Var och kollade på SM idag....

Mingves

Guest
Var och kollade på Supermoto idag.
Kollade dels på Husa FS650E och på KTM 660.
Asså båda kostar samma slant men jag måste säga husan e bra grym:)
Den skulle jag gärna ta trots att den kräver mer service. 6 kolvsbromsar från beringer slurp så gott. Det är annat än leksaksskivan plus 4kolvsoket på KTMen...
Ahhh vill ha....

//M

Mingves

Guest
Den 400an jag hade krävde oljebyte efter 5h. ventilspelställning efter 10 byta ventilvippor efter 50....

Tror KTMen går ca 200 mil på ett oljebyte, samma gäller ventilspel. Vippor har jag inte hört någon som bytt...
///Mats

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Mingves skrev:
Den 400an jag hade krävde oljebyte efter 5h. ventilspelställning efter 10 byta ventilvippor efter 50....

Tror KTMen går ca 200 mil på ett oljebyte, samma gäller ventilspel. Vippor har jag inte hört någon som bytt...
///Mats

Kan lova dig att det är bett i bromsarna på 660:n :mattias

Mingves

Guest
Marals76 skrev:
Märker säkert en amatör av :va
Ebbe kör ju med orginaloken på sin KTM o det funkar ju bara fint.
Nä, men de är ju snygga. Så står det ju beringer på dem oxå.... ;)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kan inte alla sluta bekymra sig så mycket över servicetider...
Det är ingen uppoffring att skuva ur två skruvar, titta på lite olja som rinner ur och sen skruva tillbaka dem. Ska man byta filter är det 3 skruv till.

Det som rekomenderas till min 03 är 10h på olja och filter. Jag byter olja lite oftare och filter varannan gång. Det tar ~20min om man tar det lugnt, försiktigt och långsamt. Skulle gissa att de allra flesta lägger bra mycket mer krut på att tvätta sin hoj än så. Tycker man det är jobbigt eller svårt anser åtminstone jag att man bör tänka över valet av hojtyp istället för märke på sin motard.

Hondacrf450sm

-In Flames-
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Honda CRF 450 Motard TILL SALU
Supermoto skrev:
Kan inte alla sluta bekymra sig så mycket över servicetider...
Det är ingen uppoffring att skuva ur två skruvar, titta på lite olja som rinner ur och sen skruva tillbaka dem. Ska man byta filter är det 3 skruv till.

Det som rekomenderas till min 03 är 10h på olja och filter. Jag byter olja lite oftare och filter varannan gång. Det tar ~20min om man tar det lugnt, försiktigt och långsamt. Skulle gissa att de allra flesta lägger bra mycket mer krut på att tvätta sin hoj än så. Tycker man det är jobbigt eller svårt anser åtminstone jag att man bör tänka över valet av hojtyp istället för märke på sin motard.

True words :tummenupp

Men många funderar nog på hur "gatanpassad" tävlingshoj de kan få.
Dvs mesta möjliga värstingracemotard, utan att behöva ställa ventiler en gång
om dan och ändå kunna åka gata med den. Brukshoj/banhoj i samma.
Och då går alla hojar med racemässig smörjning (typ ombyggda crossar) och
hojar med täta ventiljusteringar (huskys och bergare m.m.) helt bort.

Så:
Om du ska racea, köp en CRF, husky, husa, SX m.m. Funkar ju iofs också för
gatbus, om man vågar åka så hårt i stan och INTE transporterar sig på den....
Ska du åka gata är det bara KTMs LC4 motorer, XR och liknande som gäller.

Vore kul men en ny tråd där kunniga listade alla tänkbara motarder med uppgifter
om användningsområde, för/nackdelar, utrustning, fälgbredder, effekt m.m??

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Här i Falun kör de flesta bara gata med sina Husabergare och det går bra det med. Är man intresserad är dom där oljebytena ingen större uppoffring. Det blir dock inga större transportsträckor utan mest "gatbus".

Hondacrf450sm

-In Flames-
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
hp skrev:
Här i Falun kör de flesta bara gata med sina Husabergare och det går bra det med. Är man intresserad är dom där oljebytena ingen större uppoffring. Det blir dock inga större transportsträckor utan mest "gatbus".

Nä, visst är det så. Det är ju upp till var och en. Vill man skruva osv så självklart
är det rätt cykel för den personen.
Dock inte för den som vill undvika serviceskruvandet i största möjliga mån.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hondacrf450sm skrev:
Vore kul men en ny tråd där kunniga listade alla tänkbara motarder med uppgifter
om användningsområde, för/nackdelar, utrustning, fälgbredder, effekt m.m??

Håller med, är påväg å skaffa en oxo, ser gärna åt Honda XR650 men nog skulle det vara trevligt med en lättare, starkare hoj.

Nån som kan mycke? :)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
OlleR6 skrev:
Håller med, är påväg å skaffa en oxo, ser gärna åt Honda XR650 men nog skulle det vara trevligt med en lättare, starkare hoj.

Jag skulle ju kunna lista en hel del åsikter/fakta/erfarenheter men det skulle nog bara resultera i att massa folk beställde stora lass med gödsel hem till mig inkl. tippnig på plats :D

Eftersom jag tycker illa om folk som hela tiden bara säger "jag har hört av en kille" osv osv kan jag bara tala om mina egna erfarenheter.

De husor jag haft har varit helt problemfria förutom sånt jag själv orsakat. Jag är ingen proffsmeck men gör i princip allt själv i samråd med och assistans av glada vänner och folköl. Har aldrig nånsin tyckt nåt oljebyte varit jobbigt eller svårt. Ställa ventiler är svårt när man aldrig gjort det innan, andra gången går det men inte så fort och tredje gången inga problems (ställa ventiler på husa 03 är milsvida bättre än 01 pga bättre placerad elektronik). Jag kör min hoj på alla tänkbara sätt; gata, alla typer av asfaltsbanor (gocart, Gelleråsen osv), cross, enduro, grusbus, is (har jag glömt nåt?) och brukar dreva om beroende på körning. Inget annat.

Visst hör man skräckhistorier om folk som haft problem med sina hojar. Ibland oförklarliga men det gäller inte bara Husaberg utan alla märken. Tror jag skulle kunna dra ett exempel på nästan varje märke.

Jag är svinnöjd med de husor jag haft och det ska mycket till innan jag byter märke. Kommer nån av japsarna eller Aprilia med en storkubikshoj så kanske. Den som har lever får se.

Skulle kunna skriva ett par A4 om övriga hojar jag testat men de orkar/vågar jag inte.

Let the manourthrowing begin :D
Hur stavas gödsel på engelska?

Mingves

Guest
Ok så man har 10h oljebytesintervall numer på husa:)
10h x 70km/h =700km == 70 mil låter ju faktiskt helt ok.

När måste man byta vippor på -03an?

///mats

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Supermoto skrev:
Jag skulle ju kunna lista en hel del åsikter/fakta/erfarenheter men det skulle nog bara resultera i att massa folk beställde stora lass med gödsel hem till mig inkl. tippnig på plats :D

Eftersom jag tycker illa om folk som hela tiden bara säger "jag har hört av en kille" osv osv kan jag bara tala om mina egna erfarenheter.

De husor jag haft har varit helt problemfria förutom sånt jag själv orsakat. Jag är ingen proffsmeck men gör i princip allt själv i samråd med och assistans av glada vänner och folköl. Har aldrig nånsin tyckt nåt oljebyte varit jobbigt eller svårt. Ställa ventiler är svårt när man aldrig gjort det innan, andra gången går det men inte så fort och tredje gången inga problems (ställa ventiler på husa 03 är milsvida bättre än 01 pga bättre placerad elektronik). Jag kör min hoj på alla tänkbara sätt; gata, alla typer av asfaltsbanor (gocart, Gelleråsen osv), cross, enduro, grusbus, is (har jag glömt nåt?) och brukar dreva om beroende på körning. Inget annat.

Visst hör man skräckhistorier om folk som haft problem med sina hojar. Ibland oförklarliga men det gäller inte bara Husaberg utan alla märken. Tror jag skulle kunna dra ett exempel på nästan varje märke.

Jag är svinnöjd med de husor jag haft och det ska mycket till innan jag byter märke. Kommer nån av japsarna eller Aprilia med en storkubikshoj så kanske. Den som har lever får se.

Skulle kunna skriva ett par A4 om övriga hojar jag testat men de orkar/vågar jag inte.

Let the manourthrowing begin :D
Hur stavas gödsel på engelska?

Skriv supermoto, du har snart övertygat mig att byta till en husa :tomten

Ps. Du har pm

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
OlleR6 skrev:

CR500 kan mycket, ibland för mycket. Lätt och stark. Yberstark i vissa lägen.
Nackdel med 500:an är att den är svårkörd och inget du plågar landsväg med.
Sen bör du vara stark i kropp och knopp för orka/våga gasa så mycket som den klarar av.
Men den kan med rätt förare vara kung på is, stubbrace och på crossbanan, samt hänga med rätt bra på stora SM-banor.
Billigt vid ras jämfört med fyrtakt.
Ja, jag är partisk. Men husamaffian och KTMmaffian behöver en motpol ibland. :hihi
Yamaha WR426 är nog ett vettigt val annars. :tummenupp

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ngt väldigt viktigt som supermoto poängterar i sin text är folköl, det är ett absolut måste när det är mek-dax! Folköl gör både mekandet betydligt roligare samt minimerar risken för missöden.
Jag skulle vilja gå så långt att jag påstår av 9/10 av alla misstag & slarvfel som görs hemma i garagen & i verkstäder beror på avsaknaden av folköl

:fyllisar

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Supermoto skrev:
Ställa ventiler är svårt när man aldrig gjort det innan, andra gången går det men inte så fort och tredje gången inga problems (ställa ventiler på husa 03 är milsvida bättre än 01 pga bättre placerad elektronik).

Hur många timmar tar det att justera ventilerna?
Vore ju verkligen smidigt med elstart, Hondan jag hade hem för provkörning en dag var riktigt trögstartad ;D

Eftersom det antagligen blir begagnat-köp vill jag gärna höra åsikter om begagnade maskiner, vilka som e vettiga å köpa begagnat osv...

Jag vill gärna kunna åka på gata med den oxo, och jag har 1,5mil in till staan så.. :)

WR426 måste det väl vara svårt å få tag på en bra begagnad, som dessutom är reggad? Har som gjort bort mina mil på crossbanan, så det kommer nog bara bli på med annat än "slicks" på vintern ;)

Oh, har förresten 65-75 000:- att leka med, ge mig tips!

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
LasseR6 skrev:
CR500 kan mycket, ibland för mycket. Lätt och stark. Yberstark i vissa lägen.
Nackdel med 500:an är att den är svårkörd och inget du plågar landsväg med.
Sen bör du vara stark i kropp och knopp för orka/våga gasa så mycket som den klarar av.
Men den kan med rätt förare vara kung på is, stubbrace och på crossbanan, samt hänga med rätt bra på stora SM-banor.
Billigt vid ras jämfört med fyrtakt.
Ja, jag är partisk. Men husamaffian och KTMmaffian behöver en motpol ibland. :hihi
Yamaha WR426 är nog ett vettigt val annars. :tummenupp
Det går kanske inte att göra en rättvis jämförelse mellan en hoj som är gatreggad och de som inte är det. Man ska ju kunna använda hojen också...

Hondacrf450sm

-In Flames-
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Oh, har förresten 65-75 000:- att leka med, ge mig tips![/QUOTE]

E-sons har ju en -01 XR 650 till salu. Köp den vetja?
Det finns ju HRC kit och motardkit till, kan nog få ett bra paketpris?
Då har du ju en grym hoj, landsväg, motard och is. Och skog förstås.

Eller så struntar du i landsvägsåkat och köper min hoj!! :yoparty

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...