EasyRider
vilse på livets ocean.......
Finns det något annat sätt att kolla om motorn är tät än att trycktesta den med specialutrustning?
EasyRider skrev:Finns det något annat sätt att kolla om motorn är tät än att trycktesta den med specialutrustning?
mullerhawk skrev:Lustigt, då vet jag inte om det är alkylat bensinen som gör att det blev geggamojja eller att det var för tjockt lager. Den fick torka i ett dygn innan jag utsatte den för Apens 4T soppa. Konsistensen på Hermatiten känns väldigt lös om man gämför med dom olika produkterna som motsvarar flytande packning (loctite, plastic padding osv..). När jag märkte att packningarna / hermatiten inte höll tätt då vi trycktestade motorn så plockade jag av insuget (reedhuset). Och konsistensen på det blåa gucket som var kvar såg ut som en förvriden snorkråka. Men det är som du säger, kan ha varit för tjockt lager och det inte hade fått torka ordentligt.
Det skall bli intressant att se hur den röda PP instant gasket artar sig vid en trycktestning. Byggde ihop BZM motorn igår och tätade upp cylinderfoten och alla delar på insuget (bild kommer).
caper skrev:Hej igen,
Jag fattade fel när jag skrev om hermetite, det som vi använde/er är ju Loctites blå Silikon, fel av mig.
mullerhawk skrev:Ok,
Då förklarar det saken. Hermetite som jag använde är också i och för sig blå silikon, men den som sagt löstes upp även fast den skall tåla bensin. Loctite har jag inte provat, jag körde denna: http://www.loctite.se/int_henkel/lo...stätning (silikon) |Flytande packning Gasket - dom tillverkas av samma företag. Så det är nog relativt likvärdig produkt. DMR rekommenderade någonting som heter Hylomaar. Har letat efter den, men kan inte uppbringa den någonstans här i svedala. Men då finns det åtminstående två produkter vi vet som fungerar.
Så här blev resultatet efter motorn blev ihopsatt med PP instant gasket. (att cylindern är röd beror på att Scott Finlay spraymålar cylindrarna han har preppat - sitter inte så bra dock!)
Kolla också på DMR hur han gör: Dominant Monkey Racing
Nexor skrev:Aaah moppemotor
Wheelie-king skrev:Man behöver ju inte överdosera med klet :kocko
Det blir ju likadant invändigt i t.ex spolkanalerna vilket gör att de blir mindre och
man får en effektsänkning på köpet
Meli skrev:Men som du säger det så skär alla motorer ifall man inte gör som du. Daniel O som kör nere hos oss hade 17 bänkade hästar hade jag för mig och den funkar fortfarande fint.. "Jösse" har den nu!
Meli skrev:nä jag tror säkert på att det hjälper men att sköta om motorn och upptäcka när något är fel och vad som är felet så klarar man sig långt utan att täta och så... jag säger inte att det är fel det du gör, jag hade bara inte gjort det.
Filip RSR skrev:Att du orkar...
Vi har ju redan konstaterat att du är gasare, inte meckare!
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|