Var köpa små färgade glödlampor?

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Jag tänkte göra instrumentpanelen med färgade små glödlampor. Typ, Grön lampa för neutral blå lampa för helljus osv. Jag hittar inte små färgade glödlampor någonstans. Någon som vet var man kan köpa? Alternativet är att köpa lysdioder, men hur gör man då för om man kopplar de direkt på de befintliga kablarna så smäller de väl direkt?
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Slayer skrev:
Jag tänkte göra instrumentpanelen med färgade små glödlampor. Typ, Grön lampa för neutral blå lampa för helljus osv. Jag hittar inte små färgade glödlampor någonstans. Någon som vet var man kan köpa? Alternativet är att köpa lysdioder, men hur gör man då för om man kopplar de direkt på de befintliga kablarna så smäller de väl direkt?

Det finns lysdioder med inbyggda förkopplingsmotstånd att köpa. Kolla med Elfa.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
För att koppla in en lysdiod till 12V spänning behövs ett förkopplingsmotstånd.
Förkopplingsmotståndet beräknas utifrån vilket framspänningsfall och maximal ström dioden har/klarar.

Exempel:
Du vill koppla in en lysdiod med 2V framspänningsfall och 25mA max-ström till ditt 12V elsystem på hojen.
Du förutsätter en högsta spänning i systemet på 14.4V, för att vara på den säkra sidan.

14.4V - 2V = 12.4V <-- Detta är den spänning som kommer ligga över motståndet när du har SERIE-kopplat det med lysdioden.
12.4V/0.025A = 496 Ohm <-- Detta är det motstånd du behöver seriekoppla dioden med för att få rätt ström genom lysdioden, dvs 25 mA.
Detta motstånd finns inte i E12-dekaden, så det blir till att välja 470 Ohm.
Detta ger en ström genom lysdioden på: 12.4/470 = 26mA vilket är ok med den säkerhetsmarginal vi har då vi har antagit en maximal elsystemspänning på 14.4V.

Koll vilken effekt motståndet behöver klara:
P (effekt) = U (spänning) * I (Ström) --> 12.4V*0.026 = 330mW. Detta klarar istort sett alla hålmonterade motstånd.

Capische?
Lycka till!

//Anders.
 

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
UnderDOG skrev:
För att koppla in en lysdiod till 12V spänning behövs ett förkopplingsmotstånd.
Förkopplingsmotståndet beräknas utifrån vilket framspänningsfall och maximal ström dioden har/klarar.

Exempel:
Du vill koppla in en lysdiod med 2V framspänningsfall och 25mA max-ström till ditt 12V elsystem på hojen.
Du förutsätter en högsta spänning i systemet på 14.4V, för att vara på den säkra sidan.

14.4V - 2V = 12.4V <-- Detta är den spänning som kommer ligga över motståndet när du har SERIE-kopplat det med lysdioden.
12.4V/0.025A = 496 Ohm <-- Detta är det motstånd du behöver seriekoppla dioden med för att få rätt ström genom lysdioden, dvs 25 mA.
Detta motstånd finns inte i E12-dekaden, så det blir till att välja 470 Ohm.
Detta ger en ström genom lysdioden på: 12.4/470 = 26mA vilket är ok med den säkerhetsmarginal vi har då vi har antagit en maximal elsystemspänning på 14.4V.

Koll vilken effekt motståndet behöver klara:
P (effekt) = U (spänning) * I (Ström) --> 12.4V*0.026 = 330mW. Detta klarar istort sett alla hålmonterade motstånd.

Capische?
Lycka till!

//Anders.

Lite avancerat för mig..he he, men jag tror att jag fattar lite. Med din fin fina beskrivning kan jag säkert fixa det.
Får se om det blir glödlampor eller dioder. Vilket som blir snyggast.
Bockar och bugar för din hjälp! :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top