Var köper man 8.3 mm ventiler till slanglösa däck?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gick ju som vanligt idag, tänkte bara byta däck på moppen inför besiktningen på torsdag då bakdäcket var på gränsen då det gäller mönsterdjup men det sket ju sig då det visade sig sitta innerslangar i däcken och vips så var man ju utan ventiler till de nya slanglösa däcken.

Om jag inte har tur i morgon och hittar ventiler hos den lokala däckfirman var hittar man då 8.3 mm ventiler typ dessa http://www.bikebandit.com/aftermark...caps-universal/camel-tubeless-tire-valve-stem och så man dessutom med lite tur kan få dom skickad snabbt och få ihop moppen till på onsdag kväll för besiktning på torsdag?

NCCR verkar ju ha en variant http://ebutik.nccr.se/garage/good2have/mc-dackventil-aluminium-eloxerad-90-grad-vinkel-ventil men jag tar lika gärna raka ventiler då dessa ser ut lite för moderna för min smak.

Några tips på var mer man hittar 8.3 mm ventiler?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Grevens mc-delar och Bactor annars.
Med lite fjäsk kanske någon av dem lägger grejorna på lådan i ett snabbskickat kuvert.

Frugans Harley har vinkelventil bak
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag skall ha tag på slangar måste jag beställa nya, känns inte ut som att jag vill montera dit vad som mest troligt är 35 år gamla slangar. Sen är väl inte 4.10-18 som det sitter bak vanligaste dimensionen heller så det lär väl ta längre tid än att fixa ventiler.

Jag har också hört att slanglösa däck skall vara bättre ur punkterings synpunkt, om man tex kör in en spik i däcket brukar ett slanglöst däck tömmas saktare än ett med slang. Vad säger ni om det resonemanget?

Nu håller jag tummarna på att däckfirman har öppet idag och att dom har ventiler. Annars får jag testa någon av de firmor som nämts.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
4,10/18 är ett otroligt vanligt däck sitter på mangder med hojar bla cross o enduro aven trail samt ett större gäng äldre landsvägs hojar. Sa däckfirman har till 100% slang hemma.

O nej min upplevelse är att ett slanglöst däck tappar luften fortare..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var på däckfirman men dom hade inga ventiler eller slangar, jag bor på ett litet ställe så att det finns grejer på hyllan är tyvärr inte att räkna med.

Fick tag på Bactor via telefon och dom lovade att skicka ventilerna med posten idag så då bör jag ha dom på onsdag :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Enligt Haynes boken och även lite varstans på nätet så står det att det går att använda slanglöst.

Så här ser min moppe ut, fast just nu utan hjul i garaget;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu fan har jag nog kommit på mysteriet efter en hel del googling och det verkar som att Honda nån gång under 81 byter till slanglöst. Jag har ju då förmodligen "slangmodellen" men misstänker att 400:an byter lite tidigare än 250:n till slanglöst.

Fälgarna på min hoj är ju helgjutna i aluminium utan några nitar eller annat i fälgbanan så det borde ju vara riskfritt att montera nya ventiler för slanglöst som förhoppningsvis kommer med posten idag. Förmodligen är det nog bara storleken på ventilhålet som skiljer mellan fälgarna som är gjorda för slang respektive slanglöst så på den slanglösa modellen passar en vanlig ventil av standardtyp. En tanke som slagit mig om är ju den att det enklaste hade ju varit att borra ur hålet för ventilen så en vanlig gummiventil passar men nåt sånt vågar jag inte ge mig in på själv om nåt går galet så är ju fälgen förstörd.

Passade på att tvätta upp fälgarna ordentligt nu då dom är loss och även hjullagerna ur urtagna för byte, är väl viktigt att man får kanten på fälgen som däcket skall ligga mot fri från skit och oxid. Tack och lov var det bara lite gummi rester på fälgbanan.

Hur är det med slang i slanglösa däck om det nu inte visar sig funka med slanglöst? Då jag googlat hävdar vissa att man kan få luft mellan slangen och däcket så dom ligger och rör sig och nöter mot varandra, svammel eller inte?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Teoretiskt kanske du kan få luft mellan slang och däck. Men det har aldrig hänt mig. När jag tvingats riva av däcket har det varit helt vanlig punktering.
Kruxet med gjutgods är porer i godset, dvs godset är inte tätt. En man, född på 1930-talet hade bland sina första jobb att täta porer i gjutjärn till kylkompressorer. För några år sedan var det en olycka när en däckfirma skulle svetsa igen en pora i en bilfälg av aluminium. Och bilägaren hade använt snabbtätning med propan i "burk" för att fixa en punktering.
Men om fälgen är tät ser du direkt när du monterat däcket. Bara fylla badkaret ca 2dm med varmt vatten (i kallt vatten kan små bubblor lösa sig) och ställ fälgen med däck i badkaret. Och snurra hjulet. Tills du kollat varvet runt. Syns det inga bubblor, ja då är fälgen tät. Och syns det bubblor, märk ut var, och täta med tex snabbepoxi från insidan efter rengöring av fälgen med aceton.
Eller täta med silvertejp varvet runt på insidan av fälgen !
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är inte givet att det går att montera slanglösa däck på fälgar avsedda for slang helt problemlöst:
Det skiljer nämligen i "beading" mellan slangdäck/fälg och slanglöst/fälg:

76CvQ65.jpg

Bilden visar tvärsnitt av ett bildäck, men principen är samma




Här är en bild på en MC-fälg avsedd för slang, med "WM-profil"
hnoJVwn.jpg


..och så här ser en WM-fälgen ut i genomskärning
fMzeEVS.jpg


En MT-fälg som är standardprofil för slanglösa däck ser ut så här:
COPfR0s.jpg


Annan tvärsnitt, som synes.
Notera speciellt humpen:
vw6UIcj.jpg


Den är viktig för att hålla det slanglösa däcket på plats när man går ner i lufttryck, eller kör punktering. Alla som någon gång krängt av ett däck på en mc i fart förstår betydelsen...

Så, kolla först vilken sorts fälg du har, innan du går vidare.
Vill du labba med slanglöst på slangfälg så måste man vara uppmärksam och intresserad.

Japanska fälgar står för övrigt alltid" stämplade med "WM-Type" om dom är just det. Sedan finns det WM-fälgar med en liten minihump som sitter där för att underlätta för oss som vill köra slangdäck nedåt 0,5 bar, men dom stöttar upp även för den som vill ge sig ut på egna upptäcksfärder med att kombinera olika däck/fälgtyper.


Att det skulle komma luft emellan slang och däck, och att det isf skulle ställa till mer problem i kombinationen "slang i slanglöst" jämfört med "slang i slangdäck" förstår jag inte riktigt.
Evakueringen av överskottsluft sker genom ekernipplar där sådant finns, och förbi slangventilen i hålet på fälgen. Varför skulle inte det funka om man lägger slang i slanglöst däck?

Comstarhjulens enda luftevakuering är genom just det hålet, och dessa hjul var i sina första utgåvor avsedda för slang. Däcktypen lär inte ha någon betydelse ut just den anledningen.

Däremot så går ett slangdäck betydligt mycket varmare än ett slanglöst, pga den helt normala inre friktionen mellan slang och däck. Slangdäcket är också konstruerat för att rulla varmare.

När man lägger slang i ett slanglöst däck så kommer det oundvikligen att börja rulla varmare - men det slanglösa däcket är inte byggt för att arbeta i sådana temperaturer.

Vi pratar teori här: de flesta vardagsmotorcyklister kommer inte märka ett smack skillnad mellan det ena eller det andra - på samma vis som man inte förstår eller känner av varken hekto- eller kiloskillnader i lufttryck på sin egen hoj... :näsblod
Möjligen retar man sig på att däcket slets ner oväntat snabbt, men det ger isf bara chansen till att köpa rätt sorts däck nästa gång. Om man nu inser varför däcket smälte bort på halva tiden.

Noja inte för mycket. Mät och jämför din fälg med en fälg som vet är avsedd för slanglöst.
Jämför ditt slanglösa däck med det som satt där innan - alltså själva klinchytan där däck och fälg möts: beadar på ren svenska... ;)
Det är det som är det viktiga: säker montering, och att du får till ett förband som dels inte läcker - och som dessutom är säkert om du tappar luft under körning genom en helt vanlig penetrationspunktering.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Slang i slanglöst däck?? Jag körde min gamla hoj, Triumph Thruxton, i 10 år med slang i slanglösa däck, Metzler, Pirelli och Dunlop, utan några problem. Vid däckbyte kollades slangen extra för eventuella skador men slangen såg alltid ut som ny..bytte slangen en enda gång i samband med byte till bredare fälg/däck.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ha då skiter det sig mest troligt idag med, verkar inte finnas någon "hump" på min fälg.



Vem kan tänkas ha har slangar 90/90-19 och 4.10-18 på hyllan som nås via telefon för att få det bekräftat att det finns hemma och som kan skicka snabbt, litar inte längre på nätbutikerna som ofta har grejerna i lager enligt sidorna men då man beställt tar det flera veckor innan dom kommer pga att dom inte har dom i lager. Som det är nu är nog slang i mina däck som gäller.

Konstaterar att besikta i morgon är inte att tänka på just nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollat mer och funderar över detta om insidan på mina slanglösa däck kan ha nån inverkan på att nöta på slangen, är ju "räfflor" på tvären på insidan av däcket.

Det nya slanglösa däcket.


Gamla originaldäcket är slätt på insidan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du punktering på de gamla innerslangarna ?
Har du inte punktering är det ju bara att pumpa upp innerslangarnas utan däck.
Klarar de gamla innerslangarna (som vanliga nya innerslangar) att svälla upp lite utan att spricka :)
så ser jag inte åldern på gummit i de gamla innerslangarna som något problem.
Utan bara att montera de nya däcken med de gamla innerslangarna ! :)
Se inlägg # 13 ! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju stillestånd i vilket fall som helst i väntan på nya slangar, av dom dom gamla slangarna läcker framslangen då den misshandlats av mig med däckjärn och är lite nött på sina ställen, bakslangen är rostig runt ventilen men tät. Då jag kollade på slangar hittade jag Dunlop slangdäck i rätt dimensioner 3.60-19 fram och 4.10-18 bak hos dexon.se.

Kollade då upp om att returnera mina slaglösa däck och det skall visst går bra. Så nu har jag nya däck och slangar på vägen hit från dexon och dom andra däcken skall posten komma och hämta. Då blir det ju liksom rätt med både dimensionen, fälgar, däck och slang.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är iofs inga problem att köra slang i slanglöst däck, är min erfarenhet.

-Edit- pucktrea
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har tidigare testat maila Heidenau och fick svar sent idag, tänkte att dom som tillverkar däcken lär ju ha koll på läget och fick detta svar. Så här säger dom så det är bara tuta och köra enligt dom.

Hello,
You can always put a tube in a tubeless tire, but you can’t use a tube type tire
in a tubeless application. Running a tube can raise the temperature of the tire,
but this would only be in extreme conditions. For your average street use there
should be no noticeable difference.

I mitt fall spelar det ju ingen roll då det hela löser sig med andra däck avsedda för slang och även i rätt dimension 3.60-19 vilket jag inte fick tag på slanglöst men om däcktillverkaren säger att det är okej så borde det ju vara helt lugnt med slang i slanglöst, tycker att dom borde vara väldigt försiktiga med sina svar om det fanns någon fara med att sätta slang i det slanglösa däcket.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top