Var köpa kedjevax i Stockholm idag (söndag). Öppen butik?

kartoffelsalat

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2015
Hoj
2013 Kawasaki ER-6n
Ja, eller något annat bra smörjmedel för en kedja... Verkar vara dåligt med öppna butiker. Södra sidan stan föredras. Handelboden har öppet, men de verkar ju bara ha kläder.

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Enligt senaste MC-tidningen där de testade allt möjligt fick OKQ8-kedjesprayen bäst betyg (9/10), god vidhäftning och hållbarhet vid regn.

Finns, tro det eller ej på OKQ8

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Annars finns ju Biltema, Deras Racing fick bra betyg, Och på Jula i Kungens Kurva finns 1-Literflaskor med sågkedje olja.
Och med en pensel så får kedjan och dreven nått de gillar, olja.
Om din lokala OKQ8 inte har kedjesmörjning hemma.

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Tack! Fy fasen så bra, det ska jag prova. MC-tidningen? Menar du Allt om MC?

Har du möjlighet att glida in på biltema skulle jag rekommendera dig att köpa en kedjeborste, pappersrulle, blomspruta och en flaska lampolja också - aldrig en dum idé att göra rent kedjan ordentligt innan du smörjer. Kostar inte många pengar, men det gör kedjerengöringen lätt och snabb :)

Det bästa är att göra rent och smörja när kedjan är varm. :banana

EDIT: Tidningen i vilken de testar sprayerna är MC-folket. Den man får när man är med i SMC

Last edited:

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Jag köpte den där biltema oljan igår o jag förstår inte hur ni kan rekomendera den. Tog en sväng efter behandlingen och tror ni hojen såg fin ut efter den turen :huvet det va olja överallt på fälg och sving snålade som fasiken när jag la på.

Spara dina 80spänn och lägg de på annat

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag köpte den där biltema oljan igår o jag förstår inte hur ni kan rekomendera den. Tog en sväng efter behandlingen och tror ni hojen såg fin ut efter den turen :huvet det va olja överallt på fälg och sving snålade som fasiken när jag la på.

Man tar en sväng med hojen först och smörjer sedan :7peta

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!

Som Psxcare skriver. Du ska smörja kedjan efter körningen, när den är varm.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Men alltså... :rofl

stackars liten :krama

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Klart som fan jag inte sprutade på och sedan efter 1 minut stack iväg. Jämför man med motul kedjevax så är det rena skiten.

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Någon här, rekommenderade Biltema Litiumfett i sprayform.
Fungerar riktigt bra, grisar inte ner alls.

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag kan rekommendera Würth HHS5000 annars. Den är hur bra som helst. Dock inte billig.

Würth hhs5000.jpg

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag kan rekommendera Würth HHS5000 annars. Den är hur bra som helst. Dock inte billig.

View attachment 418293

fattas bara att du sitter o vaskar sån där finolja på rosen en onsdagskväll :gnissla Jag brukar dra en spottloska på kedjan inför någon obscen prestandarunda men i vanliga fall får vaxet i Biltemas tvättsvamp duga gott. :crash

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt

Efter körning, spraya på sidan av kedjan som ligger i ingrepp mot dreven och låt den stå tills nästa gång du ska köra så har du inte kedjespray över hela hojen

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hypoid-olja 80w90... stänker en del, men smörjer fint för optimal effektförlust och klarar högt belastningstryck.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Hypoid-olja 80w90... stänker en del, men smörjer fint för optimal effektförlust och klarar högt belastningstryck.

Optimal effektförlust låter ju onekligen lite halvregnigt.. du menar möjligtvis inte minimal? :mattias

:glömdet

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...