Var köpa "preussiskt blått" (för att kontrollera anliggning ventil/säte)?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mirafräsa säten och friska upp ventilernas sätesvinklar i en ventilslip är mitt tips. Om du inte tvunget vill klabba med detta själv, så vänd dig till Acke i Fränninge. Han gör topp-jobb (!) för en rimlig peng.

Har du tillgång till en schimssats?

Ok!
Kan ju kolla med honom iaf.
Det är nog överkurs för mig att fräsa sätena själv, och dessutom en rejäl investering i verktyg, misstänker jag? Är det samma Acke som har Ackes MC-service i Sjöbo? Om inte, hur kommer man i kontakt med Acke? Vet du om han gör portningsjobb också? Har tankar på 790 cc bigbore och vassare kam nämligen...
Om du menar schims till ventilerna så har denna motorn skruvjustering av ventilerna.

Apropå, säg att jag bara slipar ventilerna med pasta, hur stor är risken att jag försämrar förutsättningarna för en eventuell MIRA-fräsning?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ok!
Kan ju kolla med honom iaf.
Det är nog överkurs för mig att fräsa sätena själv, och dessutom en rejäl investering i verktyg, misstänker jag? Är det samma Acke som har Ackes MC-service i Sjöbo? Om inte, hur kommer man i kontakt med Acke? Vet du om han gör portningsjobb också? Har tankar på 790 cc bigbore och vassare kam nämligen...
Om du menar schims till ventilerna så har denna motorn skruvjustering av ventilerna.

Apropå, säg att jag bara slipar ventilerna med pasta, hur stor är risken att jag försämrar förutsättningarna för en eventuell MIRA-fräsning?

Japp, samme man! Han håller till strax norr om Sjöbo, i Fränninge. Ventilernas sätesytor liknar f*n. Skicka med dem till Acke så fixar han till dem också, och ser till att säten och ventiler matchar. Det här är fel ställe att snåla med kvaliteten! Topplocksverkstan (Trollebergs gård i Värpinge utanför Lund) fixar till portningen. Tog fel på motor, map på uttalandet om schimsen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Japp, samme man! Han håller till strax norr om Sjöbo, i Fränninge. Ventilernas sätesytor liknar f*n. Skicka med dem till Acke så fixar han till dem också, och ser till att säten och ventiler matchar. Det här är fel ställe att snåla med kvaliteten! Topplocksverkstan (Trollebergs gård i Värpinge utanför Lund) fixar till portningen. Tog fel på motor, map på uttalandet om schimsen.

Ok, stort tack för inputen! Tyckte inte det såg snyggt ut själv.
Det verkar som att Topplocksverkstan också gör sätesfräsning/ventilslipning för rimliga pengar (300 för båda ventilerna, inkl allt). Finns det någon anledning att inte anlita dem för allt? Eftersom Värpinge är rätt mycket närmare mig,som bor i Malmö, känns det smidigare på alla sätt. Då kan jag lämna direkt istället för att skicka per post.

(Motorn är från en Suzuki XF650, dvs en DR650SE fast med större ventiler)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nejdå! Topplocksverkstan (Erland Cox) fixar alltihop! Han har gjort alla mina portningar, tex av Billet-topparna. När jag bara behöver fräsa sätena (har själv en ventilslip), så vänder jag mig till Acke.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nejdå! Topplocksverkstan (Erland Cox) fixar alltihop! Han har gjort alla mina portningar, tex av Billet-topparna. När jag bara behöver fräsa sätena (har själv en ventilslip), så vänder jag mig till Acke.

Super!
Blir till att slå honom en signal i morgon då. Tack igen för tips och kommentar (gäller såklart alla som svarat i tråden!).
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Notera att hans "kontorstid" brukar vara 19:00 till 06:00...

Ja, jag såg detta. Dessutom är han enligt egen utsago "inte någon man ställer klockan efter". Var dock inga konstigheter för mig att få tag på honom, och jobbet blev bra till en rimlig peng. Lät även Erland slipa lite i insug och avgas, vilket gjorde större skillnad än jag trodde. Tack för tipset om Erland.

Dock har jag ett vibrerande missljud som ökar med varvet, som jag tror kommer från kamkedjespännaren, så det är bara att riva igen... Nåväl, man lär sig ju något på att plocka ner och plocka ihop motorer också!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Exakt! Trevligt att det blev till belåtenhet!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top