var hitta lösa anslutningar för svetsgasflaska?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Mitt problem är som följer: Jag har en stor blandgastub (icke mobil) till svetsen, och en mindre (10L) som är tom. Den mindre saknar ägarpapper pga ålder och går därför inte att fylla på det normala sättet, och jag orkar inte lägga 6kkr på en till tub efter att nyss ha köpt Argontub till TIG:en.

Förr har jag lånat en adapter av en bekant och tankat mellan tuberna, men nu finns inte den adaptern kvar att låna, så jag vill hårdlöda ihop en egen av två sådana anslutningar som sitter på tryckregulatorer.

Någon som vet om detta rör redan finns att köpa, eller om man kan köpa två sådana rör med mutter/gänga löst och hårdlöda ihop? Att köpa två kina-regulatorer bara för att såga loss anslutningarna känns lite väl primitivt..

Jag är medveten om faran med dessa tryck, och har alltid varit försiktig när jag gjort detta - som att se till att tuberna är fastklämda under tunga föremål, om någon skulle kommentera detta.

Hetaste tipset jag har är o kolla tradera efter regulatorer, eller svarva till de grejer du behöver

inget bra tips än?

Nej, börjar dessutom luta åt feghållet att skita i det hela då jag är lite nervös över styrkan i den gamla flaskan samt vad som händer om tankningsröret skulle ge sig. Kanske bäst att bita i det sura äpplet och köpa en 5L-tub och byta in ofta istället.

Inom dykningen används sk fyllvippor eller fyllslangar för att flytta gas mellan flaskor.
Detta är ett ganska kostsamt sätt att flytta gas då det bara går att göra till utjämningspunkten för gastrycket.
dvs har du 2 st 10 liters 200 bars flaskor (en tom och en full) du skall flytta gas mellan så kommer du bara få över 100 bar x 10 liter dvs 1000 liter gas, emedan en full 10 liters rymmer 2000 liter gas dvs båda blir halvfulla.
Har du däremot en tom 5 liters och en full 10 liters så blir förhållandet mer i stil med 130 bar och totalt ca 650 liter.

Att lägga något över som är tung lär inte hjälpa något alls, snarare så att du skapar splitter till "bomben" du håller på o fyller.
sticker slangen är risken att du slår av armar o ben för att trycket är så högt.

har du sett en gasflaska som exploderat? förmodligen inte.
inte vacker syn i det omedelbara närområdet.
har kostat några personer livet genom åren.

Jag är inte säker på varför dina 10liters kostar ca 6000 kr men en dykflaska 10 Liter 300 bar arbetstryck kostar inte mer än 1500-2000
och köper man begagnad så är väl priset snarare 500-1000.
svårt att tänka mig att det kostar mycket mer
Jag antar att provtryckningen inte är gjord på 10L flaskan på ett bra tag ?
Har du ens visuellt inspekterat den så att den inte har rost i sig ?
och är det en aluflaska så bör du verkligen kolla den.
kort sagt, köp ny flaska istället. mycket säkrare för dig och alla andra.
med de trycken som finns i flaskorna så kan det bli en rejäl smäll.

Inte jag personligen som ska fylla flaskorna, och det har historiskt sett inte varit jag själv som har gjort det heller. flaskorna är egentligen inte mina utan en nära släktings, därav problemet med priset.

Jag vet väldigt väl vad dessa flaskor kostar, och jag gav 1900 för en tom 5L för en vecka sedan (400+moms för fyllning med 100% Argon). 5600+fyllning (700+moms) kostar en laglig 10L hos det billigaste stället jag har frågat. Verkar vara ytterst marginell skillnad om man kör AGA eller AL.

Att lägga något över som är tung lär inte hjälpa något alls, snarare så att du skapar splitter till "bomben" du håller på o fyller.
sticker slangen är risken att du slår av armar o ben för att trycket är så högt.

har du sett en gasflaska som exploderat? förmodligen inte.
inte vacker syn i det omedelbara närområdet.
har kostat några personer livet genom åren.

Jag är inte säker på varför dina 10liters kostar ca 6000 kr men en dykflaska 10 Liter 300 bar arbetstryck kostar inte mer än 1500-2000
och köper man begagnad så är väl priset snarare 500-1000.
svårt att tänka mig att det kostar mycket mer
Jag antar att provtryckningen inte är gjord på 10L flaskan på ett bra tag ?
Har du ens visuellt inspekterat den så att den inte har rost i sig ?
och är det en aluflaska så bör du verkligen kolla den.
kort sagt, köp ny flaska istället. mycket säkrare för dig och alla andra.
med de trycken som finns i flaskorna så kan det bli en rejäl smäll.

Nej, börjar dessutom luta åt feghållet att skita i det hela då jag är lite nervös över styrkan i den gamla flaskan samt vad som händer om tankningsröret skulle ge sig. Kanske bäst att bita i det sura äpplet och köpa en 5L-tub och byta in ofta istället.

smidigast tycker jag verkar o köpa två gamla regolatorer och sen göra en mutter som passar o skarvaihop dessa med. sen e de viktigaste att man sätter flaskorna så röret passar perfekt innan man drar åt o fyller

En annan variant e att åka till tex Hydroskand och låta dom tillverka en slang åt dig. Dom brukar ha kopplingar och slang till det mesta.

smidigast tycker jag verkar o köpa två gamla regolatorer och sen göra en mutter som passar o skarvaihop dessa med. sen e de viktigaste att man sätter flaskorna så röret passar perfekt innan man drar åt o fyller

mm gör det och du får problem resten av livet med den lösningen.

När man fyller med fyllvippa, så när man stänger flaskorna så finns det kvar tryck i röret/slangen mellan flaskorna, så man behöver något sätt att tömma ut trycket. Annars får man jobba mot det trycket när man skall skruva av mellanröret. Det är inte mycket gas bara någon/ra deciliter men det är ett högt tryck.
Därför har man både manometer och dräneringsknapp på de slangar man använder för att flytta gas mellan flaskor.
finns färdiga att köpa.
men jag kan inte se att det han gör på någotvis är vare sig säkert eller bra, så för att göra det enkelt så det smartaste är nog att köpa en ny flaska som är godkänd eller en begagnad som är tryckt och ok.
det finns ju ett skäl till varför man inte fyller hans gamla flaska som inte är provtryckta osv.

http://www.scubaengineer.com/tank_servicingx.htm

Nu säger jag inget om just att de inte är trovtryckta, men för egen del behöver jag också en påfyllare så jag väntar på något bra alternativ.

Jag har själv fyllt på paintballflaskor från dyktyb o där e samma tryck så något liknande de hade varit toppen.
Och ja de hade varit guld o kunna släppa på trycket innan, men de går att lossa kopplingarna utan de( inte bra men de går)

Men finns det färdiga o köpa o isåfall var?

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick