ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Och jag räknade med att man isf använder större ytor på nockar o vippor..Jag tänkte bara på att ythärdningar på kammar och vippor har en tendens att ogilla allt för stora fjädertryck...
Säg vad som inte blir spännande när man varvar en EXC motor lite längre än avsett, dakarchaffisar på högfartsträckor och supermonoåkare med väl hottade motorer råkar ju ut för allt från ventiler som går av till krokiga vippor och stakar som tittar ut genom blocket. Har inga specifika varvtal i huvudet men där var någon som räknade på resonansfrekvensen i orginalveven och den är inte så fasligt långt över vad som är standard maxvarv...
(Jag har hört sägas att dom ytorna är väldigt högt lastade i en motor. Nära gränsen sas.)
Fjädertrycket står för en liten del av (max)belastningen, kanske 10-20 % el dyl.
Största belastningen kommer ifrån ren massatröghet när ventilen ska axas vid 1a delen
av öppningen resp. bromsas vid sista delen av stängningen.
Fjädertrycket ska 'bara' klara ventilens hastighetsändring från max.fart ner mot kolven
till max.fart upp mot sätet. Det finns relativt gott om tid för den hastighetsändringen.
Kanske 150 grader el. dyl., mot kanske några 10-tal grader för startaxet resp. slutinsaktningen.
(Jag har inte såna siffror i huvudet, men någorlunda riktiga borde dom vara.
Än mindre vet jag om det finns mer extrema värden för vissa motorer.
Har jag helt fel finns det säkert nån här som kan tala om det, fördelen m ett forum.)
Men i det resonemanget finns inte det ökade trycket vid fullt lyft med, så fjädertrycket
kanske står för förhållandevis större del av belastningen. Å andra sidan är tröghetskrafterna
låga vid höga lyft, störst i början o slutet ju.
Ang. EXC så portade vi den en del och shimsade upp fjädrarna lite, mest för att
kompensera för en liten försänkning av sätena. Men lite mer tryck blev det nog.
I och med dessa ändringar undrar jag mest om den kommer att varva så man får
passa motorn. Iofs går den mest i skogen på lågvarv, men iaf...
/u
Last edited: