Var kan jag köpa fiberoptik billigt?

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Som rubrik, var kan man köpa detta billigt. Jag behöver ung. 4-5m fiberoptik, antal 20-200 st beroende på pris. Det skall användas för ljus och inte ljud. Någon som har några hemmafixartips var man kan köpa dettA? :Bugar :)

Josafan skrev:
Som rubrik, var kan man köpa detta billigt. Jag behöver ung. 4-5m fiberoptik, antal 20-200 st beroende på pris. Det skall användas för ljus och inte ljud. Någon som har några hemmafixartips var man kan köpa dettA? :Bugar :)

Kan ge dig lite vettiga svar imorgon, när jag har jobbkatalogerna framför mig.
Vad skall du göra? skall den vara klädd eller öppen? Skall du ha öppen finns det grymt coola alternativ, som antagligen blir billigare också, om du inte promt måste ha en proj som ljuskälla.

men som sagt...kan ge dig lite vettig riktig fakta imorgon.

Josafan skrev:
Vad ska du nu hitta på? :)
Är det en stjärnhimmel du ska göra eller annan belysning så kan jag fixa ett bra pris på en färdig lösning med ljuskälla och linser osv.
Hör av dig isf.
//Tobbe

om du skulle ha skalad fiber så rekomenderar jag skarpt dethär!

Om du skall göra typ en stjärn himmel eller dyl så blir det ju en lite anna sak och då ärväl fiber lite bättre... Skall se om jag kan få tag i fiberkatalogerna efter lunch.

Berätta nu vad du skall göra.... :7peta

Ahh, äntligen lite respons! Jovars, ni är mig lite på spåren men ändå inte. Det är ju inte säkert att man kan ro hem detta projekt men det är värt att testa tycker jag. Hittade denna på prylfeber.se, företaget heter Parans, www.parans.se som gör denna "lampa". Antagligen kostar den skjortan och jag vill bara leka lite själv. Vad tror ni, går det att ro hem?

Utdrag från prylfeber.se:

"Göteborgsbaserade företaget Parans har kommit på ett genialt sätt att få in solljus även i rum utan fönster.

Produkten består av tre komponenter. SkyPort, en panel som fångar upp solljuset på taket, SunWire, en fiberoptisk kabel som distribuerar solljuset vidare in i huset och Björk, en specialbyggd armatur som lyser upp rummet."

Kalla mig galen om ni vill! :hihi

Bagerah: Motsvarande Thinlight har jag pysslat med tidigare, är asfränt. Vad kostar tråden? Skall ev. ha sådan bakom en tavla.

Tobbe: Tack, alltid schysst som vanligt. Kolla in min beskrivning så fattar du........................... att jag är knäpp. :3freak :hihi

Last edited:
Josafan skrev:
Bagerah: Motsvarande Thinlight har jag pysslat med tidigare, är asfränt. Vad kostar tråden? Skall ev. ha sådan bakom en tavla.

Thinlighttråden som är lite mer stryktålig kostar 65:-/m
Men det finns ju som sagt en hel del olika tjocklekar, färger och sammansättningar på det hela...

nätagget som driver det hela är ganska dyra har jag för mig... Dessutom skiljer det otroligt mycket beroende på om du skall ha 12 volt eller 230 och framförallt på hur långa och många trådar du skall försörja... Kontakta Mats Larsson på Thinlight AB.... lika bra det....jag kan ändå inte fixa fram några trevliga priser eller nått sånt...jag e bara kund jag med.

Ljusbanden är också grymt snygga, men gör sig bättre på lite håll...Och gör sig inte någe vidare släckta om inte ytan är dåld. De som är vita är rosa när de är släckta.

Har en spontan känsla av att din fiber idé kommer att springa loss på en ganska ansenlig summa pengar...har fortfarande inte kollat var vi köper vår fiber ifrån, men jag gissar att vi betalar en sisådär 1500 för en stjärnhimmelpiska... Sen slipper du ju i o f s proj då, men någonting för att fånga och koncentrera ljuset och även sprida det igen i andra änden av tråden....men som sagt...cool idé!

När vi ändå är på ämnet. Det är nån fiffig snubbe som har kommit på en fulkomligt grym idé! Man gjuter in fiberoptik i betong och får något som kallas "liquid stone". Du kan alltså bygga en solid betong vägg som, när solen skiner, ger en känsla av att vara ja...lite flytande och halvt genomskinlig tack vare ljuset. Man ser ju inte igenom den, men man kan få skuggspel och dyl av sol+ tråd/männsikor/etc som finns utanför. Så jävla frekkt så det e inte sant!

Kanske inte intressant att labbe med hemma i vardagsrummet och det lär kosta überfläsk, men jag tänkte det var kul att nämna...

Mer ljus åt folket!

Last edited:
Saken är den att det skall så småningom bli en inflyttningspresent till min syster och hennes sambo, så det behöver ju inte vara gratis. Dom håller på att bygga hus nu, där vardagsrummet kommer att vara i källaren. Det finns redan fönster i grunden, men det kan behövas mer ljus enligt mig. Hade varit asfränt att komma med denna som present!

Ha ha du är galen :D
Men frågan är om det är så enkelt att åstakomma själv?
Det kräver ju väldigt god ljusledningsförmåga, antar att inte den billigaste fibern har dom bästa egenskaperna :va Men det vet säkert dom som sitter inne med kataloger och dylikt.
Den specialbyggda armaturen vore kanske inte så dum att titta närmare på, antar att det är ngn form av spridningslins.
Hur ska du bygga ljusfångaren? Har du ngr planer redan i skallen?
Ror du detta i land så får du fasen be syrran om en java när jag dyker ner till dig ngn gång :tummenupp
Btw, kolla upp vad orginalet kostar först, du blir nog förvånad.......över hur dyrt det kan vara :gnissla
Nåväl, jag lär inte kunna bidra med ngt annat än just det färdiga konceptet "stjärnhimmel".
Lycka till mannen :)
//Tobbe

Långa farbron skrev:
Men hallå !!

min lysrör då ??
Du måste förstå att detta gäller ny teknik inte stenåldersgräjär ju sluta bete dig som en farbror nu :rolleyes:
Men iofs så kan jag hålla med dig på en punkt, har man ett långt väldigt rakt rör så leder ju detta in solljuset i rummet, iofs kan det bli problematiskt att hela tiden hålla röret riktat mot solen.
Eller varför inte en helt vanlig jävla ficklampa? JOSAFAN, lägg ner detta! Köp en ficklampa på Glada Börjes närlivs ist! :D
//Tobbe

För å vara lite tjatig dårå.... :) kolla på thinlight arken. :hoppa färgtemperatur och sådant... vad har egentligen solljus för temp? Är ju inge svårt att korrigera dem sedan så att det ger en fin ljusbild. Korrfilter kan du få av mig... tänk dig 0,5mm tjocka "paneler i taket... ser ju ganska likt ut det som fans på hemsidan du hade hittat...så slipper du dra in fibern också. För detta borde du ju i så fall fixa och bygga med nu, medan det byggs? Fast det är ju klart....Det blir ju inte äkta solljus...

Du är en fin kille du som vill ge bort ljus i present! grym idé!

@fabbron:.........gubbe... :7peta :)

tobbeviking skrev:
Du måste förstå att detta gäller ny teknik inte stenåldersgräjär ju sluta bete dig som en farbror nu :rolleyes:
Men iofs så kan jag hålla med dig på en punkt, har man ett långt väldigt rakt rör så leder ju detta in solljuset i rummet, iofs kan det bli problematiskt att hela tiden hålla röret riktat mot solen.
Eller varför inte en helt vanlig jävla ficklampa? JOSAFAN, lägg ner detta! Köp en ficklampa på Glada Börjes närlivs ist! :D
//Tobbe

Jag gillr inte nya saker :rolleyes:

bagerah skrev:
För å vara lite tjatig dårå.... :) kolla på thinlight arken. :hoppa färgtemperatur och sådant... vad har egentligen solljus för temp? Är ju inge svårt att korrigera dem sedan så att det ger en fin ljusbild. Korrfilter kan du få av mig... tänk dig 0,5mm tjocka "paneler i taket... ser ju ganska likt ut det som fans på hemsidan du hade hittat...så slipper du dra in fibern också. För detta borde du ju i så fall fixa och bygga med nu, medan det byggs? Fast det är ju klart....Det blir ju inte äkta solljus...

Du är en fin kille du som vill ge bort ljus i present! grym idé!

@fabbron:.........gubbe... :7peta :)

Är du inte snäll så raggar jag på din mormor
:4skrika

Långa farbron skrev:
Jag gillr inte nya saker :rolleyes:

Är du inte snäll så raggar jag på din mormor
:4skrika

you would....! :rolleyes: Ta henne på en åktur så hon lär sig uppskatta kombinationen av kurviga vägar och tvåhjulingar...

:fatta! Sluta spamma i Josefins ljustråd nu!! Här diskuterar vi tuffa saker!

bagerah skrev:
you would....! :rolleyes: Ta henne på en åktur så hon lär sig uppskatta kombinationen av kurviga vägar och tvåhjulingar...

:fatta! Sluta spamma i Josefins ljustråd nu!! Här diskuterar vi tuffa saker!
Ajuste.....facktiskt! :hihi
//Tobbe

Fasen va coolers...

Hade mina funderingar på ngt lustigt med fiber och/eller lysdioder...

Går det att läsa om de här prylarna lite mer någonstans om vad man kan göra och vad man behöver?

Det med betongen lät ju übercoolt.. men vad kostar det per m2?? :D

bagerah skrev:
:hoppa färgtemperatur och sådant... vad har egentligen solljus för temp?
Var ju det jag skulle svara på inte reta farbröder, min mamma har sagt att farbröder som bjuder poå godis är egentligen inte snälla farbröder, har du fått ngt godis av Långfarbrornrrn? :D

Dagsljus har väl ca 6000kelvin i temp om jag fattat det hela rätt?
Har för mig att "dagsljuslysrör" har 6000Kelvin.....shiiit FARBRORN!!! Du har ju koll på såna krejer bekräfta nu om det är rätt, jag är ju bara 31år ung så jag har inte en aning :banana
//Tobbe

Bulan skrev:
Fasen va coolers...

Hade mina funderingar på ngt lustigt med fiber och/eller lysdioder...

Går det att läsa om de här prylarna lite mer någonstans om vad man kan göra och vad man behöver?

Det med betongen lät ju übercoolt.. men vad kostar det per m2?? :D
Jag har fullt upp med att SPAMMA :gnissla men jag tyckte med att betongen lät asgrym.
Men dioder, det måste man nästan se live innan man bestämmer sig för en dylik inst.
Jag har satt små spottar, ca 4-5cm i diam i en trappa, såg kanon ut.
Sedan har jag sett demoex på halogenspotersättningsglödlampor (vm i långa ord :yoparty ) men den sög häst....e, var på tok för blåa dioder i den för att det skulle funka bra, kändes som ngn form av tortyrmedel mer än vettig belysning :gnissla
Men en lyckad diod eller fiberinst kan vara hur cool som helst, synd bara att det fortfarande är ganska dyrt.
//Tobbe

dioder är fortfarande lite svårt att få riktigt fins ljusbilder....tycker jag i alla fall.... det börjar komma mer och mer varianter av linser till dem, men än så länge har du problemet att om du vill ha nått ordentligt däng ur dem, blir de otroligt smalstråliga....
Så Personligen tycker jag inte att det är så vansinnigt snyggt att belysa större ytor/rum med dem på det sättet...Fast det är ju klart...man kan lägga frost eller dyl över, men då börjar man ju tappa ljusstyrka på en gång. Men till punktbelysning eller att lysa upp något innifrån är ju grymt snyggt! Sedan har man ju fördelen att med dioder i primära färger är lätt att kombinera... Röd + grön+ blå =vitt...så om man ändå är igång och pillar med nått lite mer avancerat än en klödlampa och en stickpropp kan man ju unna sig tre dimmrar till armaturen och därmed få en steglös fullfärgsblandning.

+ att vill man inte belysa med dem utan instalera någonstans så man ser ljuskällan istället är det ju ganska tufft också.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick