Var placera 500.000:- i fonder?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejsan

Jag behöver se över mitt sparande lite...& skulle gärna vilja ha lite tips från kunniga.

Jag har idag aktie & räntefonder i Robur, dagens värde liggger runt en halv miljon kronor ca.

Jag är inte nöjd med utvecklingen i fonderna & funderar på att byta fondförvaltare.

Om någon här har bra tips, så mottages dom tacksamt! :tummenupp

/

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Köp en R1 04 eller zx10:a eller varför inte köpa båda! :hihi

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
HönaPower skrev:
Hejsan

Jag behöver se över mitt sparande lite...& skulle gärna vilja ha lite tips från kunniga.

Jag har idag aktie & räntefonder i Robur, dagens värde liggger runt en halv miljon kronor ca.

Jag är inte nöjd med utvecklingen i fonderna & funderar på att byta fondförvaltare.

/

Du kan få ett PM med mitt kontonummer så kan jag förvalta dem åt dig :D :tungan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HönaPower skrev:
Tack för alla svar, vad skulle man göra utan er!

Registrera dig på www.privataaffarer.se och för diskussionen bland kunniga. Hur många sporthojsåkare tror du jobbar med placeringar? (Finns några här visserligen). Det är väl inte personliga erfarenheter du vill åt?

Hazel

Ge mig en SP-1a
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
CeBeÄrr 600
HönaPower skrev:
Hejsan

Hi hi, jag jobbar faktiskt med placeringar och kan kanske lyfta tråden lite.

Saken är väl kortfattat så här:

Ja, Robur suger - de har tappat alla sina bästa förvaltare och det var längesedan de hade några toppresultat. Men oavsett vilken förvaltare man väljer så finns det två viktiga grundregler; placera dina pengar utifrån din placeringshorisont, d v s när behöver du använda pengarna och/eller vad sparar du till? Den andra regeln är att sprida riskerna så mycket som möjligt.

Hade jag haft 500 kakor så hade jag inte placerat allt i aktiefonder utan delat upp det i räntebärande med olika löptid, olika aktiefonder med varierande inriktning och kanske en liten krydda med högriskfonder eller t om en direkt aktieplacering. Ju tidigare du kan tänkas behöva pengarna ju större andel av placeringen bör vara lågrisk, ex räntefonder eller t o m bankkonto. Men vet du om att du inte behöver pengarna på minst fem-tio år så kan du lägga det mesta i aktiefonder.

En förvaltare som jag gillar är Catella. En annan är Didner&Gerge men de har bara en fond, en sverigefond. Kolla efter låga förvaltingsavgifter.

Kom ihåg att ingen kan veta vad som händer i framtiden, inte ens välavlönade fondförvaltare. Gå på din egen känsla och sprid riskerna!

Lots of love :krama

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HönaPower skrev:
Hehe, har hans aktietips inte gått så bra som han lovade?
Trodde alla på Sporthoj skulle vara miljonärer vid det här laget! :D

Ja, skratta på ni - men han hade ju rätt:

Tidpunkt Kurs Utveckling
*Årskiftet 0,48 206,25%
*1 vecka 1,4 5,00%
*1 månad 1,28 14,84%
*3 mån 1,19 23,53%
*12 mån 0,55 167,27%

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det här är egentligen inte en tråd för seriösa placeringstips.

Det är i själva verket det bästa raggningsknep en kille har presterat på SH NÅGONSIN.
Bland alla "Va snygg du e...", "Vill du åka me..." "ÅH EN TJEJ..." osv så klappar killen in en glasklar, skitenkel "Jag har mycket pengar...". Utan att rikta den åt något håll, utan att ge intryck av en gnutta raggningsvilja så har han höjt sina aktier på skinnspiksmörjarfronten ordentligt.

Brudar skiter i slutänden i det mesta som hormonstinna killar försöker imponera med, då killar helt felaktigt tror att tjejer imponeras av samma saker som killar, men en fet plånka slår an strängar i fortplantningsgenerna som får dem att söka kapabla familjeförsörjare.

Tjejer har det så mycket lättare. De kan gå ut på SH och säga "Jag är tjej..." och få femton intresserade staketpissare efter sig. Skulle hon inte vara nöjd med responsen så kan hon säga "Jag har bröst...." så får hon aldrig vara ifred igen.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Ja, skratta på ni - men han hade ju rätt:

Tidpunkt Kurs Utveckling
*Årskiftet 0,48 206,25%
*1 vecka 1,4 5,00%
*1 månad 1,28 14,84%
*3 mån 1,19 23,53%
*12 mån 0,55 167,27%
Bättre att räkna från dagen för hans rekomendation. Då blir det meningsfullt... Och minus. Dessutom skall det noteras att det inte var hans "kursmål" i sig som primärt ifrågasattes utan hans beskrivning av företaget, dess framtid, marknad osv. Det är skillnad på företaget och aktien.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Tjejer har det så mycket lättare. De kan gå ut på SH och säga "Jag är tjej..." och få femton intresserade staketpissare efter sig. Skulle hon inte vara nöjd med responsen så kan hon säga "Jag har bröst...." så får hon aldrig vara ifred igen.

Är du avundsjuk för att du inte har (tillräckligt stora) bröst, eller vad är det du säger? :rolleyes: :arsele

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Bättre att räkna från dagen för hans rekomendation. Då blir det meningsfullt... Och minus. Dessutom skall det noteras att det inte var hans "kursmål" i sig som primärt ifrågasattes utan hans beskrivning av företaget, dess framtid, marknad osv. Det är skillnad på företaget och aktien.

Kommer jag ihåg rätt så var det väl runt årsskiftet han rekommenderade? Eller tidig vår/sen vinter?

EDIT:

Han startade dem 04-03-2004 och 20-02-2004 .

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
KTM 660 RALLY
HönaPower skrev:
Hejsan

/

Hej,
en grund sten i ditt tänkande borde vara att inte följa de officiella tips som florerar i "dagens industri" o annat. Inte heller aftonlögnens "bästa tips" som kommer titt som tätt. För ökad förståelse kan nämnas att de är alla ämnade för att göda de efterskall som är på den riktiga händelsen och man vill ju inte vara 2:a på ett rally! Extern fondförvaltning är alltid bättre än inhemsk med tanke på sveriges skattesystem(jaja inga moralkakor nu om detta). Skaffa ett konto i en annan bank i ett annat land o ta ut ett kontokort där så du har direkt access till dina affärer. Sen är det bara att hugga in på placeringarna.
Utan vidare borde du kunna nå en 20-30% avkastning på ditt kapital utan att ta nån graverande risk samtidigt som skatten uteblir= finfint netto :)
Obs. Flytta pengarna utan att använda elektronsika tjänster så slipper du svenska skattejägare.
that´s it
/E

Therudeboy

Guest
Sätt dem i riksgäldskontoret och låt dem växa sakta men säkert.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln