Var köpa däckavtryckare modell "spade"?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Min däckavtryckare fick ben för två år sedan och är alltjämt saknad. Den var av modell "spade", en sådan som man använde spännband till. Jag skulle gärna vilja ha en sådan igen men vet inte var man kan få tag på den. Den jag hade var köpt på MC-Varuhuset för en spottstyver (150 kr, som hittat!) och var egentligen till för ATV men fungerade lika bra till MC. Nu säljer de ej längre den modellen och när jag ringde till MC-varuhuset och frågade fick jag en fråga till svar: "Vad sa du? Däckavtryckare? Vad är det för något?" Nåja, han var vänlig och försökte i alla fall. Jag vet att det säljs hemmasnickrade däckavtryckare modell "trebenställning" men de vill jag inte ha, de är skrymmande och måste modifieras för att passa bakfälgen för min Honda med enkelarm-sving.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Boris JR skrev:
2163213 Om jag har förstått dig rätt så letar du efter en "Tyre bead popper"
http://www.racetools.com/popper.html
Finns i varje crossbutik på andra sidan pölen men vet faktiskt inte var man köper den i sverige.
Nej, det var inte en sådan jag hade i tankarna när jag skrev "spade" men jag förstår att du tolkade det så eftersom en "Tyre bead popper" är mycket mer lik en spade än det jag menar. Den där "Tyre bead popper" kännde jag inte till, den var intressant. Tror du att den skulle fungera på vanliga hojar också? Den ser aningen tunn ut, förmår den verkligen att trycka korden av fälgkanten?

Det jag menade med spade är en omvänd variant av trebenställningen, fast utan själva ställningen. Kolla bifogad pedagogiskt utormad bild nedan.

Man lägger däckavtryckaren (blå) mot däcket och spänner om fälgen (röd) med spännband (grön) och tycker (rosa) i andra ändan. Plopp!
 

Bifogat

  • avtryckare.gif
    avtryckare.gif
    3.3 KB · Visningar: 778

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Den jag sett var också hemmagjord. Ett fyrkantsrör o sen en sån där liten böjd metallbit ditsvetsad på mitten.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Precis som Hannaz skrev plus ett litet stopp så att inte spännbandet hoppar av röret...
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Med anledning av kommande veckas aktivitet (Östgötalands GP för hobbyförare) aktualiserar jag denna fråga. Däckavtryckaren är alltjämt försvunnen och snart ska det eventuellt krängas däck. Känner någon till billiga och lättillgängliga däckavtryckare?
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Du försöker alltså beskriva en däckkrängare?

Så här ser de ut,

dackkrangare.jpg



Har inte alla en sån? Finns att köpa lite överallt, bilden är från burnert.se som säljer för en lax. Vet inte vad de andra tar (inte heller var det finns), prova att klicka på reklamerna som du antagligen har till vänster, någon utav dem måste ha.

Vår är very special GP development A-kit prototype och inget som säljs i butik...


Tjupp
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Du försöker alltså beskriva en däckkrängare?

Så här ser de ut,

dackkrangare.jpg



Har inte alla en sån? Finns att köpa lite överallt, bilden är från burnert.se som säljer för en lax. Vet inte vad de andra tar (inte heller var det finns), prova att klicka på reklamerna som du antagligen har till vänster, någon utav dem måste ha.

Vår är very special GP development A-kit prototype och inget som säljs i butik...


Tjupp
Ja, de kanske kallas däckkrängare också, men jag avser speciellt det verktyg vars enda fuunktion är att trycka in däcket från fälgkanten. Den där som du har på bilden är förståss bra men skrymmande både vid förvaring och speciellt vid färd. Utan hjulställningen blir den oanvändbar då själva spaden är ledad vid skaftet. Den varianten jag letar efter är bara ett skaft med fast spade. De är enkla, små och lätta. Om man kunde koppla loss armen och spaden från den där ställningen och svetsa fast dem skulle saken vara biff. Men att betala 1000 kr för det känns lite väl saftigt.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Men det är väl bara som tidigare talare sagt att ta en bit fyrkantsprofil och svetsa på en pinne på och ett stopp för spännbandent?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Men det är väl bara som tidigare talare sagt att ta en bit fyrkantsprofil och svetsa på en pinne på och ett stopp för spännbandent?

Vadå "Bara ta"? Jösses gosse, jag är en tjänsteman som jobbar på ett kontor inne i stan, kör volvokombi och bor i radhus utan garage. I bästa fall kan jag avundsjukt titta på när män med krokodilskinn på händerna tänder en cig med svetsen och bygger ett trevångings cykelställ på en minut. Jag har varken arbete så att jag kan byta tjänster med andra eller känner hantverkare som jobbar gratis. Sådana som jag är hänvisad till affärer, tyvärr. I en perfekt värld hade jag haft ett 60 kvm garage med svets, svarv, pelarborr, lackbox och lyftbord.
 

Bifogat

  • DSC00252.JPG
    DSC00252.JPG
    217.8 KB · Visningar: 125

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
En kofot och ett spännband funkade bra när jag körde SP, svetsa på en liten "hylsa" så inte spännbandet glider för extra bra funktion.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
När är det du ska ha detta?

Jag har fyrkantsjärn hemma och en svets. Dock blir det inte världens snyggaste svetsar (beror säkert mest på svetsen!=)

Ev. kan jag hjälpa dig på fredag eller söndagkväll.
Hör av dig om det är av intresse.

//Niklas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top