Var i landet kan jag snabbast få körkortet

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Hej,
jag håller för närvarande på och tar körkort i Stockholm där jag bor. Jag har kört 4 ggr på bana, avklarade risk-2:an igår, ska fixa risk-1:an på onsdag, och har bokat in mig för teoriprov nästa vecka. Problemet nu är att det är ganska svårt att få trafikkörningstider här i Stockholm, åtminstone på min körskola: jag har detta inbokat 7/7 och 8/7. Men sen är jag orolig att jag också kommer att få vänta läääänge på en uppkörningstid, och dessutom har jag blivit varnad om att risken är stor att bli kuggad i Stockholm.

Eftersom jag går på semester från 1:a juli skulle jag kunna tänka mig att åka nån annanstans i landet för att fixa slutklämmen på körkortet, dvs nån körlektion i trafik samt själva uppkörningen. Är det nån som har koll på nåt bra ställe utan köer? Ju närmare Stockholm desto bättre såklart, men jag är beredd att åka en bit.

Tack på förhand!
/Per
 

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
Jag kan rekommendera dig att ringa till trafikverket och titta om någon bokat av. Det var så jag tog mitt körkort förra veckan.

Eftersom jag bor i Göteborg och halva stan önskar ta MC-körkort så fanns det inga lediga tider förrän i Augusti. Jag bokade en tid i Avesta den 9 Juli men kände att det skulle för lång tid, dessutom fanns givetvis risken att körprovet skulle bli underkänt och då skulle jag snällt få vänta tills det dyker upp en ny tid. Så efter att jag kollat https://fp.trafikverket.se/Boka/#/ under ett par dagar så ringde jag in till trafikverket och frågade.

Jag ringde på tisdag och fick en uppkörning på torsdagen förra veckan.
 

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Tack för tipset Emil. Visst är det så att man måste ha fått godkänt på teoriprovet innan man kan boka uppkörning? Jag kan då inte se nåt alternativ för mig att boka uppkörning, bara kunskapsprov A. Jag får skynda på med det då!

/Per
 

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
Tack för tipset Emil. Visst är det så att man måste ha fått godkänt på teoriprovet innan man kan boka uppkörning? Jag kan då inte se nåt alternativ för mig att boka uppkörning, bara kunskapsprov A. Jag får skynda på med det då!

/Per


Helt riktigt. Du kommer inte se några körprov förrän du har genomfört Risk1, Risk2 samt gjort skrivprovet med godkänt resultat. Inte heller om du ringer kan du "förhandsboka" en uppkörning innan du gjort uppskrivning. Detta har jag nämligen testat tidigare i våras.

Vad jag har förstått så är det körskolorna som kan boka upp en jäkla massa körprov utan att ha tilldelat dessa uppkörningar åt några elever, så om en skola till exempel bokat plats för 5 uppkörningar den 26 juni men enbart har 2 elever som är redo att köra upp, så kan dom avboka dom resterande 3 platserna ett par dagar innan och således blir fler tider plötsligt tillgängliga för oss privatister.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå svårare i stockholm vet jag inte om det stämmer, när polaren körde upp i stan så blev samtliga godkända den dagen. Man behöver bara kunna köra.
Och såhär års är det nog knepigt att få körtider överallt. Små orter har färre skolor, och således ungefär samma mängd körtillfällen.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
jag bommade första uppkörningen , ringde varje morgon och fiskade avbokningar , fick ny tid efter 4 dagar , smörade till det med körskolan och fick en dubbel lektion med hoj den dagen åxå (dubbel=ena halvan med läraren och värma upp å andra halvan var uppkörning)
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Helt riktigt. Du kommer inte se några körprov förrän du har genomfört Risk1, Risk2 samt gjort skrivprovet med godkänt resultat. Inte heller om du ringer kan du "förhandsboka" en uppkörning innan du gjort uppskrivning. Detta har jag nämligen testat tidigare i våras.

Vad jag har förstått så är det körskolorna som kan boka upp en jäkla massa körprov utan att ha tilldelat dessa uppkörningar åt några elever, så om en skola till exempel bokat plats för 5 uppkörningar den 26 juni men enbart har 2 elever som är redo att köra upp, så kan dom avboka dom resterande 3 platserna ett par dagar innan och således blir fler tider plötsligt tillgängliga för oss privatister.

Trafikskolorna kan inte boka upp några tider för körprov utan att vi behöver ett personnummer på en person som klarat ett teoriprov.
Alla står i samma kö, privatister och körskolor. Att det helt plötsligt kan finnas extra tider tillgänglliga beror på att någon har avbokat en tid.

Per B, logga in dig på körkortsportalen när du har gjort ditt teoriprov och kolla när det finns lediga tider. Du behöver inte ringa, din personliga kod ska stå uppe till höger på ditt körkortstillstånd. Du kan kolla lediga tider som finns i hela sverige.

Lycka till!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trafikskolorna kan inte boka upp några tider för körprov utan att vi behöver ett personnummer på en person som klarat ett teoriprov.
Alla står i samma kö, privatister och körskolor. Att det helt plötsligt kan finnas extra tider tillgänglliga beror på att någon har avbokat en tid.

Per B, logga in dig på körkortsportalen när du har gjort ditt teoriprov och kolla när det finns lediga tider. Du behöver inte ringa, din personliga kod ska stå uppe till höger på ditt körkortstillstånd. Du kan kolla lediga tider som finns i hela sverige.

Lycka till!

Det intressanta är att folk sa samma sak när jag tog körkortet för 4.5 år sedan, men när jag kollade efter lediga tider fanns inga på någon månad, men körskolan hade en handfull lediga tider inom en vecka.
 

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Status nu är att jag gjort Risk 1 och Risk 2, och nu på morgonen fixade jag teorin. Så nu kan jag boka tid själv, och den första jag hittade i Stockholmstrakten var 22:a juli i Tullinge. Så jag har bokat den. Dock så uppfyller inte min hoj, en Kawa ER-5 kraven på A-behörighet, så jag bokade A2.

Men jag är fortfarande intresserad att åka till nåt annat ställe i landet och köra upp (samt ta nån körlektion innan) ifall nån kan tipsa mig om var det finns tidigare tider!

Tack på förhand!
/Per
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Det intressanta är att folk sa samma sak när jag tog körkortet för 4.5 år sedan, men när jag kollade efter lediga tider fanns inga på någon månad, men körskolan hade en handfull lediga tider inom en vecka.

Jag vet att förarprovskontoret i Västerås har varit lite speciellt om det var där du körde upp. Om det är så att dom har gett skolorna några specialtider så har dom begått tjänstefel.

Vi har emellanåt i Uppsala klagat till vårt provkontor för att det varit katastrofalt dåligt (upp till 7-8 veckors väntetid) med provtider och då har dom lyckats "trolla fram" extra tider. När dom har lagt fram dom nya tiderna så har skolor eller privatister kunnat boka dom. Tiderna var då inte märkta för någon, utan det var "först till kvarn" som gällde.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet att förarprovskontoret i Västerås har varit lite speciellt om det var där du körde upp. Om det är så att dom har gett skolorna några specialtider så har dom begått tjänstefel.

Vi har emellanåt i Uppsala klagat till vårt provkontor för att det varit katastrofalt dåligt (upp till 7-8 veckors väntetid) med provtider och då har dom lyckats "trolla fram" extra tider. När dom har lagt fram dom nya tiderna så har skolor eller privatister kunnat boka dom. Tiderna var då inte märkta för någon, utan det var "först till kvarn" som gällde.

Karlskrona, tjänstefel skulle inte göra mig överdrivet förvånad. Det där verket har inte många vassa gurkor i verktygsboden.
 

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Jag hittade en tid i Karlstad nästa lördag 4/7 som jag bokade. Har också lyckats hitta körlektioner på Karlstads Trafikskola den 1/7 och 2/7. Problemet nu är att den körskolan inte lånar ut motorcyklar till provet. Var kan jag få tag på en hoj att låna i Karlstad?
 

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Inte låna, men hyra? 900 pengar vill de ju ha enligt webbsidan iallafall.

http://karlstadtrafikskola.se/vara-utbildningar/motorcykel/

Ja, jag hittade också den infon nu. Men när jag frågade på telefon när jag bokade körtiderna så påstod dom att det inte gick. Väntar på ett förtydligande nu!

Om det inte löser sig får jag försöka få med mig min egen hoj, men då blir det ju bara A2-behörighet. Kan man få Schenker eller motsvarande att köra hojen? Eller blir det enklast och billigast att hyra bil+släp?

/Per
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hyra bil+släp. Ska du skicka med Schenker har du ett sjujävla jobb framför dig. Dyrt blir det också..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kör inte upp för A2.
En ER-5a är ingen dålig hoj men ingen här skulle bli förvånad om du ville ha mer pulver nästa säsong.
 

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Jag vill självklart få A direkt, men ifall jag inte får tag på nån större hoj att hyra får jag ta min egen, det är plan B helt enkelt.

/Per
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Måste finnas fler trafikskolor i Karlstad som har en MC du kan hyra.

Annars kan du ju alltid köpa något billigt och besiktigat bara för uppkörningen sen sälja igen.
Du kommer ändå att vilja sälja din er-5 om du tar A.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top