Var sätter/fäster ni eran action-kamera?

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Jag tror ni pratar om lite olika saker. Båda fästena sitter som berget, dock kan sedan delarna du bygger med upp från fästet för att fästa/vinkla kameran glappa lite. Har för mig att det fanns lite tips på gopros hemsida angående det där...

Okej tack, ska kolla GoPros hemsida.

Jag är dock fortfarande fundersam över var man ska fästa kameran för att få en bra vinkel bakåt så man får med svingen i bilden oxå. Har kollat lite på hojen idag och det finns inte så många ställen (typ inga) som man kan sätta kamera på om man vill filma bakåt och få med svingen.

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Körde med hjälmmontering på snöskotern ..det gick undan, men jag märkte inte några problem med luftmotståndet. Nackdelen kan vara att om man ser omkring sig lite så får man snuttar med lite landskap...Själv tänkte jag ha fästen lite överallt för att testa olika vinklar och kanske kunna klippa ihop clips just från olika vinklar (man får köra sträckan ett par ggr kanske då).

De där är vattentäta tydligen ! Ska testa den att montera på hjälmen när jag ska dyka grottor i Mexico snart !

Jag vill se film sen! :banana

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Det var en trevlig film :tummenupp. Vinkeln är riktigt bra det är definitivt något sådant som jag är ute efter.
Men jag vill inte att kameran ska sitta på svingen för jag vill få med när svingen jobbar när man kör, tycker det ser riktigt bra ut.

Sen måste jag bara fråga vad en "rubber dohickey" är förnågot? :va

Okej :)

Det är den vita grejen som man trycker fast i klickfästet så det inte kan glappa :)

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
Efter som att jag själv startade tråden för att få lite bra tips på hur man kan fästa sin actionkamera så tänkte jag att det är inte mer än rätt att jag själv bidrar med min egen lösning.
Jag har bytt ut bulten till fotpinnen och satt dit en längre så att jag kunde få dit ett RAM-fäste (1" boll) sedan har jag bara skarvat på med det som krävdes för att jag skulle kunna få den vinkeln jag ville (Framåt, bakåt, högt och lågt). Bifogar en bild på min lösning. Är det någon som vill ha artikelnr på RAM-fästena så är det bara att hojta till.

Bifogat

• bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    236.9 KB · Visningar: 414

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Efter som att jag själv startade tråden för att få lite bra tips på hur man kan fästa sin actionkamera så tänkte jag att det är inte mer än rätt att jag själv bidrar med min egen lösning.
Jag har bytt ut bulten till fotpinnen och satt dit en längre så att jag kunde få dit ett RAM-fäste (1" boll) sedan har jag bara skarvat på med det som krävdes för att jag skulle kunna få den vinkeln jag ville (Framåt, bakåt, högt och lågt). Bifogar en bild på min lösning. Är det någon som vill ha artikelnr på RAM-fästena så är det bara att hojta till.

Jag har en massa sådana RAM-fästen till salu om ngn är intresserad.
Har sugkopp, lång arm, kort arm, styrfäste, två eller tre olika fästplattor + lite till.7

PM;a för bild och pris.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Den här sitter på framstänkan:

http://www.vimeo.com/24195345

Ska köra en "stalth mission en natt..kanske tom inatt ;) på en 1098. Då ska jag fästa den på lite olika ställen tänkte jag för att testa. Det fungerar på en Streetfighter 1100, men kan vara lite problematisk om man ska bromsa stenhårt. Då kan ju kameran vikas neråt...egentligen ingen big deal för att man bromsar inte så hårt speciellt ofta och då går ju inget sönder.

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hur tar man bort ett sådant fäste från typ en kåpa eller tank då ? Den sitter ju rätt bra med dubbelhäftande tejp.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Handla ett manifrotti Magic arm kit sen kan man sätta den i princip var som helst

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Den här sitter på framstänkan:

http://www.vimeo.com/24195345

Ska köra en "stalth mission en natt..kanske tom inatt ;) på en 1098. Då ska jag fästa den på lite olika ställen tänkte jag för att testa. Det fungerar på en Streetfighter 1100, men kan vara lite problematisk om man ska bromsa stenhårt. Då kan ju kameran vikas neråt...egentligen ingen big deal för att man bromsar inte så hårt speciellt ofta och då går ju inget sönder.

Den var schysst placerad, gav bra fartkänsla när den sitter så lågt.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
På sidan på hjälmen eller på tanken, inte min kamera men det funkar i allafall

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Original Sugproppsfäste till GoPro, helt ny, inte uppackad till salu. 300kr, 500kr nypris netonnet.se

kimma_lkpg

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2011
Hoj
r6 -07
Ni som har kameran vid sidan av hjälmen, upplever inte ni lite väl mycket vindmotstånd i hastigheter över 100kmh? känns ju som nån försöker vrida nacken av en :) GoPro i detta fallet..

Mojfen

Ny medlem
Gick med
27 May 2012
Hoj
05 GSX´R Jubeleum
jag har ett fästa på sidan av hjälmen och uppe på hjälmen och
jag har aldrig märkt av kameran.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping