Var ligger strypningarna på en RS?

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Var nånstans ligger strypningarna på en aprilia rs 125 år modell 97-00?

Och hur får man bort dom?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Citerar mig själv:
"om det är helt strypt (11kw) så märker du det direkt, den är helt enkelt inte kul att köra, går konstigt och toppar max 120 på mätaren.

För att få den från 11kw till 18kw så måste du ta bort ett throttle stop i förgasaren och koppla in den variabla avgasporten.. (låter svårare än det är).

om den är stryp till 18kw märker du det lättast igenom att köra i ettan(utan att kört den hårt precis innan) och sedan helt enkelt gasa, varvar den upp till 11-12tusen jämnt o fint är den inte strypt men om den börjar sega vid 5-6tusen så är cdi boxen strypt. med 18kw toppar den normalt 160-170(kanske går att pressa lite till) på mätaren.

För att få den från 18kw till ca25kw så ska man anntingen byta cdi boxen eller klippa av en metallbrygga som man får gräva sig in till på baksidan av boxen. Sen ska motorn gå rent o fint samt topp iaf 180.

Cdi spärren sitter där för att den ska klara EUs buller krav... och finns därför på alla europeiska exemplar."

detta gäller iaf nyare än -99
på äldre är jag inte lika säker men jag har för mig att det är avgasporten och förgasaren!
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
lägger in en bild på hur cdi boxen kan se ut när man tar bort strypningen
 

Bifogat

  • cdi 005 mindre.jpg
    cdi 005 mindre.jpg
    38.8 KB · Visningar: 614

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
kajlyl skrev:
Citerar mig själv:
"om det är helt strypt (11kw) så märker du det direkt, den är helt enkelt inte kul att köra, går konstigt och toppar max 120 på mätaren.

För att få den från 11kw till 18kw så måste du ta bort ett throttle stop i förgasaren och koppla in den variabla avgasporten.. (låter svårare än det är).

om den är stryp till 18kw märker du det lättast igenom att köra i ettan(utan att kört den hårt precis innan) och sedan helt enkelt gasa, varvar den upp till 11-12tusen jämnt o fint är den inte strypt men om den börjar sega vid 5-6tusen så är cdi boxen strypt. med 18kw toppar den normalt 160-170(kanske går att pressa lite till) på mätaren.

För att få den från 18kw till ca25kw så ska man anntingen byta cdi boxen eller klippa av en metallbrygga som man får gräva sig in till på baksidan av boxen. Sen ska motorn gå rent o fint samt topp iaf 180.

Cdi spärren sitter där för att den ska klara EUs buller krav... och finns därför på alla europeiska exemplar."

detta gäller iaf nyare än -99
på äldre är jag inte lika säker men jag har för mig att det är avgasporten och förgasaren!


"Special Rotax carbon racing reed valves/membrames, the easiest way to tune your bike. Gives a 4-5 bhp extra and the bikes revs much easier and further (up to 13.000 rpm) !"


Är det den variabla avgasporten du snackar om?
Eller? Du får det att låta som om den inte skulle vara i kopplad orginal...hur fixar man den i så fall?
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Ichnoz skrev:
"Special Rotax carbon racing reed valves/membrames, the easiest way to tune your bike. Gives a 4-5 bhp extra and the bikes revs much easier and further (up to 13.000 rpm) !"


Är det den variabla avgasporten du snackar om?
Eller? Du får det att låta som om den inte skulle vara i kopplad orginal...hur fixar man den i så fall?
Nix...det är inte avgasporten, utan reedsen som de syftar på i texten.
Men jag må då säga att det var ett tag sedan jag hörde såna glädjesiffror. 4-5 bakhjulshästar är BULLSHIT! :zpy
I verkligheten brukar man inte känna särksilt mycket om man byter till kolfiberreeds. Man kan märka att hojen blir en aning piggare i låg och mellan, men det är ytterst marginell skillnad.

EDIT: Hmm...läste nu att det faktiskt står reed VALVES/membranes...det innebär ju att man byter hela reedventilen. Då kan det nog bli lite större skillnad...dock tror jag ändå inte att man känner särksilt stor skillnad mot original.
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
SpeedAbuser skrev:
Nix...det är inte avgasporten, utan reedsen som de syftar på i texten.
Men jag må då säga att det var ett tag sedan jag hörde såna glädjesiffror. 4-5 bakhjulshästar är BULLSHIT! :zpy
I verkligheten brukar man inte känna särksilt mycket om man byter till kolfiberreeds. Man kan märka att hojen blir en aning piggare i låg och mellan, men det är ytterst marginell skillnad.

EDIT: Hmm...läste nu att det faktiskt står reed VALVES/membranes...det innebär ju att man byter hela reedventilen. Då kan det nog bli lite större skillnad...dock tror jag ändå inte att man känner särksilt stor skillnad mot original.

var hittar man sånna?
pris?
Är det värt det?
Får man ha dem när man tävlar!? :crash
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
var hittar man sånna?
Ingen aning...förmodligen inte i Sverige, men säkert i Tyskland.

pris?
Troligtvis för mycket med tanke på att du med all sannolikhet inte får någon speciellt märkbar effekt för pengarna.

Är det värt det?
Förmodligen inte.

Får man ha dem när man tävlar!? :crash
Nix...det är inte tillåtet.
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
SpeedAbuser skrev:
Nix...det är inte avgasporten, utan reedsen som de syftar på i texten.
Men jag må då säga att det var ett tag sedan jag hörde såna glädjesiffror. 4-5 bakhjulshästar är BULLSHIT! :zpy
I verkligheten brukar man inte känna särksilt mycket om man byter till kolfiberreeds. Man kan märka att hojen blir en aning piggare i låg och mellan, men det är ytterst marginell skillnad.

EDIT: Hmm...läste nu att det faktiskt står reed VALVES/membranes...det innebär ju att man byter hela reedventilen. Då kan det nog bli lite större skillnad...dock tror jag ändå inte att man känner särksilt stor skillnad mot original.

Hur kopplar man in den variabla avgasporten då?
Förresten står det aldrig att det är 4-5 hk på bakhjulet ;)
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
SpeedAbuser skrev:
Gör det inte?
Vad betyder det här då... "Gives a 4-5 bhp extra"

:rolleyes:

Ger 4-5 hk extra, fast på vevpartiet inte bakhjulet, det är sant att den kan ge så mycket kraft.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Darre skrev:
Ger 4-5 hk extra, fast på vevpartiet inte bakhjulet, det är sant att den kan ge så mycket kraft.
Har du testat att köpa en sådan reedventil och sedan bänkat hojen före och efter montering? Om du inte har gjort det så kan du väl ändå inte komma och säga att det är sant...?!
Jag tror att det är kvalificerat skitsnack, precis som de flesta siffror när det gäller trimprylar.

// En av de som är trött på hästkraftsmytomani :rolleyes:
 
Last edited:

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Darre skrev:
Ger 4-5 hk extra, fast på vevpartiet inte bakhjulet, det är sant att den kan ge så mycket kraft.

Jaja jag vet, men när jag satte på boysen reed på min cr 125 så märkte jag att botten draget vart starkare och draget i botten och mellan registret blev bättre!
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Darre skrev:
Jaja jag vet, men när jag satte på boysen reed på min cr 125 så märkte jag att botten draget vart starkare och draget i botten och mellan registret blev bättre!
Javisst, det tvivlar jag inte en sekund på. Bland skogsfolket har det här varit ett hett ämne och självklart känner man skillnad på tunna och tjocka reeds, men man ska betänka att det även finns nackdelar med tunna reeds och vissa föredrar faktiskt tjocka reeds framför tunna.
Däremot tvivlar jag starkt på att det blir så pass stor skillnad som de anger. Kan tänka mig att det är ungefär som att köpa sig en Boyesen Rad Valve (kostar ~2300:), det vill säga - det finns bättre saker att investera sina pengar på.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top