Var köpa fräs/svarv?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Är i tankarna att köpa mindre hobbyfräs i första hand och svarv i andra hand. kan också tänka mig en kombinerad maskin.
var får man tag på detta både nytt som begagnat? prisklassen jag tänkt mig är 5000-10000.- eller 10000-15000.- för kombinerad.
jag har sökt blocket, google, industrimaskiner.se men hittar inget vettigt. känns som om de mindre begagnade maskinerna är mycket eftertraktade:gnissla

Jag tror att det kan nog tyvärr bli svårt att hitta något vettigt för dom pengarna.

Minst 20 000 st är nog mer realistiskt ,iaf om du vill ha lite kvalitet och normal storlek på grejerna,sen får man inte glömma att det kostar att få hem grejerna ,en svarv väger lätt ett ton och fräsen lika mycket.

Sen är ju priset väldigt beroende på vad du får med,skall du köpa grejer så springer det fort iväg,en svarvbom med lite plattor är ju snabbt 1000-1500:- behöver du fästen osv så springer det ännu snabbare iväg.

(tips! behöver du sådan tillbehör,så hör av dig till mig)

Det är en tuff marknad på dom beggade maskiner,ett tag så fanns det hur mycket som helst,sen gick en massa till öststaterna så nu är det ont om maskiner igen.

En fin Blomkvist,Örn eller Storebro svarv är hårdvaluta om dom är i bra skick.

Men kolla på:
http://www.industritorget.se/default.asp?visa_sida=kop/annonser_lista.asp&Sokning=true&KatID=19

http://www.brannehylte.se/

Bra info sida om äldre svarv/fräsmaskiner.

http://www.lathes.co.uk/

Last edited:
Jag tror att det kan nog tyvärr bli svårt att hitta något vettigt för dom pengarna.
...
En fin Blomkvist,Örn eller Storebro svarv är hårdvaluta om dom är i bra skick.
...

Jag håller med ovanstående. Vad är det du ska använda maskinerna till? Kan det vara en idé att gå upp i storleksklass?

Jag har kört både stora och små maskiner och föredrar i princip alltid en stor maskin p.g.a den stabilitet dessa ger. Stabiliteten gör att det blir lättare att få till toleranser och ytfinhet.

Jag har kört en maskin som är snarlik de som länkades till på verktygsboden och de fungerar väl hyfsat om du inte belastar dem för hårt. Problemet är att de är för lätta och antagligen inte särskilt glappfria vilket gör att du kommer få problem när du vill få lite finish eller bra tolerans på grejerna du bygger.

Leta hellre efter något begagnat, typ sajo, storebro eller köping. Det är bra skit och dyker upp på blocket lite då och då.:)

Här har du en stoor men vettig köping t.ex: http://www.blocket.se/stockholm/Svarv_25933612.htm?ca=15&w=3

Jag håller med ovanstående. Vad är det du ska använda maskinerna till? Kan det vara en idé att gå upp i storleksklass?

Jag har kört både stora och små maskiner och föredrar i princip alltid en stor maskin p.g.a den stabilitet dessa ger. Stabiliteten gör att det blir lättare att få till toleranser och ytfinhet.

Jag har kört en maskin som är snarlik de som länkades till på verktygsboden och de fungerar väl hyfsat om du inte belastar dem för hårt. Problemet är att de är för lätta och antagligen inte särskilt glappfria vilket gör att du kommer få problem när du vill få lite finish eller bra tolerans på grejerna du bygger.

Leta hellre efter något begagnat, typ sajo, storebro eller köping. Det är bra skit och dyker upp på blocket lite då och då.:)

Här har du en stoor men vettig köping t.ex: http://www.blocket.se/stockholm/Svarv_25933612.htm?ca=15&w=3

Dessutom kan man ofta få en stor maskin billigare än en liten. Små maskiner attraherar amatörer med dålig koll på värdet. Stora maskiner undviker de av utrymmesbrist.

En sån där köping svarv hade min morfar. Synd bara att vi inte hade plats att ha den kvar, ska man ha en sån får man ha gott om plats i garaget.

vad tror ni om denna? länk. finns det delar att tillgå om den skulle gå sönder, eller går den aldrig sönder?

vad kan den väga tro?
hur fraktar man en sådan 20 mil? kan man ta den i en skåpbil eller är det frakt som gäller?

vad tror ni om denna? länk. finns det delar att tillgå om den skulle gå sönder, eller går den aldrig sönder?

vad kan den väga tro?
hur fraktar man en sådan 20 mil? kan man ta den i en skåpbil eller är det frakt som gäller?

Dålig koll på reservdelar. Men det som inte finns går oftast att nytillverka. Ytterst sällan något annat än eldelar ger upp, och elpryttlarna är standardgrejor. Fraktar gör man på släpkärra utan problem. Tror inte att den väger över 500 kg.

vad kan den väga tro?

Går sällan sönder,brukar behövas våld,men grejer blir slitna,så om du kan leta efter glapp.

Köping heter väl SMT sweturn i dag,dock inte troligt att dom håller reservdelar till så gamla maskiner.

Men kolla med http://www.storebro-service.se/
Dom brukar ha mycket till äldre svenska maskiner.

Sen är det ofta så att merparten av dom äldre maskinerna är kopior av dåtida utländska och flera svenska tillverkare körde "samma" maskin under olika namn.

Ett bra exempel är ju ett gäng kopior på Myfords Super seven (svarv),som tillverkats av många svenska tillverkar under eget namn.

Edit:Ölpause

Sohlberg och Arboga likaså,dom gör tom kina-kopior på sina egna och säljer som budget märke i dag.

Kolla dock vad är för kona i infästningen så det inte är någon bastard som är svår att hitta.

Ena konan är skit om den är sliten (översta raden i mitten) då det är två kilar som driver huvudet,när dom blir slitna så får ena kilen ta all kraft och den ger med sig.

Skär till en sådan där huvud ligger runt 80-120:-/st

Det saknas saker spännjärn ,muttrar,bult och skruvstycke innan du kommer igång.

Även spännhylsor och pinnfräsar saknas ,ev också kona för spännhylsor ( svårt att se på bilden)

Allt kostar pengar,men minst 5000:- innan du har något användbart om du inte bara vill planfräsa.

Last edited:
dags att liva upp tråden,

skall kolla på fräs ikväll (denna). köparen visste inte så mycket om den, vad bör jag ta reda på / veta? hur ser jag vilken kona den har? det som följer med är lite pinnfräsar samt klämhylsor till dessa.

jag behöver då chuck till borr samt en fräskutter, hur fästs dessa i maskinen?

dags att liva upp tråden,

skall kolla på fräs ikväll (denna). köparen visste inte så mycket om den, vad bör jag ta reda på / veta? hur ser jag vilken kona den har? det som följer med är lite pinnfräsar samt klämhylsor till dessa.

jag behöver då chuck till borr samt en fräskutter, hur fästs dessa i maskinen?

Konan bruka stå på själva konan ,annars är det bara att mäta.

Sen verkar det ju inte finnas någon smidigt borrfunktion på den,dvs ingen klassisk hävstång som man drar ner.

Svensk maskin som gjorts av Per Aldrin runt 1975.

Kutter tolkar jag som planfräs,du fäster den på en kona likadant med chucken.

Edit:Jag har nog ett planfräshuvudet liggande i garaget om du behöver.

Ett seco R220.43-0080-07 med några år på nacken men flong nytt med nya skär i.
Hittade även 1,5 låda med skär.

http://legacy.secotools.com/upload/north_america/usa/pdf/Octomill 33-48.pdf

http://www.lundqvist.se/frameset.asp?GoTo=/visa_produkt.asp?nr=23528

OBS Dock har detta huvud den taskiga infästningen med två drivkilar.
Men som budget så funkar det.

Bifogat

• borrchuckiso.JPG
    borrchuckiso.JPG
    3 KB · Visningar: 4,549
  • isoplanfräs.JPG
    isoplanfräs.JPG
    3.4 KB · Visningar: 4,742
Last edited:
Konan bruka stå på själva konan ,annars är det bara att mäta.

Sen verkar det ju inte finnas någon smidigt borrfunktion på den,dvs ingen klassisk hävstång som man drar ner.

Svensk maskin som gjorts av Per Aldrin runt 1975.

Kutter tolkar jag som planfräs,du fäster den på en kona likadant med chucken.

Edit:Jag har nog ett planfräshuvudet liggande i garaget om du behöver.

Ett seco R220.43-0080-07 med några år på nacken men flong nytt med nya skär i.
Hittade även 1,5 låda med skär.

http://legacy.secotools.com/upload/north_america/usa/pdf/Octomill 33-48.pdf

http://www.lundqvist.se/frameset.asp?GoTo=/visa_produkt.asp?nr=23528

OBS Dock har detta huvud den taskiga infästningen med två drivkilar.
Men som budget så funkar det.

jag har nu varit och kollat på den, stod ingenting om vad det var för kona. spännhylsorna monterades direkt i fräsen, ser inte hur man kan fästa en chuck/dorn i detta. alltså pinnfräsarna monterades i spännhylsorna som direkt skruvades i motorn.

maskinen var relativt liten uppskattningsvis var motorn på 500-600 W en fas, liknande denna. men det var många justeringsmöjligheter, kommer denna räcka för att driva en planfräs på 60-80mm mot metall (ej alu)?

Utan att ha fakta så verkar det lite klent att slänga upp en 80mm krona i den.

Säkert en bra fräs för att köra smågrejer och konstigheter.

Väger man in att han vill ha 15 000:- så borde det gå att hitta en stabilare pjäs som sväljer lite större verktyg för dom pengarna.

Edit:

Går det inte att byta kona så man ju rätt stekt om man vill byta verktyg till något annat än pinnfräsar.

Last edited:
Utan att ha fakta så verkar det lite klent att slänga upp en 80mm krona i den.

Säkert en bra fräs för att köra smågrejer och konstigheter.

Väger man in att han vill ha 15 000:- så borde det gå att hitta en stabilare pjäs som sväljer lite större verktyg för dom pengarna.

Edit:

Går det inte att byta kona så man ju rätt stekt om man vill byta verktyg till något annat än pinnfräsar.

efter lite sökande på nätet så måste det vara ER hylsor som spänns direkt i maskinen. jag TROR det är ER 25 (största spännhylsan var 16mm i innerdiameter). kan man ha en adapter så man kan få dit en planfräs / borrchuck, eller är det kört (som jag befarar :gnissla)?

han verkade mycket villig i att gå ner i pris så jag tror vi pratar 7000-10 000.- max. och då känns det ganska intressant..

På rak arm utan alla kataloger på jobbet så gissar jag på att det blir svårt (omöjligt) att hitta en 80mm fräs med pinne för ER hylsa.

Hittar man det så får man med säkerhet problem med att den slirar och att pinnen flexar när man går i materialet.

Risken är stor att man får 1/2 kg stål flygande i maghöjd.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick