Var hitta en 50cc stötstångsmotor?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var hittar jag en 50cc stötstångsmotor? Gamla Honda Cub hade stötstänger på en 50cc-motor. Men dom verkar inte gå att hitta i sverige. :näsblod

Sen då vad finns det mer? En 100cc-motor och plocka väck en cylinder? Eller vad gör man? 2st 25cc modellmotorer kanske kunde varit en ide men motorn ska överladdas vilket dom knappast håller för.

Helst får det gärna vara en helt fungerande moped. Det finns några lättilgängliga världsrekord

km/h 50cc Speed records
0,00 Production-Frame-Production-Supercharged
0,00 Production-Frame-Production-Pushrod-Supercharged
0,00 Special-Construction-Pushrod-Supercharged-Fuel
0,01 Special-Construction-Pushrod-Supercharged-Gas

0,01 Special-Construction-Vintage-Partial-Streamline-Supercharged-Fuel
0,01 Special-Construction-Vintage-Partial-Streamline-Supercharged-Gas
0,01 Special-Construction-Vintage-Supercharged-Fuel
0,01 Special-Construction-Vintage-Supercharged-Gas
0,01 Special-Construction-Vintage-Fuel
0,02 Special-Construction-Vintage-Gas
0,02 Sidecar-Pushrod-Supercharged-Fuel
0,02 Sidecar-Pushrod-Supercharged-Gas

0,02 Special-Construction-Supercharged-Fuel
63,81 Production-Frame-Production-Vintage
68,43 Sidecar-Pushrod
81,85 Production-Frame-Production-Pushrod
88,42 Special-Construction-Partial-Streamline-Pushrod
88,58 Special-Construction-Pushrod-Gas
96,50 Special-Construction-Partial-Streamline-Pushrod-Fuel
100,35 Special-Construction-Pushrod-Fuel

112,53 Sidecar-Supercharged_Gasoline
121,88 Sidecar-Modified-gasoline
122,23 Production-Frame-Production
129,78 Sidecar-Modified-Fuel
142,08 Special-Construction-Modified-Fuel
142,48 Special-Construction-Supercharged-Gas
143,32 Special-Construction-Modified-Gas
148,59 Special-Construction-Partial-Streamline-Supercharged-Fuel
152,40 Special-Construction-Partial-Streamline-Modified-Gas
154,19 Special-Construction-Partial-Streamline-Supercharged
160,52 Special-Construction-Partial-Streamline-Modified-Fuel
161,14 Sidecar-Streamline-Modified-gasoline
165,39 Streamliner-Gas
173,82 Sidecar-Supercharged-Fuel
174,36 Sidecar-Streamline-Modified-Fuel
182,03 Streamliner_Fuel
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
OS IL-300 Dia-Star!

Displacement 50.2cc(3.062cu.in)
12.5cc×4(0.763cu.in×4)
Bore 25.8mm(1.016in.)
Stroke 24.0mm(0.846in.)
Practical r.p.m.
Range 1,800-8,000r.p.m.
Weight 2,350g(83.0oz.)

il300_11.gif


[YOUTUBE-ID]0BcUvz_x8rw[/YOUTUBE-ID]

2 500 dollrars! :gnissla

Kan man inte "bara" stöttstångifiera en 50cc kinamotor?
Kanske enklast? :va

/e
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan man inte "bara" stöttstångifiera en 50cc kinamotor?
Kanske enklast? :va

/e

Då är det nog enklast att utgå från en sidventilare så har man kammen på rätt ställe från början. Briggs och stratton kanske.

Den bör helst dessutom vara någorlunda högvarvig.

Jag har siktet inställt på sidovagn. :D
Men detta rekord borde gå med en trimmad Zundapp eller liknande.

P-PV Production-Frame-Production-Vintage 63,81 km/h
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Om du tänkte satsa lite mer seriöst i saltöknen så skulle det
kanske vara möjligt att få motorspons och support från just
Briggs & Stratton! De har ju redan stötstångsmotorer modell racing!

racing-engines_mseries_prd.ashx


I och för sig på 206cc.
Men med en lättad och välbalanserad kortslagig vev samt
kanske lite mindre borr så bör det kunna röra på sig.

Då har man dessutom vevhus/ramlager som redan från
början är överdimensionerade för 50cc.

Å så kompressor på det! :yoparty

Fn, nu blev man ju sugen på detta! :huvet
/e
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Allvarligt, hur små finns det? :va


Vad jag vet så är den minsta IHI RHB3, RHF3

Funkar för 20-100 hk diesel eller 27-135hk bensin, enligt spec och att köra encylindrigt är ju inte direkt någon fördel. En CB125 med kortad slaglängd kanske vore ett bra alternativ men sådana ombyggnationer skulle nog leda att jag missar vårens körning.

Dock har jag lite ideer för att bättra på oddsen att få upp vettigt laddtryck.

Jag är ju dessutom inte i behov av lågfartsegenskaper. Bara maximalt med effekt.
 

Bifogat

  • IHI_turbo-chart5_big.gif
    IHI_turbo-chart5_big.gif
    14.7 KB · Visningar: 219
  • IHI_RHB3.jpg
    IHI_RHB3.jpg
    38.7 KB · Visningar: 145
  • IHI_RHB3_2.jpg
    IHI_RHB3_2.jpg
    18.6 KB · Visningar: 117

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Tänkte först på lätta hojar från norge, vi hade en 100cc gräns i många år och CB100 var en storsäljare så det borde finnas en del kvar, men sedan såg jag att det var för en lite mera seriös satsning och då blir ju 100cc lite mycket i 50cc klassen :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det bara fysisk cylindervolym som räknas i de där rekorden :confused:
I tävlingssammanhang är det ju vanligt med att turbo/kompressormatade motorer ska räkna cylindervolym gånger 1,4

Dvs en turbomatad 1,4 liters motor = 1,96 liters sugis.

i ditt fall (om det nu är så förståss) 50/1,4 = 35,7 cc
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tror fan det är stötstänger i min gräsröjare Honda på 35cc
Har ca 1 kw

MTB med Röjsåg på :)

Tekniska specifikationer Honda grästrimmer UMK 435E2 UE ET
Motor GX 35 (fyrtakt)
Nettoeffekt* 1,0 kW / 7000 rpm
Tankvolym 0,6 liter
Axel Rak

Skydd mot vibrationer Antivibrationssystem
Standard utrustning Skyddsglasögon, trimmerhuvud, Tap & Go, komfortsele och tretandad klinga
Vikt 6,6 kg
Ljudnivå** 111 dB(A)
Ljudnivå vid användaren LWA** 94 dB(A)

* Motoreffekten som anges i det här dokumentet är nettoeffekt uppmätt i enlighet med SAE J1349 vid angivet varvtal. Massproducerande motorer kan awika från nämnda värde. Den faktiska effekten för varje motor kan variera beroende på varvtal,


Mats
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänkte först på lätta hojar från norge, vi hade en 100cc gräns i många år och CB100 var en storsäljare så det borde finnas en del kvar, men sedan såg jag att det var för en lite mera seriös satsning och då blir ju 100cc lite mycket i 50cc klassen :D

Den är väl tyvärr encylindrig, annars kunde man ju ha plockat väck en cylinder om det vore en twin.
Förutsett att reglementet godkänner det...

Är det bara fysisk cylindervolym som räknas i de där rekorden :confused:
I tävlingssammanhang är det ju vanligt med att turbo/kompressormatade motorer ska räkna cylindervolym gånger 1,4

Dvs en turbomatad 1,4 liters motor = 1,96 liters sugis.

i ditt fall (om det nu är så förståss) 50/1,4 = 35,7 cc

Nej, inget sånt, antingen har man sugmotor eller också fri överladdning.

Tror fan det är stötstänger i min gräsröjare Honda på 35cc
Har ca 1 kw

MTB med Röjsåg på :)

Tekniska specifikationer Honda grästrimmer UMK 435E2 UE ET
Motor GX 35 (fyrtakt)
Nettoeffekt* 1,0 kW / 7000 rpm
Tankvolym 0,6 liter
Axel Rak

Skydd mot vibrationer Antivibrationssystem
Standard utrustning Skyddsglasögon, trimmerhuvud, Tap & Go, komfortsele och tretandad klinga
Vikt 6,6 kg
Ljudnivå** 111 dB(A)
Ljudnivå vid användaren LWA** 94 dB(A)

* Motoreffekten som anges i det här dokumentet är nettoeffekt uppmätt i enlighet med SAE J1349 vid angivet varvtal. Massproducerande motorer kan awika från nämnda värde. Den faktiska effekten för varje motor kan variera beroende på varvtal,


Mats

Då skulle det passa bättre med 2st på 25cc.
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
finns turboladdade 2t moppar så de borde ju finnas agg i rätt storlek mao. Vet att 2t har dubbla impulser, men ändå :tummenupp

Hastighetsrekordet för 50cc hålls av en turboladdad am6, 200km/h nånting tror ja...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fodra ner en 100 cc eller 125 cc motor?
För dålig kylning?
För dålig topplocksgeometri?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
finns turboladdade 2t moppar så de borde ju finnas agg i rätt storlek mao. Vet att 2t har dubbla impulser, men ändå :tummenupp

Hastighetsrekordet för 50cc hålls av en turboladdad am6, 200km/h nånting tror ja...

Ja, 233 i en steamliner om jag minns rätt... Trode jag lagt med den i min lista men det missade jag tydligen. Ska uppdatera listan framöver.
Hur som helst så tror jag inte på 2t-turbo för riktigt hög effekt eftersom dom är kortslutna med överströmmare och avgasport öppna samtidigt.
Att det kommer avgaspulser dubbelt så ofta är ju dock ingen nackdel.

Enklast blir nog att importera en Cub från tex UK

Men satan va dyrt med 10 lakan för gammalt skit. Borde ju finnas för nån hundring i asien.

Fodra ner en 100 cc eller 125 cc motor?
För dålig kylning?
För dålig topplocksgeometri?

Första problemet är väl då att ventilerna hamnar utanför borrningen. Det kanske man ev kan lösa med urtag för ventilerna i cylinderväggarna. Kompet måste ju ändå sänkas.

Använder man alu så borde det inte bli några kylproblem.

En fördel med att fodra ner är att tryck på lager minskar avsevärt vilket kan vara bra som kompensation för det ökade trycket man får med överladdning.

En kortslagig motor har ju och andra sidan fördelen med stor ventilarea och lägre kolvhastigheter vid högre varvtal. Men det förutsätter ju att allt annat pallar för högre varvtal...
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Gamla 50 cubbar kan man får för 6k från england.

Vi har ju en snubbe här på forumet som åker till England då och då.
Tar en tusing eller så för att dra hem saker.
Då har du hemma en i bra skick under 8k.

Dock hur fort är väl en annan femma.

Ibland säljs motorerna löst för 2k cirkus. Ha lite tålamod så finner du den rätta cubben.

Coolast vore ju med en lite v twin dock... Finns en jäkla massa modellmotorer. Säker på att det inte finns något lämpligt?

Ja, 233 i en steamliner om jag minns rätt... Trode jag lagt med den i min lista men det missade jag tydligen. Ska uppdatera listan framöver.
Hur som helst så tror jag inte på 2t-turbo för riktigt hög effekt eftersom dom är kortslutna med överströmmare och avgasport öppna samtidigt.
Att det kommer avgaspulser dubbelt så ofta är ju dock ingen nackdel.



Men satan va dyrt med 10 lakan för gammalt skit. Borde ju finnas för nån hundring i asien.



Första problemet är väl då att ventilerna hamnar utanför borrningen. Det kanske man ev kan lösa med urtag för ventilerna i cylinderväggarna. Kompet måste ju ändå sänkas.

Använder man alu så borde det inte bli några kylproblem.

En fördel med att fodra ner är att tryck på lager minskar avsevärt vilket kan vara bra som kompensation för det ökade trycket man får med överladdning.

En kortslagig motor har ju och andra sidan fördelen med stor ventilarea och lägre kolvhastigheter vid högre varvtal. Men det förutsätter ju att allt annat pallar för högre varvtal...
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Italienarna har tillverkat några 50cc hojar på stenåldern. Motom vet jag har stötstångsmotor, tror att Ducati hade det också. Såldes inte i några större antal i Sverige (om några alls), men jag har sett ett flertal här - annars finns alltid ebay.

motom%20sideviee.jpg


motom%20engine%20leftside.jpg


motom%20engine.jpg
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Turbo är ju fusk

Du är säkert ironisk men många har på fullt allvar den uppfattningen. Vill man ha ordentlig fart på grejorna till en rimlig kostnad med bra driftsäkerhet finns inte mycket som slår en vettig turbokonvertering. Redan med måttliga laddtryck kan vilken gammal skithoj som helst börja röra på sig och för High End effekter är i praktiken enda möjligheten Turbo för att slippa astronomiska utlägg.

Jag är faktiskt förvånad att det inte är lag på att alla fordon som ska användas på almänna vägar måste ha turbo :D
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top