Tänkte om lite och skulle skippa en öppningsbar hjälm (ska ju inte äta korv ändå haha) men så hittade jag den här. Vad tror ni om den? Bra pris lockar ju. Eller vet ni någon annan runt samma pris som kan va bra (svart)?
http://www.xlmoto.se/hjalm-airoh-miro-xrp-sport-black
Tja. Det är säkert inget större fel på den hjälmen.
Min personliga övertygelse och min personliga erfarenhet är följande.
Dom hjälmar som säljs skall samtliga vara godkända enligt ECE R 22/05. Det betyder att dom har fullgod skyddseffekt. Det skiljer lite mellan olika hjälmar men jag är rätt övertygad om att om du smäller så att du fullständigt krossar en godkänd hjälm så är smällen såpass hård att du har så mycket andra skador att den krossade hjälmen inte spelar någon större roll. Det är kört i alla fall.
Det är också så att man med dagens hjälmar befinner sig rätt nära gränsen för vad som går att ta upp. Det är inte bara att hjälmen skal vara intakt. Den ska också bromsa upp farten utan alltför höga G krafter då detta skadar hjärnan. Det går därför inte utan vidare att bara göra stoppningen eller höljet avsevärt hårdare då det gör att retardationen blir så hög att man i alla fall får hjärnskador fast skallen är hel.
Så i skyddeffekt spelar det inte någon större roll om hjälmen är dyrare eller billigare. Tittar du på Sharps klasssificiering så är dyra och billiga hjälmar huller om buller i fråga om antal stjärnor.
så för skyddet så kan du köpa vilken som helst.
Vad gäller passform så är det inte heller direkt kopplat till priset. Det beror mer på vilken huvudform som du har och vilken huvudform hjälmtillverkarna optimerar mot. Vissa märken är bättre om man har runt huvud och vissa är bättre om man har avlångt huvud.
I det avseendet så väljer du bland dom hjälmar som sitter bekvämt.
Den tredje delen är detaljkvalitet och liknande. Dom billigare hjälmarna har ofta reglage för ventilation som inte håller lika bra och visiret sluter inte lika tätt mm.
Det betyder att en billig hjälm har större risk att du pillar sönder ventilationsreglaget eller att den låter mer pga att visiret inte sluter tätt.
En dyrare hjälm är ofta lite tystare när du är ute och åker.
Ofta har man en sämre optimerad ventilation i en billigare hjälm vilket leder till att du måste hålla på och öppna visiret för att få in luft så att inte det immar igen.
Billigare hjälmar skickar heller aldrig eller sällan med pinlock vilket effektivt minimerar problemet med imma.
Personligen skulle jag aldrig köpa en hjälm utan pinlock. Så bra anser jag att det är.
Visst kan du köpa en billigare hjälm och komplettera med pinlock men då måste du borra i visiret och blir det det minsta fel så sluter inte pinlock tätt och du får imma i alla fall. Plus att ett pinlock kostar en slant. ca 700 bagis. Det är något du får på köpet med en dyrare hjälm och det motiverar en del av det högre priset.
så i det avseendet så är det lite så att man får vad man betalar för. Och sedan är det ju en avvägning mellan vad man har för krav vilket beror lite på hur man kör och hur mycket.
Kör man endast kortare nöjesturer och sällan i höga farter så spelar det kanske inte någon större roll om det låter lite mer då man lätt kan använda öronproppar. Och pinlocken spelar mindre roll om man kör mest landsväg då det i dom fallen oftast är tillräckligt med ventilation för att hålla imfritt. I synnerhet om vädret är bra.
Kör man mycket längre sträckor och oavsett väder så vill man ha en tystare hjälm och man vill ha en med pinlock och bra ventilation då det annars blir för djävligt med imma om man hamnar i lite köer eller långsam trafik.
Dom hjälmar som jag personligen har erfarenhet är Biltemas integralhjälm, Shoei Raid 2 och Schubert C3pro.
Biltemas är helt OK som hjälm men det är en hel del vindbrus i den och ett ventilationsreglage har gett upp. Pga den bristfälliga ventilationen i låga farter och avsaknaden av pinlock så är det nödvändigt att lätta på visiret så fort man stannar om man vill se något alls dom närmaste minuterna.
Shoei hjälmen funkade felfritt fram tills jag skrapade den i asfalten i samband med att jag blev påkörd bakifrån i en korsning men även den var ganska högljudd om än mindre än biltemahjälmen. Dock bra mycket bättre ventilationsreglage och anndra detaljer så den var väl värd merkostnaden.
Schuberth hjälmen är den jag kör med nu och den är jag helnöjd med. Superb ventilation. Jag måste i stort sett aldrig lätta på visiret och den är tystast av dom hjälmar jag testat. Den enda grejen jag möjligen kan klaga på är att ventilationen nästan blir lite för bra när man kommer upp i fart så jag kan bli lite torr i ögonen. Men det är ett rejält I-landsproblem då det bara är att peta till ventilationsreglaget på hakan så släpper den in mindre luft när man kommer upp i fart.
Även den är väl värd sitt mrepris om du frågar mig.
Men det är med mina prioriteringar och jag kör ganska mycket och jag tar hojen till jobbet ibland även om det regnar lite så jag har ganska höga krav på hjälmen.