Var sätter jag kraschpuckarna?

Öjje

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Askersund
Hoj
Ingen...
Har en r6:a -00 och funderar lite över var jag ska sätta kraschpuckarna. Är det bara att göra hål i kåporna och skruva dom i motorfästet eller? Finns det nå´t bättre alternativ? :fyllisar
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Öjje skrev:
Har en r6:a -00 och funderar lite över var jag ska sätta kraschpuckarna. Är det bara att göra hål i kåporna och skruva dom i motorfästet eller? Finns det nå´t bättre alternativ? :fyllisar

Nu vet jag inte exakt hur din hoj ser ut i detalj så därför kan jag inte komma med några detaljerade förslag. Men att ha i åtanke är att vanliga skador som nu när man använt krashpuckar ett tag har sett blir följden är sprickor i ram och ev. motorfästen som har gått sönder vilket båda fallen resulterar i väldigt dyra reparationer i form av byte av ram.

Ovanstående är rapport från en av mc-firmorna i Göteborg som jag har kontakt med. Frågan kommer dock upp i huvudet på mig om krashpuckarna gör större skada än nytta, vilket nog får göras bedömning från fall till fall.

Med tanke på konsekvenserna av en lättare marksyning om man har placerat puckarna fel gör att man måste vara noga med valet av VAR man placerar dessa så att de dyra skadorna minimeras.

Dvs. det är inte alldeles självklart VAR man skall montera dessa eller ens OM man skall ha dem monterade! Lite eftertanke är nog på sin plats!

På en kåpförsedd hoj finns kanske billigare alternativ i form av krashkåpor om man nu är orolig för dyra plastdetaljer.

// Niklas
 

Öjje

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Askersund
Hoj
Ingen...
Ja! Jag har faktiskt funderat i dina banor att om det skulle bli en riktigt hård smäll från sidan på pucken och den sitter stumt så kanske den som sagt förstör mer än den gör nytta. :fyllisar
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Trodde att krash-puckar var gjorda så de går av när det blir för stor påfrestning (de bryts innan ram eller fästen ger vika) :confused:
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Öjje skrev:
Ja! Jag har faktiskt funderat i dina banor att om det skulle bli en riktigt hård smäll från sidan på pucken och den sitter stumt så kanske den som sagt förstör mer än den gör nytta. :fyllisar

Kan bli så. Fixa ett lite klenare fäste med offset från själva motorfästet så borde den saken vara löst, många har det så.

mvh Fredrik
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
I 99 fall av hundra skulle jag tro att kraschpucken gör mer nytta än skada. Vet iaf att mina gjort sitt jobb ordentligt. Vid första marksyningen (Esset på sviestad) fick jag inte en repa på kåporna, bara lite på generatorkåpan. Pucken tog hela smällen, och inte påverkade det varken fästen eller ramen.

Nu senast så blev det värre eftersom hojen började tumla runt, och det mesta slogs sönder (inkl puckarna och fästena). Och en så länge har inte ramen eller motorfästet påverkats...

Om smällen är så kraftig att den spräcker motofästet/ramen där kraschpucken sitter, så hade det garanterat inte gått speciellt mycket bättre utan pucken....

Ett tips!
Om R6'an ser lika dan ut som R1'an på kopplingssidan bör du nog skaffa en extra kraschpuck för att skydda kopplingskåpan...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag har själv ingen erfarenhet av krashpuckar, eftersom vi inte hade sådana när jag tävlade, och på gathojen har jag inte monterat några.

Och jag refererar bara vad man sade på Kenneths Mc i Göteborg, nämligen att skadekostnaden har ökat för försäkringsbolagen pga. dessa puckar! Att de sedan fungerar alldeles förträffligt i vissa fall där man tänkt till lite extra vid montering och utformning av fästet för dessa puckar är jag helt övertygad om. Men det är inte alldeles självklart var och hur de bör monteras för att göra största möjliga nytta, vilket var vad jag ville ha framfört!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
benfre skrev:
Det går att svetsa ramen så ett rambyte låter ju onödigt om ett motorfäste pajar.

/Fredrik

Japp, självklart går det. Men en gatåkare som har helförsäkring för dyra pengar accepterar sällan att ramen svetsas utan vill ha hojen i samma skick den var innan krashen, vilket naturligtvis ökar skadekostnaden för försäkringsbolagen!

// Niklas
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Japp, och därför har vi skyhöga försäkringar. En repa i kåpan och den byts till en ny. Hörde rykten om att de i tyskland bara reparerar till funktion och med beg delar. Detta borde införas i Sverige för att få ner försäkringarna ! Speciellt för sporthojar då de verkligen är till för att köras och inte posa med !

mvh Fredrik

Avarage skrev:
Japp, självklart går det. Men en gatåkare som har helförsäkring för dyra pengar accepterar sällan att ramen svetsas utan vill ha hojen i samma skick den var innan krashen, vilket naturligtvis ökar skadekostnaden för försäkringsbolagen!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
benfre skrev:
Japp, och därför har vi skyhöga försäkringar. En repa i kåpan och den byts till en ny. Hörde rykten om att de i tyskland bara reparerar till funktion och med beg delar. Detta borde införas i Sverige för att få ner försäkringarna ! Speciellt för sporthojar då de verkligen är till för att köras och inte posa med !

mvh Fredrik

Håller med dig i stort. Men hur skall man hantera situationer där ägaren/försäkringstagaren inte själv är vållande??? Stöd/stöldförsök alt. parkeringsskador och liknande!

Med Tysklands modell innebär det ju att försäkringstagaren inte går skadeslös ur händelsen trots att han/hon inte själv är vållande och dessutom har en gällande försäkring!??? Knepigt!

Edit: Sorry lite Off Topic!


// Niklas
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top