Var sitter strypningen på min NSR -97?

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Fenat skrev:
2410918 Ähh, hur tror du man lär sig saker? ;)

Körde iallfall utan den. Tog en kort testrunda först, ifall att den skulle vara kopplad till oljeblandarn eller nåt. Allt funkade fint så jag drog hem, bytte om och for på en långtur. Efter 2-3 mil så funkade inte blinkersen såg jag, så jag stannade vid sidan och såg att inget funkade. Inga lampor, inte elstarten och inte ens varvräknaren fungerade. Då jag inte kom åt att stoppa i sladden där jag var så fick jag starta på rullen och köra hem.
Nu har jag stoppat i sladden och batteriet är på laddning. Får se imorrn om allt viill vakna till liv igen :yoparty

@Bärgren
Så den startar inte alls om man drar bort CDI-boxen? För jag hittade en till grej, den var mindre och nästan kub-formad. Om jag tog bort den så startade den inte. Då borde den vara boxen va?

CDI-boxen styr väll tändningen så om den inte finns är det väll ganska svårt att få gnista.

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gsx600f
Ah, såklart.
Så då borde den andra lite mindre kuben ha varit CDI-boxen. Var tvungen att starta med den i, men kunde köra utan den. Men det vart ingen större skillnad. Kanske varvade lite mer, men jag är inte säker. Kom hyffsat lätt upp i 9k varv på de lägre växlarna, men på 5an och 6an stannade det som vanligt runt 7. Någon högre fart fick jag inte utan den.

Tror ni att det var CDI-boxen jag tog bort?
Isånnafall, är den inte strypt där heller? Då måste det ju vara något fel på MCn. En ostrypt NSR som knappt toppar 115 låter inte bra.

coffe_bergkvist

BålgetingPilot
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Honda Nsr 125 -01
Fenat skrev:
2412725 Ah, såklart.
Så då borde den andra lite mindre kuben ha varit CDI-boxen. Var tvungen att starta med den i, men kunde köra utan den. Men det vart ingen större skillnad. Kanske varvade lite mer, men jag är inte säker. Kom hyffsat lätt upp i 9k varv på de lägre växlarna, men på 5an och 6an stannade det som vanligt runt 7. Någon högre fart fick jag inte utan den.

Tror ni att det var CDI-boxen jag tog bort?
Isånnafall, är den inte strypt där heller? Då måste det ju vara något fel på MCn. En ostrypt NSR som knappt toppar 115 låter inte bra.

Nej, min toppar typ 135 på rak väg, och det är ju inte heller bra

finns det någon mer strypning på min?

Last edited:

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gsx600f
Snackade med en kompis och han sa att det itne var CDIn som jag pillade på. Han sa att jag skulle följa sladden som går från tändstiftet ner till tändspolen. Därifrån skulle det gå två kablar och en av dom skulle vara strypningen. Strypningskabeln skulle ha en udda färg. Den skulle jag klippa sa han.

Så jag pillrade lite på dom kablarna oxå, men MCn bara dog om jag röck ur någon av dom. Så, hur rätt hade kompisen?

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gsx600f
Nu drar jag upp en gammal tråd för nu har mitt sökande efter strypningar börjat igen :yoparty
Efter lite mer ingående sökningar här så har jag hittat CDI-boxen( Den satt bak under sätet, precis framför bakljusen).

byskebon skrev:
2400328 ..och så kan de vara en strypt cdi! det billiga alternativet är att sätta en brytare på den sladden som går från vdi:n till avgasporten så du kan slå av/på den lr så köper du en ny cdi, kostar ca 2000ny!!!

Så jag gjorde som du sa och klippte den som går till avgasporten (röd/vit). Ingen skillnad alls vart det. :rolleyes: Men jag satte ingen brytare på den, bara klippte. Gör nog inget som jag kör så eller?

Sen så läste jag att strypningen i avgasröret inte sitter precis vid utblåset som jag trodde först, utan vid första svetsningen inne i röret. Får se om jag sågar upp kröken nästa helg.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...