Var köpa fjärrkit till dörrlås?

FreddaGädda

Guest
I och med att jag kör SAAB, gamla modellens 900, så känns det ju inte direkt säkert då det är allmänt känt att man mer eller mindre kan få upp dessa lås med en glasspinne eller dylikt. Det finns kit att köpa så man fjässtyr låssolenoiden som vissa larm gör. Då skulle man kunna helt ta bort låskolvarna och inte behöva bekymra sig om att min inte helt vanliga och mycket kära T16 Aero hamnar i fel händer.

Har bara sett dessa kit på amerikanska sidor, var finns detta att köpa i sverige?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
annars skaffa du bara larm o gör en gömd knapp nånstans :)
kanske bygga nåt eget med en solonoid eller vad de heter.. om du kan aså :tummenupp

FreddaGädda

Guest
ozeo skrev:
annars skaffa du bara larm o gör en gömd knapp nånstans :)
kanske bygga nåt eget med en solonoid eller vad de heter.. om du kan aså :tummenupp

Jag har larm, men inget sånt som låser och låser upp bilen. Jag har centrallås, så solenoider finns redan i dörrarna. Vad jag behöver är en dosa med fjärrkontroll som styr dessa så man som sagt kan låsa och låsa upp bilen med fjärr

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Muskedunder skrev:
Jag har larm, men inget sånt som låser och låser upp bilen. Jag har centrallås, så solenoider finns redan i dörrarna. Vad jag behöver är en dosa med fjärrkontroll som styr dessa så man som sagt kan låsa och låsa upp bilen med fjärr

ahh men då borde de ju va simpelt bara man hitta nåt.

:D

de e bara o byta larm då..jobbigt med 2 dosor.
annars..finns de ingen kabel över på ditt larm som man kan koppla till centrallåset då?

Last edited:

FreddaGädda

Guest
Carguard, det kan finnas en kabel som du säger. Men att byta larm = onödiga kostnader ~5000 kr

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Muskedunder skrev:
I och med att jag kör SAAB, gamla modellens 900, så känns det ju inte direkt säkert då det är allmänt känt att man mer eller mindre kan få upp dessa lås med en glasspinne eller dylikt.

Jag kör samma sorts bil, här har du mitt tips.
Jag parkerar den så att jag ser den liggandes i sängen, på så sätt kan jag ringa och stöldanmäla den utan att gå upp ur sängen.
Sist han jag dock kliva upp, äta frukost och ge mig ut och leta efter den själv och dessutom hitta den innan polisen gjorde det.
En annan bra grej med det är att man hinner ringa till jobbet och tala om att man blir sen utan att kliva upp, då kan man somna om en liten stund eftersom man ändå ligger.

Sist snodde dom IOFS bara extraljusen, vilket är skit, för nu har jag ju inget att linda motorvärmarsladden runt.

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Biltema har ju ett fjärrstyrt central-lås man kan köpa o koppla in enkelt på central-låset och via knappen så öppnar man o låser bilen. då kan du ju ta bort lr sätta täckbricka alt. lacka över låset. men ha kvar låset till bagaget, kan vara bra att ha i fall att det hänger sig.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88000

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Muskedunder skrev:
I och med att jag kör SAAB, gamla modellens 900, så känns det ju inte direkt säkert då det är allmänt känt att man mer eller mindre kan få upp dessa lås med en glasspinne eller dylikt.
Jag hade en SAAB900 -83.a för några år sen. Lyckades att låsa inne nyckeln i bilen då jag var på jobbet. Inte i he#!$te att det gick att pilla upp låset! Tre pers gick lös på alla dörrar/luckor utan resultat. Det var bara å ringa chefens fruga, be henne köra 6mil fram å tebax för att hämta reservnyckeln.:4skrika
(Det var ju inte detta du ville veta, men jag ville bara ge Saaben lite:pannkyss )

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Är det inte lättare att bara kedja fast bilen eller något, om man är så himla rädd om den? rattlås eller något skit..

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
timm skrev:
Jag hade en SAAB900 -83.a för några år sen. Lyckades att låsa inne nyckeln i bilen då jag var på jobbet. Inte i he#!$te att det gick att pilla upp låset! Tre pers gick lös på alla dörrar/luckor utan resultat. Det var bara å ringa chefens fruga, be henne köra 6mil fram å tebax för att hämta reservnyckeln.:4skrika
(Det var ju inte detta du ville veta, men jag ville bara ge Saaben lite:pannkyss )

vi hade tävlingar när jag gick på fordon om vem som öppna upp skolans bilar snabbast..
saab var utan tvekan enklast..
den snabbaste tog väl typ 2 sek o den långsammaste ca 10 sek :3freak
volvo 240 allt från 5 sek till 1 minut beroende på om man vill ha skador på låset elle inte :rolleyes:

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
ozeo skrev:
vi hade tävlingar när jag gick på fordon om vem som öppna upp skolans bilar snabbast..
saab var utan tvekan enklast..
den snabbaste tog väl typ 2 sek o den långsammaste ca 10 sek :3freak
volvo 240 allt från 5 sek till 1 minut beroende på om man vill ha skador på låset elle inte :rolleyes:

Just i den frågan ifall hur lång tid det tar att dyrka upp ett lås är väl ändå onödigt...Oftast har tjuven mer än 10min på sig att dyrka, och vill han in så kommer han in...rutorna brukar inte direkt vara slägg-säkra

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
timm skrev:

Jag hade en 85'a, som blev rätt inbrottssäker efter jag hade haft inbrott i den och försäkringsbolaget bytte samtliga lås inklusive skuffen och tändningslåset.

Annars hjälper ju inte världens bästa billås så länge dom bara vill in i bilen och rota, det är ju bara att knacka en ruta om inte dörren går att öppna.
Jag låter dom gärna ta sig in utan att slå sönder en ruta, så får dom se att det inte finns något att sno, däremot kan man ju sätta en dold brytare till soppapumpen eller nåt ( det är ingen idé att ha dold brytare till tändningen, dom har med sig kablar med krokodilklämmor att sätta mellan batteri och tändspole, numera har jag också en sån, dom lämmnade den i min bil när den dog av bränslebrist)

Ja, jag har vant mig...

FreddaGädda

Guest
GuW skrev:
Jag kör samma sorts bil, här har du mitt tips.
Jag parkerar den så att jag ser den liggandes i sängen, på så sätt kan jag ringa och stöldanmäla den utan att gå upp ur sängen.
Sist han jag dock kliva upp, äta frukost och ge mig ut och leta efter den själv och dessutom hitta den innan polisen gjorde det.
En annan bra grej med det är att man hinner ringa till jobbet och tala om att man blir sen utan att kliva upp, då kan man somna om en liten stund eftersom man ändå ligger.

Sist snodde dom IOFS bara extraljusen, vilket är skit, för nu har jag ju inget att linda motorvärmarsladden runt.

Jag ska ju ha den på andra ställen än hemma, och tråden var en förfrågan om var man kunde köpa ett fjärrlåskit :fatta! Jag slipper gärna leta efter den, har den hellre ståendes där den är.
Angående att knacka en ruta så kan dom naturligtvis göra det. Men då ska det tilläggas att jag inte har några knoppar till dörrlåsen, så dom kan likväl inte öppna dörrarna med inslagen ruta, jag har larm med glaskrosssensor och inbyggd startspärr, och startknappen är gömd. Spelar ingen roll hur hårt man än vrider runt nyckeln, den styr bara tändningen.

Till detta hör väl till att många tjuvar vet inte ens vad dom pysslar med. Bara snorungar som ska sno en stereo för att det är så coolt.
Min farfar fick sin högerruta knackad, när förardörrren var upplåst. Dom snodde stereon, och försökte tjuvkoppla bilen. Dom hade brutit upp kåpan under ratten, vilka jävla nötter. Dom såg inte att tändningslåset sitter nere vid växelspaken :kocko

Edit: Lyckades undvika att läsa det där om krokodilklämmor. En brytare till pumpen kan vara en idé faktiskt

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Muskedunder skrev:
Jag ska ju ha den på andra ställen än hemma, och tråden var en förfrågan om var man kunde köpa ett fjärrlåskit :fatta! Jag slipper gärna leta efter den, har den hellre ståendes där den är.
Angående att knacka en ruta så kan dom naturligtvis göra det. Men då ska det tilläggas att jag inte har några knoppar till dörrlåsen, så dom kan likväl inte öppna dörrarna med inslagen ruta, jag har larm med glaskrosssensor och inbyggd startspärr, och startknappen är gömd(en av *******, vilket jag tycker är genialiskt). Spelar ingen roll hur hårt man än vrider runt nyckeln, den styr bara tändningen.

Tala gärna om vart den är parkerad och vad du har för reg-nr oxå

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...