Var ligger strypningarna på en RS?

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
kajlyl skrev:
Citerar mig själv:
"om det är helt strypt (11kw) så märker du det direkt, den är helt enkelt inte kul att köra, går konstigt och toppar max 120 på mätaren.

För att få den från 11kw till 18kw så måste du ta bort ett throttle stop i förgasaren och koppla in den variabla avgasporten.. (låter svårare än det är).

om den är stryp till 18kw märker du det lättast igenom att köra i ettan(utan att kört den hårt precis innan) och sedan helt enkelt gasa, varvar den upp till 11-12tusen jämnt o fint är den inte strypt men om den börjar sega vid 5-6tusen så är cdi boxen strypt. med 18kw toppar den normalt 160-170(kanske går att pressa lite till) på mätaren.

För att få den från 18kw till ca25kw så ska man anntingen byta cdi boxen eller klippa av en metallbrygga som man får gräva sig in till på baksidan av boxen. Sen ska motorn gå rent o fint samt topp iaf 180.

Cdi spärren sitter där för att den ska klara EUs buller krav... och finns därför på alla europeiska exemplar."

detta gäller iaf nyare än -99
på äldre är jag inte lika säker men jag har för mig att det är avgasporten och förgasaren!

hur sitter strypningen i förgasaren??? bild kanske ???
eller kan man kanske få en detaljbeskrivning??? :confused: :confused: :confused: :confused:
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
pojkar pojkar... vad tror ni händer om man höjer effekten på vevaxeln? ni tror inte att den höjs med samma procentsats på bakhjulet kanske???? :fakta
 

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
har inte liknande tråd varit uppe typ minst 5-6 ggr??

EDIT: kom på att sporthoj har varit nere o att allt gammalt försvunnit för ett tag sen....så...glöm va ja sa :rolleyes:
 

Myzze

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Markayd
Hoj
Yamaha TZR 125 -91 utan kåpor o målad grön. :) pga den har varit stulen o dom kunde faaaan inte lackera bra iaf :/
kajlyl skrev:
Citerar mig själv:
"om det är helt strypt (11kw) så märker du det direkt, den är helt enkelt inte kul att köra, går konstigt och toppar max 120 på mätaren.

För att få den från 11kw till 18kw så måste du ta bort ett throttle stop i förgasaren och koppla in den variabla avgasporten.. (låter svårare än det är).

om den är stryp till 18kw märker du det lättast igenom att köra i ettan(utan att kört den hårt precis innan) och sedan helt enkelt gasa, varvar den upp till 11-12tusen jämnt o fint är den inte strypt men om den börjar sega vid 5-6tusen så är cdi boxen strypt. med 18kw toppar den normalt 160-170(kanske går att pressa lite till) på mätaren.

För att få den från 18kw till ca25kw så ska man anntingen byta cdi boxen eller klippa av en metallbrygga som man får gräva sig in till på baksidan av boxen. Sen ska motorn gå rent o fint samt topp iaf 180.

Cdi spärren sitter där för att den ska klara EUs buller krav... och finns därför på alla europeiska exemplar."

detta gäller iaf nyare än -99
på äldre är jag inte lika säker men jag har för mig att det är avgasporten och förgasaren!

Hur går det till när man tar väck throttle stoppen, och kopplar in den variabla. Lite mer detaljerat är du snäll :)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Myzze skrev:
Hur går det till när man tar väck throttle stoppen, och kopplar in den variabla. Lite mer detaljerat är du snäll :)

för att få bort throttle stoppet så får man först lyfta tanken så man kommer åt förgasaren, sen skruvar man av "toppen" av förgasaren där gasvajerna går ner... sen ser man ganska snabbt ett litet stålrör eller en slangbit som sitter på gas vajern och hindrar den från att gasa fullt.... Den ska bara bort o sen ska allt ihop igen.

Den variabla avgasporten kopplarn man oxxå lättast in igenom att först lyfta tanken, då ser man rätt snabbt på höger sidan, två sladd kopplingar som ser ut att passa ihop fast dom är isärdragna.... sätt bara ihop dem så har du kopplat in porten...
 

Myzze

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Markayd
Hoj
Yamaha TZR 125 -91 utan kåpor o målad grön. :) pga den har varit stulen o dom kunde faaaan inte lackera bra iaf :/
kajlyl skrev:
för att få bort throttle stoppet så får man först lyfta tanken så man kommer åt förgasaren, sen skruvar man av "toppen" av förgasaren där gasvajerna går ner... sen ser man ganska snabbt ett litet stålrör eller en slangbit som sitter på gas vajern och hindrar den från att gasa fullt.... Den ska bara bort o sen ska allt ihop igen.

Den variabla avgasporten kopplarn man oxxå lättast in igenom att först lyfta tanken, då ser man rätt snabbt på höger sidan, två sladd kopplingar som ser ut att passa ihop fast dom är isärdragna.... sätt bara ihop dem så har du kopplat in porten...

okej!!
tack så jättemycke.. det var precis va ja ville veta. :)
du är haj som fan på det där med strypning osv, på 125. :D
tack tack för svaret! :bow
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
kajlyl skrev:
Citerar mig själv:
"om det är helt strypt (11kw) så märker du det direkt, den är helt enkelt inte kul att köra, går konstigt och toppar max 120 på mätaren.

För att få den från 11kw till 18kw så måste du ta bort ett throttle stop i förgasaren och koppla in den variabla avgasporten.. (låter svårare än det är).

om den är stryp till 18kw märker du det lättast igenom att köra i ettan(utan att kört den hårt precis innan) och sedan helt enkelt gasa, varvar den upp till 11-12tusen jämnt o fint är den inte strypt men om den börjar sega vid 5-6tusen så är cdi boxen strypt. med 18kw toppar den normalt 160-170(kanske går att pressa lite till) på mätaren.

För att få den från 18kw till ca25kw så ska man anntingen byta cdi boxen eller klippa av en metallbrygga som man får gräva sig in till på baksidan av boxen. Sen ska motorn gå rent o fint samt topp iaf 180.

Cdi spärren sitter där för att den ska klara EUs buller krav... och finns därför på alla europeiska exemplar."

detta gäller iaf nyare än -99
på äldre är jag inte lika säker men jag har för mig att det är avgasporten och förgasaren!


Har läst på flera sidor, tyska sidor, om "blackbox" är det något som bara finns på tyska hojar eller?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top