Hade jag haft tillgång till verktyg och en kompetent pedagog så hade jag lärt mig och gjot det själv. Svets är dock inte något man lär sig bara sådär. Det kostar ju en hel del pengar också. Det är lite enklare med däck, man lär sig att byta däck på en kvart och allt som krävs är däckjärn... (och en däck avtryckare då). Jag har vid flera tillfällen när andan fallit på letat runt efter kvällskurser i svetsning, men något sådant finns inte. Allt är Panduro liksom. Det finns kurser i paljettbrodyr, akvarellmålning, vävning, och fint smide, typ smycken. Men svetsning då? Icke! Jag har t o m funderat på att köpa en svets och lära mig själv men jag redan vandrat den vägen i andra ärenden och det lockar inte lika mycket längre, numer föredrar jag att lyssna tålmodigt och göra rätt från början. Nåja i alla fall oftast...
Det ska tilläggas att svets är oerhört coolt. Jag satt och tittade på när Peter "Turbo" Andersson svtsade aluminium åt mig och det är något alldeles speciellt att se en skicklig yrkesman i arbete.