Var hitta en 50cc stötstångsmotor?

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
Busa 03 I många delar!
Turbo o Tändkulemotorer

Turbo är ju fusk

Njae det är inte helt säkert så Jörgen, i min värld är det Tänkulemotorer och HayabusaTurbo som gör oss människor saliga.
Du erbjuds härmed till provtur av båda, sen vill jag ha kommentar av sound och drag...

Ta med kraftiga hängsler

Mvh BusaPelle
Eller LillaFarbrorn

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Njae det är inte helt säkert så Jörgen, i min värld är det Tänkulemotorer och HayabusaTurbo som gör oss människor saliga.
Du erbjuds härmed till provtur av båda, sen vill jag ha kommentar av sound och drag...

Ta med kraftiga hängsler

Mvh BusaPelle
Eller LillaFarbrorn

Nu vart det OT, men tändkulebåten din vore kul att se i drift!
Turbohojar är inte riktigt min påse. Skulle vara turbodiesel isf.

Last edited:

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
Busa 03 I många delar!
Dimensionering rekord

Då är det nog enklast att utgå från en sidventilare så har man kammen på rätt ställe från början. Briggs och stratton kanske.

Den bör helst dessutom vara någorlunda högvarvig.

Jag har siktet inställt på sidovagn. :D
Men detta rekord borde gå med en trimmad Zundapp eller liknande.

P-PV Production-Frame-Production-Vintage 63,81 km/h

Näe

Det blir bäst om du ställer dig vid svarven o drejar så det håller, vill du ha hjälp med optimering av stötstång/ventil/kam systemet så kan jag hjälpa dig.

Rekord e kul

LillaFarbrorn:tummenupp:tummenupp

Nu vart det OT, men tändkulebåten din vore kul att se i drift!
Turbohojar är inte riktigt min påse. Skulle vara turbodiesel isf.

Båda eller inget :D:D:D

Skojar bara

LillaFarbrorn

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Näe

Det blir bäst om du ställer dig vid svarven o drejar så det håller, vill du ha hjälp med optimering av stötstång/ventil/kam systemet så kan jag hjälpa dig.

Rekord e kul

LillaFarbrorn:tummenupp:tummenupp

Båda eller inget :D:D:D

Skojar bara

LillaFarbrorn

Du har nog rätt insåg jag. Man får ju dessutom fyra ventiler på köpet om man konverterar en sån motor.

Tja om jag hade obegränsat med pengar och tid så skulle jag bygga en cigarr med en överladdad trecylindrig motor på 49,9cc som verkligen tål höga varvtal och högt laddtryck. Med en sån tror jag även det riktiga världsrekordet på 233km/h vore ett rimligt mål men kanske inte på is.

Nu velar jag istället mellan två budgetalternativ varav det ena är överladdad stötstångsmotor i några olika konfigurationer för att försöka slå rekord i flera klasser med bara små modifieringar emellan. Det förutsätter en production ram och motor vilket verkar leda till Honda Cub som enda alternativet. Rekord verkar i princip saknas där så även om jag knuffade den 1km så vore det i princip världsrekord. Den stora mängden klasser ger även väldigt fria händer vad gäller ombyggd eller inte.

Plan B är production-vintage vilket kräver att jag slår 64km/h på en moped äldre än 1956. Det låter inte så svårt att slå men dock är jag ännu osäker vilka modifieringar som är godkända inom vintage. En modern Mikuni lär ju t.ex inte vara godkänd. På blocket fanns en gammal tvåväxlad Rex i Skellefteå som kunde passa som ämne till det spåret.
Slänger jag sedan på sidvagn så finns nog ytterligare ett rekord tillgängligt.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Italienarna har tillverkat några 50cc hojar på stenåldern. Motom vet jag har stötstångsmotor, tror att Ducati hade det också. Såldes inte i några större antal i Sverige (om några alls), men jag har sett ett flertal här - annars finns alltid ebay.

motom%20sideviee.jpg

motom%20engine%20leftside.jpg

motom%20engine.jpg

Har sett dom där...
En ducati-moppe är nog riktigt dyr om man mot förmodan hittar en gissar jag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Stirra dig inte blind på just Cuben, Honda gjorde flera olika små fytaktare under 50-, 60-o 70-talet. Vissa med stötstänger, andra utan.

Kolla upp den här, är rätt säker på att denna modell hade stötstänger vissa år runt -70:

http://www.blocket.se/varmland/Veteranmoped_Honda_36071547.htm?ca=11&w=3

Tackar! Det var nåt sånt här uppslag jag hoppades på när jag startade tråden. Den heter tydligen P50 och nog ser det ut som att vara en stötstångsmotor.
http://buyvintage1.wordpress.com/page-56-1967-honda-p50-moped/

EDIT:
Har snackat lite med honom och bägge motorern är isärplockade med de risker det innebär för saknade delar. Och bägge behöver tydligen nya kolvringar. Och det är en stötstångsmotor.

Ett problem är dock att byta utväxling vilket kommr krävas för att få upp farten.
Det sitter planetväxel i hjulet.

Motorn ska i övrigt vara samma som på CUBen förutom att den är monterad bak då.
Lite extra vikt på bakhjulet är ju däremot en fördel på isen.

Sedan var dessa tydligen vanliga i Danmark, finns det någon dansk version av Blocket. Jag har betydligt kortare resväg till Danmark än Filipstad.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar! Det var nåt sånt här uppslag jag hoppades på när jag startade tråden. Den heter tydligen P50 och nog ser det ut som att vara en stötstångsmotor.
http://buyvintage1.wordpress.com/page-56-1967-honda-p50-moped/

EDIT:
Har snackat lite med honom och bägge motorern är isärplockade med de risker det innebär för saknade delar. Och bägge behöver tydligen nya kolvringar. Och det är en stötstångsmotor.

Ett problem är dock att byta utväxling vilket kommr krävas för att få upp farten.
Det sitter planetväxel i hjulet.

Motorn ska i övrigt vara samma som på CUBen förutom att den är monterad bak då.
Lite extra vikt på bakhjulet är ju däremot en fördel på isen.

Sedan var dessa tydligen vanliga i Danmark, finns det någon dansk version av Blocket. Jag har betydligt kortare resväg till Danmark än Filipstad.

Enligt denna sida ser det ut som att P50 fick OHC 1967.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Super_Cub

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt denna sida ser det ut som att P50 fick OHC 1967.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Super_Cub

Den i Filipstad är nog äldre än 67 då. Fast det gör ju iofs inget.

Nu har jag funderat på planetväxlar en liten stund :D
En tanke jag fick var att plocka bort den helt och köra 1:1, men det blir nog lite väl mycket.

Enlig din länk är Reduction gear ratio = 4.058/3.076. Jag antar att det är planetväxeln? Om man antar att den orginal gör 40km/h vid 4500 rpm så skulle den med 1:1 göra 120 vid 4500 rpm. Och vid 4500 rpm får jag knappast tillräckligt med effekt ur motor oavsett laddtryck och dessutom får jag kanske inte ens nämnvärt med laddtryck vid 4500 rpm.
Hittade spec som säger att maxfarten är 40km/h och maxeffekten är 1.2hk vid 4200 rpm och tog det som grund för mitt antagande.

Med växeln kvar så skulle det istället krävas att motorn varvar 11000 rpm för att nå kring 100 km/h. Kolvhastigheten klarar nog det men knappast stötstänger mm skulle jag gissa så då måste man nog bygga en väldigt väl optimerad ventilmekanism.

Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Faschinerande sorts racing det där....men VRM-Roffe kör väl.

Nä.. jag kör bara i EM än så länge...;=)
7e plats i år med 2 mindre körda race än andra :tungan
Vikt är inget problem för toppfart, bara att acceleration och inbromsning tar längre tid.
:tummenupp
Roffe

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nä.. jag kör bara i EM än så länge...;=)
7e plats i år med 2 mindre körda race än andra :tungan
Vikt är inget problem för toppfart, bara att acceleration och inbromsning tar längre tid.
Roffe

Syftade eg bara på 50cc-rr :tummenupp Precis! På is kan det nog rent av vara en fördel med lite vikt för att få ner hästarna i isen. Luftmotståndet påverkas ju bara marginelt av en tyngre förare.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den i Filipstad är nog äldre än 67 då. Fast det gör ju iofs inget.

Nu har jag funderat på planetväxlar en liten stund :D
En tanke jag fick var att plocka bort den helt och köra 1:1, men det blir nog lite väl mycket.
Med växeln kvar så skulle det istället krävas att motorn varvar 11000 rpm för att nå kring 100 km/h. Kolvhastigheten klarar nog det men knappast stötstänger mm skulle jag gissa så då måste man nog bygga en väldigt väl optimerad ventilmekanism.

Hur liten respektive stor fälgbana kan man köra med och vad gör det för varvtalet?

Här är en (partiell) lista av modeller att leta efter, vissa har överliggande kam på en del årsmodeller:

C100
C102
C105
C110
CA110
CR110
C111
CT105
C115
P25
P50
PC50
PS50
PF50
Amigo
Novio
QA50

P-serien ink Amigo och Novio har stötstänger mellan ca 67-77. Den byggdes i Belgien och Holland/Belgien/Danmark ska vara bra jaktmarker.

QA50 kan vara ett alternativ på ebay eftersom den är sjukt liten och lätt att frakta.

Om du vill/får utgå från en större motor så kan cg125 vara ett bra alternativ, den hade stötstångsmotorn kvar ända till den gick ur produktion 2008!

Ja, jag har lite att göra på jobbet idag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur liten respektive stor fälgbana kan man köra med och vad gör det för varvtalet?

P-serien ink Amigo och Novio har stötstänger mellan ca 67-77. Den byggdes i Belgien och Holland/Belgien/Danmark ska vara bra jaktmarker.

QA50 kan vara ett alternativ på ebay eftersom den är sjukt liten och lätt att frakta.

Om du vill/får utgå från en större motor så kan cg125 vara ett bra alternativ, den hade stötstångsmotorn kvar ända till den gick ur produktion 2008!

Ja, jag har lite att göra på jobbet idag.

Nu sa du nåt! Uppåt så sätts väl egentligen gränsen i hjulstorlek bara av vad som får plats. Eftersom det handlar om iskörning så skulle man eg kunna strunta i däck och ha stålringar med olika diametrar. :tummenupp

QA50, liten = Lågt luftmotstånd, det låter som en vinnare. Fast gubbmopperamar är bra dom också för där kan man sätta sig nere i klykan för att komma undan vinden.

Har nog börjat tänka om från minskade större motorer pga att det ev kan diskvalificera mig ur några tävlingsklasser.

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
QA50, liten = Lågt luftmotstånd, det låter som en vinnare.

Om det inte vore för föraren? :rolleyes:

Honda%20QA-50.jpg

Fast det blir billig frakt om du köper från utlandet,
den går ju ner i vadderat kuvert storlek A2! :D

/e

EDIT=> Hittade en litet citat:
-"I love Hondas.
My first motorised machine was a 1973 Honda QA50.
A completely awesome bike when you are four years old."

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det inte vore för föraren? :rolleyes:

EDIT=> Hittade en litet citat:
-"I love Hondas.
My first motorised machine was a 1973 Honda QA50.
A completely awesome bike when you are four years old."

Sadeln ser ut som att den lätt kan sänkas.

Jag ju inget jättefetto, 87 kg men det blir nog för tungt för att köra rr med på 50cc. Men det var OT.

haha... jag är inte mycket äldre i huvudet.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Sadeln ser ut som att den lätt kan sänkas.

Jag ju inget jättefetto, 87 kg men det blir nog för tungt för att köra rr med på 50cc. Men det var OT.

Dom flesta Svenska killarna ligger mellan 80-100 kg typ
Själv väger jag som du ca 87-88 kg.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Dom flesta Svenska killarna ligger mellan 80-100 kg typ
Själv väger jag som du ca 87-88 kg.

Fetton! :fakta
Själv väger jag in på 74kg skinn och ben! :rolleyes:

Men som sagt vikten är sekundär till frontarean,
så gärna fet men inte bred pilot!

Sadeln max bakåt, framvikt styre och någon slags kåpa kanske?
Är de tillåtet med kåpa, eller blir en annan klass då? :va
Räcker kanske att köpa rätt 'skinnställ'?

speedski-harry-egger-chile.jpg

Sedan är jag lite fundersam över hjulstorleken, 5"x4.0! :rolleyes:
Det har ju varit lite knöligt tidigare år.
Undrar hur stora man kan klämma dit?

Äsch, nu vill man ju åka och upp och hejja på! :banana

/e

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...