Var kan jag köpa fiberoptik billigt?

Tjenare!

Nu är jag med i matchen igen och jag heter FÖR FAN INTE JOSEFIN!!!! :4skrika :6surkart

Dock dröjer det lite mellan mina inlägg för jag sitter på modem. :huvet

Ja, det kanske inte går att fixa, men visst hade det varit asball. Som tobbe säger så måste man ju använda sig av linser eller någon form av prisma uppe vid solfångaren för att få in mkt ljus.

Fabbon, schysst med lysarör men det är ju inte så läckert att ge i inflyttningspresent hehehehee.

Angående lysrör så finns det ett företag i Karlskrona som heter Aura Light som är Sveriges enda lysrörstillverkare som dessutom har ett lysrör som skall simulera dagsljus, innehållande ett visst stick av UV-strålning.

Angående betongen som förstår jag inte riktigt, kollade på länken men hittar inget som kan beskriva det Bagerah skriver, närmare förklaring vore jättefint!!

Mvh

Hemmapularen :)

bagerah skrev:
+ att vill man inte belysa med dem utan instalera någonstans så man ser ljuskällan istället är det ju ganska tufft också.

Hur menar du nu? Förklara gärna den meningen lite då jag inte begrep det hela...

Någon som har länk eller något där man kan läsa mer om ljus via fiber etc?
Var det ngt sånt du menade, att man kan ha LEDs i ena änden på någon fibertråd kanske? Eller är det för dålig kräm i dem? behövs det ngn speciell styrka för att få vettigt ljus via fiber?

Jag kan inte just ngt alls om detta bara lite diffust hur det hela fungerar, skulle vilja ha lite mer info at sätta mig in lite djupare... :)

Bulan skrev:
Hur menar du nu? Förklara gärna den meningen lite då jag inte begrep det hela...

Någon som har länk eller något där man kan läsa mer om ljus via fiber etc?
Var det ngt sånt du menade, att man kan ha LEDs i ena änden på någon fibertråd kanske? Eller är det för dålig kräm i dem? behövs det ngn speciell styrka för att få vettigt ljus via fiber?

Jag kan inte just ngt alls om detta bara lite diffust hur det hela fungerar, skulle vilja ha lite mer info at sätta mig in lite djupare... :)

Vad jag menar är att t.ex motsvarigheten till multimirrorlampan, med dioder är ju tänkt att sätta i små spottar (Ja, eller vad man nu vill) men att t ex kunna lysa upp på ditt skrivbord, på din blomma, i din bok när du läser osv...´

Man kan ju göra en del annat med ljus i hemmet också förutom den typen av belysning, typ som med fiber, thinlight etc....allt detta är ju "dekorativ" belysning. inte för att lysa upp i första hand...typ som en läslampa. Och då tyckte jag bara i min personliga åsikt att det är snyggt när man gygger in dioder i saker och ting så man ser själva ljuskällan, (dioden)...typ...blablabla

Vad det gäller fiberoptik, så har du i allmänhet, om du genomlyser den med någon form av lampa, en liten projektor och även där finns det otaliga varianter....olika typer av MR-lampor...12 V, 20 V, 24V, 230V, Eller olika typer av urladingslampor, HMI, MSR osv... Sedan fäster du en "piska" i projen som kan bestå av en fetingfiber...(eller ja, många,många fibertrådar ihopbuntade) eller ner till typ stjärnhimmel-varianten med ett helt gäng mindre buntar ut. Det finns projar från typ 12 V som du klämmer i en 75 w MR-lampa i upp till kraftiga urladdningsvarianter uppåt en 4-500 w...sedan finns det ett otal varianter av effekter i också. färgblandningar, effektskivor som ger en blinkade, tindrande effekt i t ex en stjärnhimmel

osvosvosv...
vill du lysa med dioder genom fibern är det väl bara att klämma i en tidigare nämnd liten diodlampa istället för multimirror lampan i projektorn...¨

Eller så skiter man i vad som finns och bygger, uppfinner, mekar själv...

låt fantasin flöda.

googla runt lite och se vad du får för bild av man kan göra

t ex http://www.google.se/search?hl=sv&q=fiberoptik++ljus&meta=

Josafan skrev:
Tjenare!

Nu är jag med i matchen igen och jag heter FÖR FAN INTE JOSEFIN!!!! :4skrika :6surkart
Felåt :( Skoja lite bara... :7peta :näsblod

Josafan skrev:
Angående betongen som förstår jag inte riktigt, kollade på länken men hittar inget som kan beskriva det Bagerah skriver, närmare förklaring vore jättefint!!

Mvh

Hemmapularen :)

Här har vi lite mer och bättre info

http://www.bergenudd.net/webblogg/archives/000031.php

http://optics.org/articles/news/10/3/10/1

http://www.litracon.com/

http://www.google.se/search?hl=sv&q=betong++fiberoptik&meta=

Skulle man inte kunna ha Xenon som ljuskälla i stället för projen, eller så kan man kanske montera xenon i projen......det måste ju vara tillräkligt ljust och so alstrar det ju ingen värme.

Torbjörnator skrev:
Skulle man inte kunna ha Xenon som ljuskälla i stället för projen, eller så kan man kanske montera xenon i projen......det måste ju vara tillräkligt ljust och so alstrar det ju ingen värme.

Kan inget om xenon....(dåligt faktiskt...måste genast lära mig...)

Men projen består ju av allt från en plåtlåda med en fläkt och en lampa i till mer avanserade dmxstyrda konstruktioner med linser, olika hjul och snurror till färger och mönster....

Är nog bara din fantasi som sätter gränserna:)

Det ända krongliga med Xenon är nog att hitta kablage som kan leda flera 1000 V utan att strömmen korsas....man skulle behöva någon flerskärmad historia elle tändstiftkabel. :va

Balaster har vi på jobbet.

Finns speciellt kablage för högspänning och urladdnigslampor... Men tänk både en och 14 gånger innan du börjar leka med högspänning! Be folk som verkligen kan detta om hjälp... Det faller inte under kategorin "nödig kännedom". Man får ju även vara noga med vad för material du har runt omkring så du inte får nått överslag mellan typ kabelskor och chassit eller så...

Jag tycker det är roligt med folk som vill testa och uppfinna o s v, men uppmanar till största försiktighet vad det gäller elen!!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick