Var sitter oljepluggen på min thunderace?

HG

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
Thunderace 96
Vet någon var sjutton oljepluggen sitter för att tappa ur oljan på min thunderace från 96?
Brukar ju sitta under oljetråget men ja lyckas inte hitta något tänkbart förutom en stjärnskruv lite uppe på sidan?

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Hej du,,
Inte för att vara altför taskig,,
Men då skall man kanske INTE byta olja själv,,,!!!
Hur svårt är det då?,tungan
Lämna bort hojen,annars blir det säkert så fel,,,: du.
Hälsar Frostie.

Solid snake

Guest
turbobiker44 skrev:
2652596 Hej du,,
Hälsar Frostie.
Jodå så att eeeeh...

Vissa cyklar är det svårt att se pluggen på för ibland ser den ut som en vanlig skruv, på min 125a t.ex så ser det bara ut som en vanlig skruv.

Jag antar att du lämnar bort din hoj så fort det ska göras något på den, för kan man inte så ska man inte pilla, och får man inte pilla så kommer man inte lära sig.

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Solid snake skrev:
2652613 Jodå så att eeeeh...

Vissa cyklar är det svårt att se pluggen på för ibland ser den ut som en vanlig skruv, på min 125a t.ex så ser det bara ut som en vanlig skruv.

Jag antar att du lämnar bort din hoj så fort det ska göras något på den, för kan man inte så ska man inte pilla, och får man inte pilla så kommer man inte lära sig.

Jo, för all del,,
Men om man inte ens vet vilken skruv/bult man skall lossa på, då kanske man inte skall hålla på alls.
Jeg menar, då har killen förmodligen ingen susning om vilket åtdragningsmoment som han skall dra varken oljefiltret eller pluggen.
Och då kanske man skall låta bli,,eller?
Frostie.

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
turbobiker44 skrev:
2652676 Jo, för all del,,
Men om man inte ens vet vilken skruv/bult man skall lossa på, då kanske man inte skall hålla på alls.
Jeg menar, då har killen förmodligen ingen susning om vilket åtdragningsmoment som han skall dra varken oljefiltret eller pluggen.
Frostie.

Vadå moment? Man drar tills det sitter! :tummenupp

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
turbobiker44 skrev:
2652676 Jo, för all del,,
Frostie.

Drar du ditt filter och din oljeplugg med moment?

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Självklart,,!!
Vissa mc-filter skall dras över 3 kgm,,det fixar man inte för hand, samt man slippar förstöra filtret alt. gängan i blocket.
Har som mc-mekaniker heli-coilat flera oljetråg, i vissa fall fått byta hela tråget p.ga. sprukna tråg fördi folk inte har haft nåt koll på hur hårt de drar saker och ting.
Varför tror ni tillverkarna har satt ut ett visst moment??
För skojs skull, eller?
Men visst, det finns ju även folk som drar t.ex. kopplingsmuttrar med trykluft,,;-)
Hälsar Frostie.

HG

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
Thunderace 96
Visst ja e ingen mc mek men för att man ställer en fråga om var oljepluggen sitter behöver man inte vara helt lost på att byta olja. Den sitter onekligen lite skumt till plus att hojjen var skitig och bulten hade även ett stjärnskruv huvud vilket gjorde mig ännu mer fundersam.
Somna om, besserwisser!

turbobiker44 skrev:
2652596 Hej du,,
Hälsar Frostie.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
turbobiker44 skrev:
2654443 Självklart,,!!
Vissa mc-filter skall dras över 3 kgm,,det fixar man inte för hand, samt man slippar förstöra filtret alt. gängan i blocket.
Har som mc-mekaniker heli-coilat flera oljetråg, i vissa fall fått byta hela tråget p.ga. sprukna tråg fördi folk inte har haft nåt koll på hur hårt de drar saker och ting.
Varför tror ni tillverkarna har satt ut ett visst moment??
För skojs skull, eller?
Men visst, det finns ju även folk som drar t.ex. kopplingsmuttrar med trykluft,,;-)
Hälsar Frostie.

Jadu, då får du fortsätta momenta på. :tummenupp

För min del spänner jag olje pluggen tills man känner att den sitter och drar filterna för hand. Har fungerat ALLA ggr hittentils. :tungan

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati