Var köpa dubb man skruvar i själv?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är ute efter nån sida där man kan beställa sådana dubb man skruvar i själv, gärna till så lågt pris som möjligt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Sundins tar 4:50/st, Best-Grip tar 6:-/st.

Om de duger åt Anders Eriksson duger de nog åt oss. :)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det där såg ut att vara precis vad jag var ute efter, men fan så dyrt det var!
Finns det några alternativ?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det där såg ut att vara precis vad jag var ute efter, men fan så dyrt det var!
Finns det några alternativ?

Det är fortfarande klart billigare än färdigdubbade och man gör två däck på en timme ungefär.

För rena isdäck kan man skruva t ex plåtskruv från insidan men man måste förstås skydda slangen från skruvskallarna med t ex en uppskuren innerslang.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är fortfarande klart billigare än färdigdubbade och man gör två däck på en timme ungefär.

För rena isdäck kan man skruva t ex plåtskruv från insidan men man måste förstås skydda slangen från skruvskallarna med t ex en uppskuren innerslang.

Två däck på en timme? Fram och bak = 300+350 = 650 dubb!? Du monterar alltså 11 dubb i minuten? Då är du flink in fingrarna!

EDIT
Föresten så är 650*4,5 = 2925kr bara för dubben... Nej det verkar inte ekonomiskt försvarbart.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Så mycket dubb sätter inte jag i. Blir lite osäker nu, kanske var ett däck på en timme i stället för båda, runt 2-3 dubb i minuten är inget problem. En dubb var femte sekund klarar jag definitivt inte, särskilt med tanke på att verktyget som håller dubben är lite bräckligt så har man riktigt bråttom får man ha flera sådana. :)

3000 kr är väl lite mer än ett Trelleborg bakdäck kostar.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Till saken hör ju att man sedan kan flytta över dubben till nästa däck man köper, och igen, och igen. Då är de där pengarna väl intjänade sedan länge?
 

MC Doktorn

Guest
Är det någon skillnad på färdigdubbat och göra det själv ifråga om hållbarhet?
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Till saken hör ju att man sedan kan flytta över dubben till nästa däck man köper, och igen, och igen. Då är de där pengarna väl intjänade sedan länge?
Jovisst jag är övertygad om att det är bra och praktiska grejer, men 3 lök för dubb är mer än jag har råd att lägga!
Fan, måste ju kunna köra i vinter...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Lyfter lite eftersom det snart (förhoppningsvis) är dags för isåka igen.
Nån som testat Bronco dubb? Billigare än Kold Kutter men verkar rätt trubbiga.
Nån som testat att dra i borrskruv med skallen utåt?
 

manneman

Guest
Borrskruv med skallen utåt ger ingen önskad effekt om du är ute efter grepp, hör av dig till Daniel på www.dubbex.se och prata dubbdäck, det är även han som är svensk generalagent för Koldkutter.

Det är mina vinterdäck som ligger på förstasidan och som ska ta mig till Nordkap i februari med viss komplettering av Koldkutter när vägarna tillåter det, dvs efter Oslo.
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Lyfter lite eftersom det snart (förhoppningsvis) är dags för isåka igen.
Nån som testat Bronco dubb? Billigare än Kold Kutter men verkar rätt trubbiga.
Nån som testat att dra i borrskruv med skallen utåt?

Bronco dubb har man inte velat testa av den anledning du själv nämner, dom ser på tok för trubbiga ut. I de valet så blir de ju Kold Kutter, vill man ha tag på Kutter billigare så kikar man på Ebay, ska själv köpa meig en större påse där inför isåkandet. körde med dessa på framdäcket förra året och ett Enduro dubbat bakdäck funkade klockens.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag rekomenderar egenskruvat från biltema, det fina med egendubbat är att det är snabbare än e-dubb och finndubb, håller mycket bättre och priset är minst hälften av e-dubb eller finndubb. Nackdelen är att det tar lite tid, ca 8h om man är effektiv. Här kommer mitt recept:

Köp nya Biltema crossdäck fram och bak (Biltema är bra pga att dom är mjuka i stommen vilket gör att man får bra med yta i isen).
Måla insida av däcket vitt och förborra med 2mm borr.

Fram:
4,2*25mm montageskruv från biltema (87-696). En i varje dubb. Utstick 8-10 mm.
Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (28 i diameter och 1.75 - 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Bak:
Beroende på om ni kör nytt eller slitet däck så får man ju självklart variera skruvlängden.

Bäst har det funkat med nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv med cylindriskt huvud. Minst 5 i mittenklackarna, två i nästa rad och en i yttersta raden.

Har provat med slitet däck och fick gå ner till 4.2*25mm för att få 8-10mm utstick i mittenklackarna. Efter 4 körningar började skruven gå av. Så jag kasserade det däcket o kör nu på nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv, ovan. Inte kört av en enda skruv på hela vintern (12 körningar).

Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (26tum i diameter och minst 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.



Men vi har några som kör med långa Kold Kutters och dom är ännu snabare vilket irriterar mig en hel del :)

Meddelande från Frank till mig på FB:
"Bakdubben ligger på 1300 kr för 500 dubb. Framdubben ligger på 780kr för 300 dubb. Bakdäck jag dubbar i är Maxxis IT, kostar 650:-
Fram använder jag ett däck som heter DURO har dock ej fått något pris på detta men det ligger runt ca 500.
Du har alltså en väsrtinguppsättning för 3360:- och det bästa av allt är att du dubbar upp dessa på 3-3,5 timmar. Skulle du köra slut däcken så är den dyra investeringen (dubben) intakta. Bara att skruva ut igen och använda.
Ola körde hela säsongen på samma uppsättning, klackarna på utsidan har börjat småspricka men inte mera än att han kommer att köra med det i år igen. Kolla hemsidan för mera info www.111ways2go.se
Mvh Frank"

Ska man ha koldukutters så ska man ha dom längsta skruvarna och så många som möjligt, ju mer metall i isen desto bättre :)
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag rekomenderar egenskruvat från biltema...
Tackar!
Blir till att pröva biltema på mina gamla däck, de har gott om mönster kvar.

Har för övrigt tipsat biltema om att ta in dubb i sortimentet. Får se om det leder nånstans.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top