Var köper man färgad kylslang?

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Finns det något annat sätt att kolla om motorn är tät än att trycktesta den med specialutrustning?
 

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Tyresö - El Stockholmo
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Inte 100% igt. Jag rekommenderar att läsa på följande sidor om trycktestning. Dock rekommmenderar industrin att trycktesta i 8PSI, och att motorn skall hålla helt tätt i 10min. Det är i stort sett omöjligt att uppnå. Rekomendationerna jag har fått är att trycka med 3psi. Om du fortfarande har hyffsat tryck efter 2-3 min så är det helt OK. Trycktestning görs genom att du sätter för avgas porten med en bit stål av lämplig storlek som du kan skruva fast (med en bit gummi matta på så det håller tätt). Sen får man tillverka en klump som du kan trycka in i insugs gummit - t.ex. av formbar plast som stelnar. Borra ett hål i klumpen och montera i en däcks ventil - täta med gängtejp. Sen om du antingen har en pump med manometer inbyggd, eller om du bygger en anordning med tryckklocka - det är en smaksak. Kan vara svårt att hitta en pump som håller riktigt tätt.
Fyll en blomster sprayflaska med vatten och lite diskmedel. Montera bort svänghjul och koppling. Spreja runt packboxarna, runt motorblocket, runt cylinderfoten osv... Läcker det, så bubblar det!

Alt. 2 är inte 100%igt, men du borde märka om det läcker mycket någonstans. Spreja med startgas runt på samma sätt, läcker det så börjar motorn att öka i tomgång.

Se följande länkar:

http://www.macdizzy.com/1989lhopup.htm

http://www.off-road.com/atv/ptester.htm

http://www.off-road.com/dunes/products/motionpro/july_2000/

EasyRider skrev:
Finns det något annat sätt att kolla om motorn är tät än att trycktesta den med specialutrustning?
 
Last edited:

caper

Caper S7
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
DM
mullerhawk skrev:
Lustigt, då vet jag inte om det är alkylat bensinen som gör att det blev geggamojja eller att det var för tjockt lager. Den fick torka i ett dygn innan jag utsatte den för Apens 4T soppa. Konsistensen på Hermatiten känns väldigt lös om man gämför med dom olika produkterna som motsvarar flytande packning (loctite, plastic padding osv..). När jag märkte att packningarna / hermatiten inte höll tätt då vi trycktestade motorn så plockade jag av insuget (reedhuset). Och konsistensen på det blåa gucket som var kvar såg ut som en förvriden snorkråka. Men det är som du säger, kan ha varit för tjockt lager och det inte hade fått torka ordentligt.

Det skall bli intressant att se hur den röda PP instant gasket artar sig vid en trycktestning. Byggde ihop BZM motorn igår och tätade upp cylinderfoten och alla delar på insuget (bild kommer).

Hej igen,
Jag fattade fel när jag skrev om hermetite, det som vi använde/er är ju Loctites blå Silikon, fel av mig.
Den har också 24 tim innan full styrka och den blir aldrig helt hård och därför lätt att avlägsna.
Den klarar all bensin och olja.

Jörgen , Vobbla Racing
 

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Tyresö - El Stockholmo
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Ok,

Då förklarar det saken. Hermetite som jag använde är också i och för sig blå silikon, men den som sagt löstes upp även fast den skall tåla bensin. Loctite har jag inte provat, jag körde denna: http://www.loctite.se/int_henkel/lo...stätning (silikon)|Flytande packning Gasket - dom tillverkas av samma företag. Så det är nog relativt likvärdig produkt. DMR rekommenderade någonting som heter Hylomaar. Har letat efter den, men kan inte uppbringa den någonstans här i svedala. Men då finns det åtminstående två produkter vi vet som fungerar.

Så här blev resultatet efter motorn blev ihopsatt med PP instant gasket. (att cylindern är röd beror på att Scott Finlay spraymålar cylindrarna han har preppat - sitter inte så bra dock!)

Kolla också på DMR hur han gör: Dominant Monkey Racing
bzmmotor.jpg
 
Last edited:

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Inte vackert men bara det blir bra så...... :D

Nu får du trycktesta den och se så att det är OK. :tummenupp Meddela resultatet sedan.
 

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Tyresö - El Stockholmo
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Haha,

Det är ju skiiiitfint! Syns ändå inte - hellre lite klägg än motorras. Min cylinder har jag inte lust att köpa ny - lär kosta en del att beställa en ny ifrån England som är preppad och klar (det tidigare inköpet drabbade inte mig direkt som tur var) :banana

Måste fixa en apparatur för trycktestning, kollade igår efter manometrar. Men för att komma ner i 3psi så måste den var jäkligt känslig. Vill inte trycka ut alla packningar genom att dra i för mycket tryck. Hittade en billig blodtrycks manchett som jag funderar på att köpa och modifiera!

Blodtrycks manschett
 
Last edited:

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
mullerhawk skrev:
Ok,

Då förklarar det saken. Hermetite som jag använde är också i och för sig blå silikon, men den som sagt löstes upp även fast den skall tåla bensin. Loctite har jag inte provat, jag körde denna: http://www.loctite.se/int_henkel/lo...stätning (silikon)|Flytande packning Gasket - dom tillverkas av samma företag. Så det är nog relativt likvärdig produkt. DMR rekommenderade någonting som heter Hylomaar. Har letat efter den, men kan inte uppbringa den någonstans här i svedala. Men då finns det åtminstående två produkter vi vet som fungerar.

Så här blev resultatet efter motorn blev ihopsatt med PP instant gasket. (att cylindern är röd beror på att Scott Finlay spraymålar cylindrarna han har preppat - sitter inte så bra dock!)

Kolla också på DMR hur han gör: Dominant Monkey Racing
bzmmotor.jpg

Aaah moppemotor :tomten
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Man behöver ju inte överdosera med klet :kocko

Det blir ju likadant invändigt i t.ex spolkanalerna vilket gör att de blir mindre och
man får en effektsänkning på köpet :(
 

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
det är lite overkill att hålla på med det iallafall enligt min mening.
 

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Tyresö - El Stockholmo
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Alltså,

Packningsmassan sitter på yttre delen av packningslinjen. Ingenting tränger in i själva insuget. Det ser man lätt genom att lysa ner i insuget med en ficklampa. Så självklart, tar man för mycket och placerar det på fel ställe så är det klart att det tränger in i insugs kanalen = :kocko

Däremot som Meli säger att det är overkill med tätning, och att man då med andra ord inte heller behövs trycktesta motorn. Tänk igen! Om du vill få ut den sista effekten ur din motor och kunna pålitligt justera in förgasaren med rätt munstycke så är det superviktigt att motorn är tät hela vägen. Dels så riskerar du vid tjyvluft att motorn får för mycket luft kontra bränsle - sen får du överkompensera huvudmunstycket för att motorn inte är tät. Men visst, vill man vill och har gott om pengar så kan man alltid köpa en ny racepreppad motor för 15kkr när den har skurit! :tummenupp

Läs, begrunda och tänk till: Dominant Monkey Racing

Håller på att tillverka en anordning för trycktestning - återkommer med bilder när den är färdig.

Wheelie-king skrev:
Man behöver ju inte överdosera med klet :kocko

Det blir ju likadant invändigt i t.ex spolkanalerna vilket gör att de blir mindre och
man får en effektsänkning på köpet :(
 
Last edited:

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Men som du säger det så skär alla motorer ifall man inte gör som du. Daniel O som kör nere hos oss hade 17 bänkade hästar hade jag för mig och den funkar fortfarande fint.. "Jösse" har den nu!
 

mullerhawk

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Tyresö - El Stockholmo
Hoj
GRC RR 50cc (SF Tuned)
Nej, självklart inte..Men livslängden kan kortas ner avsevärt. Och har du rejäla läckage som jag hade så drar kolven och i värsta fall så skär allting. Sen beror det säkerligen på hur bra man är på att sätta ihop grejerna. Har han en preppad maskin sen med 17hp i så är den nog omsorgsfullt ihopsatt av någon som har gjord det där 100ggr och vet hur man gör.

Jag har sett flertalet GRC, DM maskiner som folk helt enkelt ignorerar att det verkligen finns ett problem. Typexpemplet är folk som bestyckar upp förgasaren mer och mer, det var någon som körde 135 i huvudmunstycke på en mod. standard hoj! Den rök som faan och hade inget klipp innan den kom upp i varv :rolleyes: (i see dead bikes!)

Men som sagt, läs DMR länken jag lade upp så förstår du varför det är vettigt att testa. Du skulle väl inte riskera en maskin för 15kkr när du märker att du får bestycka om förgasaren, tomgången blir hög och dalar sakta ner. Det jag menar är - se på tecknena innan du behöver köpa en ny cylinder och kolv! Onödigt när det går att kolla för 400:- om du har läckage. Sen är det ju inte dumt att få ut det "lilla sista" i effektväg ur maskinen - eller hur? Enough said! :näsblod

Meli skrev:
Men som du säger det så skär alla motorer ifall man inte gör som du. Daniel O som kör nere hos oss hade 17 bänkade hästar hade jag för mig och den funkar fortfarande fint.. "Jösse" har den nu!
 
Last edited:

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
nä jag tror säkert på att det hjälper men att sköta om motorn och upptäcka när något är fel och vad som är felet så klarar man sig långt utan att täta och så... jag säger inte att det är fel det du gör, jag hade bara inte gjort det. :)
 

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
Meli skrev:
nä jag tror säkert på att det hjälper men att sköta om motorn och upptäcka när något är fel och vad som är felet så klarar man sig långt utan att täta och så... jag säger inte att det är fel det du gör, jag hade bara inte gjort det. :)


Att du orkar...
Vi har ju redan konstaterat att du är gasare, inte meckare! :rofl
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Lite klegg på packningarna är ju aldrig fel, inte minst kan man utesluta
att det läcker där om inte motorn skulle gå 100. Men att trycktesta om man
har friska p-boxar samt klegg mellan packningarna och motorn gå som ett skott så måste ju en trycktestning vara onödig?

Min läckte ju som sagt som ett såll i insugsgummit, stiftet var vitt, men
som tur var hade inte cylinder/kolv tagit skada av detta. Tror bizetas nicasilcylindrar tår en hel del misshandel :) Lite känsligare är det med polinicylindrarna som inte tål lika mycket värme innan kolven värmenyper.
 

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Det är ju sant men jag har inte haft några problem med min hoj änså länge och jag har ändå hållt på med minimoto i 2 år.

Filip RSR skrev:
Att du orkar...
Vi har ju redan konstaterat att du är gasare, inte meckare! :rofl
 

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Jag fortsätter väl på denna tråden som numera handlar om packningsgegga och tätning av 2-t motorer isf. kylslang. ;)

Jag har inte hittat Loctites RTV Blue Silicone så jag funderar lite på denna:

http://www.biltema.se/

Packningssilikon
För tillverkning av egna packningar. Motstår vatten, motor- och transmissionsolja, bromsvätska, glykol m.m. Förblir elastisk utan att spricka. Tål temp. upp till +250 °C. Färg: svart. Innehåll: 75 ml.

Art nr 36-193

Är det någon som provat den?
 

Bifogat

  • 36-193_l.jpg
    36-193_l.jpg
    5.3 KB · Visningar: 40
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top