Var köpa hjullager?

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Mina bakre hjullager är slut. Var köper ni era? Cmsnl finns ju alltid men priset med frakt blir rätt högt.
Det finns ett antal säljare på ebay som säljer hela kit med alla tre lager och dammtätningar, men det känns lite som att köpa grisen i säcken.
Tips tas tacksamt emot!

Felix83

Gick med
18 Jan 2022
Hoj
Kullagret.se - stort utbud av standardlager. Men du måste givetvis veta lagerbeteckningen
Jag har läst mig till att jag ska ha ett 6204UU, men jag kan inte hitta vad suffixet UU betyder.

Edit: UU verkar betyda att det är dubbelt gummitätat, således bör det motsvaras av 2RS i den vanliga världen.

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har läst mig till att jag ska ha ett 6204UU, men jag kan inte hitta vad suffixet UU betyder.
Jag hittar inte suffixet UU på vare sig NSK, KOYO eller NTN (japanska). Hjullager är i princip det mest standardmässiga som tillverkas. Om du tittar på lagret så är det troligen gummikapslat på båda sidor. Det mest förekommande är 2RS med NBR (nitrilgummi), det finns specialvarianter med lägre friktion mellan gummit och lagerbanorna - nackdelen är att de är mer känsliga för fuktinträngning. Även andra typer av gummi finns, men är inte aktuellt på mc
Jag skulle satsa på SKF 6204 (och då troligen 2RS)

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
"UU "används av vissa tillverkare i stället för 2RS (gummitätning på båda sidor).

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
6204UU är original(antar nu att det är till CBF:en) och ska nog vara utan tätningar. Innebär att du får nog vara väldigt försiktig när du tar lös dom yttre tätningarna.
Idag monterar man istället dubbeltätade, dvs 2RS så kan man pilla ut den yttre tätningen utan att vara rädd att man gör lite åverkan på den.

Vet inte om man behöver byta även drevlagret(du kan ju stoppa in fingret och känna). Den heter väl 6322 hos skf. kan vara ett c3 lager

Närmaste momentum är smidigast.

Kompletta kit med dubbeltätade 3 lager samt packboxar brukar vara kinakit. Nu är det inte direkt kinaskit utan sk okejlager. Brukar oftast vara Allballs(Kanada), även om dom har andra namn Dock, den nördige stoppar i tex SKF.

Last edited:

Felix83

Gick med
18 Jan 2022
Hoj
Uppdatering: fick av hjulet och knackade ur hjullagren. Det ena hjullagret (6204 2RS) verkade rätt okej och såg relativt nytt ut, drevlagret likaså. Det andra hjullagret var dock en annan historia. Gummitätningen hade separerat från lagret och det lilla fett som var kvar luktade helt vidbränt. Säkert 1 mm glapp i alla riktningar. Bifogar en bild på eländet.
Intressant nog så var det sabbade hjullagret av annat fabrikat än det hela. Jag misstänker att någon av misstag har bytt det ena hjullagret och drevlagret och missat att byta hjullagret på andra sidan.
Jag kommer byta båda hjullagren och tätningarna men låta drevlagret vara för nu då det verkar vara friskt.

Edit: Jag kollade igen och båda hjullagren var av samma fabrikat så min teori föll pladask. Dock såg jag att O-ringen som ska sitta mellan hjul och ryckutjämnaren var borta.1000029286.jpg

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

bd7861812b44148d44f69ea8154e3b4c.jpg

22x56x16

Mvh

Nyheter
Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...