Var köper man destillerat vatten?

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Som topic lyder, var köper man destillerat vatten??

Är avjoniserat och destillerat vatten samma sak?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
JoUh skrev:
2359161 Som topic lyder, var köper man destillerat vatten??

Är avjoniserat och destillerat vatten samma sak?
Tror inte det är samma sak. t grön är väll destilerat vatten? Finns nog på alla mackar.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bensinstationer om man bara ska ha mindre mängder. Teknisk sett är avjoniserat och destillerat inte samma sak, har för mig att destillerat är den renare formen.

Vad ska du ha det till? Batteri, heter till o med batterivatten i vissa butiker...

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Jag ska ha det till ångstrykjärn här på jobbet. Det är väl inga mängder som går åt, kanske fem liter jag behöver nu..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
JoUh skrev:
2359178 Jag ska ha det till ångstrykjärn här på jobbet. Det är väl inga mängder som går åt, kanske fem liter jag behöver nu..
Gå till macken å fråga efter atteri vatten.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Annars så finns det ½liter och 1 liter på apoteket.

gurrah

-
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1100S
Jag köpte på 25 litersdunk på järnaffären. Går åt en del när man fyller batterier i reservkraftsanläggningar. Kan tillägga att de tittade lite konstigt på mig när jag för andra gången på samma dag kom å köpte 2 dunkar.

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
Destillerat vatten är som det heter just destillerat, d.v.s. man har tagit tillvara vattenångan och den har blivit till vätska igen då den svalnat. Dyr metod. Apotekets är dessutom steril i obruten förpackning=ännu dyrare. Batterivattnet som säljs på mackar o andra ställen är kört genom en RO-anläggning, enkel förklaring är att det är filtrerat och man har då fått bort både mineraler och humuspartiklar och bakterier och toxiner och annat skit som man inte vill ha i batteriet, strykjärnet eller vad det kan vara.

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Varför ska det vara destillerat??:va
Jag kör med vanligt från vattenkannan och än så länge har det gått bra... Måste ju vara det billigaste i alla fall...:tuttar

Mrs. Laphroaig

Guest
Thirran skrev:
2362156 Varför ska det vara destillerat??:va
Jag kör med vanligt från vattenkannan och än så länge har det gått bra... Måste ju vara det billigaste i alla fall...:tuttar

Rätta mig om jag har fel men destillerat innehåller väl ingen/inte så mycket kalk.. Att ha vanligt kranvatten i ett strykjärn kan göra att det kloggar igen och att det då inte kommer ut någon ånga eller att du inte kan spruta ut lite vatten på tvätten om du så önskar.

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Hornet 900
:tummenupp Ska du ha det i ett strykjärn så kan du köra på vattnet som samlas upp i torktumlaren. Skulle kanske inte lita på att använda det till något som behöver 100% destillerat vatten men till stykjärn, utan tvekan!

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Mrs. Laphroaig skrev:
2362212 Rätta mig om jag har fel men destillerat innehåller väl ingen/inte så mycket kalk.. Att ha vanligt kranvatten i ett strykjärn kan göra att det kloggar igen och att det då inte kommer ut någon ånga eller att du inte kan spruta ut lite vatten på tvätten om du så önskar.

Jaha!
Du har säkert helt rätt eftersom det är borttaget mineraler och sånt.
Men det har inte korkat igen än i alla fall...Och skulle det göra det får jag väl fixa ett nytt. Då har jag nog i alla fall sparat in dom pengarna som vattnet skulle kostat på några år..:yoparty

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Mrs. Laphroaig skrev:
2362212 Rätta mig om jag har fel men destillerat innehåller väl ingen/inte så mycket kalk.. Att ha vanligt kranvatten i ett strykjärn kan göra att det kloggar igen och att det då inte kommer ut någon ånga eller att du inte kan spruta ut lite vatten på tvätten om du så önskar.
Ja, du har rätt men om man har ett strykjärn som kostar 200:- så spelar det ingen större roll om det kalkar igen efter ett par år. Man har ändå tjänat in pengarna som det kostar att köpa ett nytt strykjärn genom att inte köpa dyrt destvatten.

Torktumlarvattnet funkar bra annars då det innehåller betydligt mindre kalk än kranvatten. Förutsatt att man har en kondenstumlare vill säga.

Eller så gör man som jag, skiter i att stryka. :tungan

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Nu är det inte för privat bruk (använder nästan aldrig heller) utan till butiken och strykjärnet kostar ca 10 000kr så man kanske ska använda "rätt vatten" till det även fast det kostar lite mer. Men man drar ju inte igåg det i tid och otid heller, så det kanske är så farligt att pynta 52kr med jämna mellanrum iaf då...

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Kan man inte bara koka upp vattnet själv isället? Är det inte så det går till?:va

Annars hade du kunnat få destillerat vatten från jobbet mitt..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy