdag senast.
Ja, hoppas det lönar sig att betala extra för expressfrakt. Kan ju vara intressant att veta till nästa gång man eventuellt vill beställa från UK. Jag fick ju vänta mellan 5-6 veckor :3freak
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Fick fysiskt brev från PostNord igår att betala importavgift och moms på totalt 104kr.
Fixade det direkt igår, men har inte sett att fraktstatus har ändrats än.
Antingen så blir det leverans i morgon, eller på måndag nästa vecka gissar jag.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Har beställt mycket från amazon.se. Väljer endast det som fraktas av amazon. Det blir då aldrig tullavgifter och de är ofta billiga(st).
dessutom är det snabb frakt. 2-5 dagar.
Amazon är extremt lurigt tycker jag. De produkter som inte säljs av amazon och har tusentals recensioner är det nog tyvärr säkrast att utgå från att det är mestadels falska recensioner. Ofta är dessa produkter också från Kina eller nåt annat inte så nogräknat land. Tyvärr verkar Amazon precis som Facebook inte bry sig om det så länge de tjänar pengar på det.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Sådär ja, idag kom mitt lilla paket från UK hem i brevlådan.
Tog 11 arbetsdagar för detta expresspaket att komma fram från avsändelsedagen (4/7).
3 dagar av detta får vara rätt att räkna av som tullhantering (jag betalade tull och moms online samma förmiddag som jag fick avin om detta, så ingen fördröjning pga mig).
Men det tog minst 3 arbetsdagar för PostNord att slutleverera paketet till mig…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sådär ja, idag kom mitt lilla paket från UK hem i brevlådan.
Tog 11 arbetsdagar för detta expresspaket att komma fram från avsändelsedagen (4/7).
3 dagar av detta får vara rätt att räkna av som tullhantering (jag betalade tull och moms online samma förmiddag som jag fick avin om detta, så ingen fördröjning pga mig).
Men det tog minst 3 arbetsdagar för PostNord att slutleverera paketet till mig…
Det får ju ändå anses vara riktigt bra ?
Mitt expresspaket från Polen, med svensk moms betald hos företaget jag köpte av i Polen, tog 8 dagar att ta sig fram.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det får ju ändå anses vara riktigt bra ?
Tja, min erfarenhet i jobbet är att det tar 3-5 dagar max för en vanlig standard leverans till företag från UK.
Det är exklusive tullkostnad och moms, för det kommer normalt i efterskott till företag (om fraktbolagen vid import ger kredit vill säga).
Expressfrakt till Sverige från UK tar normalt bara en arbetsdag.
En hel del strul och fördröjningar var dock vanligt en viss tid efter årsskiftet då deadlinen för UK’s frihandelsavtal med EU var passerad, och allt skulle tullhanteras på riktigt.

Jag kan dock inte riktigt förstå att ett expresspaket från UK till privatperson i Sverige skall ta så många fler dagar än frakt mellan företag.
Möjligen att det beror på PostNord?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Sådär ja, idag kom mitt lilla paket från UK hem i brevlådan.
Tog 11 arbetsdagar för detta expresspaket att komma fram från avsändelsedagen (4/7).
3 dagar av detta får vara rätt att räkna av som tullhantering (jag betalade tull och moms online samma förmiddag som jag fick avin om detta, så ingen fördröjning pga mig).
Men det tog minst 3 arbetsdagar för PostNord att slutleverera paketet till mig…
Four-yorkshire-men11.png
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top