Var stoppa lås och larm under färden?

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Det måste väl vara jävligt dåligt att ha på sig ett skivbromslås om man går omkull.

Det står ju till och med på vissa skivbromslås att man inte ska ha dem i fickan eller i ryggsäck bara för att risken för skador ökar vid en ev. omkullkörning.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har en kedja som jag låter sitta kvar runt stolpen och har inget lås med mig då jag ALLTID ser hojen vid eventuella pauser!

Åker personligen aldrig "mysturer" med långa stopp och tar inte heller hojen till polare eller dylikt utan åker hoj för att just åka hoj!

Generellt sett har väl hojar äldre än 2004 ganska stora cuts medans cbr1000 08 knappt rymmer något alls!

Rallytossa

Gör om - Gör rätt!
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Mille -01, Beeejbybläjd -98 och moppilon Gary Uno -96 :-D
Det måste väl vara jävligt dåligt att ha på sig ett skivbromslås om man går omkull.

Håller med! Tar hellre på mig den tipsade magväskan... :)

Hade samma problem! Hitta det det här låset http://www.gnetagalten.se/västra-gö...ory-godkända-skivbromslås-till-kanonpris.html som precis går ner i cutsen på min CBR 600rr, har det när man parkar under fär och ett Abus Detecto med kätting när den står i garaget!!!

Har en sån lås jag med... :tummenupp
Du kan vara glad att du har cuts, din hoj är mer modäääärn... :D

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Nu kör ju jag nästan utan skydd själv, men OM man nu lägger surt förvärvade pengar på ett skinställ för att skydda sig så för böveln ha inga lås, nyckelknippor etc i fickorna. Då kan ni likagärna spara in på skydden, om ni inte bara vill posera i stället vill säga :D

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Du borde kunna utnyttja hjälmhållaren på din CBR för att hålla ett lås på plats under färd. Du ska alltid ha så lite prylar på dig själv om du skulle råka klota, så det där med magväska med ett tungt lås i verkar vara sådär.

..............eller varför inte göra som jag och ha bromsskivelåset kvar i bromsskivan när man försöker köra iväg. :näsblod

Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag ser till att åka med kompisar som kör touringlok (R1) så man kan lägga in sitt lås i deras bagageutrymme om man vet att man kommer parkera nånstans under rundan.

På din hoj är det ju däremot rejält svårt att få med något. Förfärligt dumt konstruerat på en annars så genomtänkt hoj.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

Det står ju till och med på vissa skivbromslås att man inte ska ha dem i fickan eller i ryggsäck bara för att risken för skador ökar vid en ev. omkullkörning.

Ja just fan. Har inte ens tänkt på det! :va
Ska genast sluta med det. En nog inget kul att landa på en sån klump. :huvet

Rallytossa

Gör om - Gör rätt!
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Du borde kunna utnyttja hjälmhållaren på din CBR för att hålla ett lås på plats under färd. Du ska alltid ha så lite prylar på dig själv om du skulle råka klota, så det där med magväska med ett tungt lås i verkar vara sådär.

..............eller varför inte göra som jag och ha bromsskivelåset kvar i bromsskivan när man försöker köra iväg. :näsblod

Hm, men det är inte bara låset som ska med...du glömde larmet. Bajs på beeeejbybläjds konstruktörer på den punkten! :mad:
Annars är ju Estremos tips en toppen idé! :tummenupp Det finns plats i din cuts! :D

Hahaha, eller hur! Du e knas du! :rofl

PS/Huuuur mga veckor har du fått vänta att få hem dina nya skivor???

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Medföljer ju ett fäste för hojen till de flesta lås?
Torde gå att montera på tom en sporthoj utan att det blir fult.

Rallytossa

Gör om - Gör rätt!
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Att ha låset i en magväska eller ryggsäck lär vara lika illa om du crashar.....eller du kanske bara märkte ord; "ha på sig ett lås..." ?

Du har så rätt så! Eh, blev muntligen :mattias av en kompis redan...
...det enda som kommer att puta ut på framsidan är :tuttar!!!

Medföljer ju ett fäste för hojen till de flesta lås?
Torde gå att montera på tom en sporthoj utan att det blir fult.

Visste inte att sån medföljer. Fick med bara låset när jag köpte hojen... :(

Kneedrag

Guest

Visste inte att sån medföljer. Fick med bara låset när jag köpte hojen... :([/QUOTE

Hoppetossa du är ganska ny på hojåkandet va?:)
Det är bara en tidsfråga innan du också skaffar en magväska.:D:) Vänta bara ha ha ha Själv tyckte jag det såg mesigt ut innan , Magväskan vänder man och har på ryggsidan där ryggskyddet sitter. Annars är den i vägen. Sen drar du den runt midjan när nycklar , plånbok eller mobil behövs. Stoppar sällan låset i där ,det är ganska tungt , men det händer någon gång om man har knökfullt i cutsen dvs.

Visste inte att sån medföljer. Fick med bara låset när jag köpte hojen... :(

va fick du bara låset? när du köpte hojen. du skulle visat mer:tuttar

Last edited:

Rallytossa

Gör om - Gör rätt!
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Hoppetossa du är ganska ny på hojåkandet va?:)
Det är bara en tidsfråga innan du också skaffar en magväska.:D:) Vänta bara ha ha ha Själv tyckte jag det såg mesigt ut innan , Magväskan vänder man och har på ryggsidan där ryggskyddet sitter. Annars är den i vägen. Sen drar du den runt midjan när nycklar , plånbok eller mobil behövs. Stoppar sällan låset i där ,det är ganska tungt , men det händer någon gång om man har knökfullt i cutsen dvs.

va fick du bara låset? när du köpte hojen. du skulle visat mer:tuttar

Japp, är grönare än grön... :D Haha, har redan en och tkr inte alls att den e mesig, den kommer jag säkert att ha ngn ggn men inte ngt lås i bara, sds! ... :D
...du ser, då hamnar väskan ju på framsidan! ...o där, där är ju mina :tuttar

Hahahahaha, va inte läge för boobs där, det va en tjej som jag köpte den av.

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Finns det kompatibla låshållare till Abus Detecto 8000? Larmet går väl inte igång om låset inte känner av en hel skiva i gapet?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag kör också en hoj utan någon som helst plats för förvaring av lås.

Larm har jag ingen lösning för, men väl lås. Se foto. Ett vanligt ABUS, i skrikigt neongult, som jag har spraymålat svart så att det inte skall synas så väl, och monterat med det medföljande monteringskittet.

Det syns om man letar efter det, men annars inte.

EDIT: Åh f-n, såg just att tråden var urgammal!

Bifogat

• IMGP3745 urklipp.jpg
    IMGP3745 urklipp.jpg
    114.3 KB · Visningar: 112
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati