Var tar jag mc-kort i Stockholm säsongen 2012 ?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Fundering kring Farstas trafiklektioner. Kör man solo med lärare i 120 min eller är det två elever vilket innebär att aktivt kör du endast 60 min och åker bakpå lärarens hoj resterande 60? Och snackar vi 3 timmar konstant nötande på bana?

När jag var ute och körde i trafik så var det bara jag och lärare, oftast Lasse. Vet inte om jag hade "tur" att vara själv alla gånger eller kör dom grupper?

På bana så är det 3 timmar i sträck, man får ju ta lite paus:er själv och dricka vatten, något som många inte verkar tänka på, särskilt under varma dagar...
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
När jag var ute och körde i trafik så var det bara jag och lärare, oftast Lasse. Vet inte om jag hade "tur" att vara själv alla gånger eller kör dom grupper?

På bana så är det 3 timmar i sträck, man får ju ta lite paus:er själv och dricka vatten, något som många inte verkar tänka på, särskilt under varma dagar...

Låter kanon.

FARSTA utan tvekan! Garanterat körkort på 5 lektioner :tummenupp

Snackar vi 5 lektioner eller 5 timmar?! 5 lektioner á 3 timmar = 15 timmar. Mao 15 "vanliga" lektioner...
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Det paket dom hade förut när jag tog kortet var 5 dubbellektioner dvs 5*2=10 timmar.
Kan helt klart rekommendera dom, själv så använde jag den 5 lektionen till uppkörning så det blev jäkligt bra.
Hade dock en hel del hojåkning i kroppen redan sedan barnsben.
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Kan föreslå "STAFFANS Trafikskola" på Älvsjövägen i Älvsjö:tummenupp Mycket bra och nogranna, ytterst få kuggningar på deras elever:Bugar Ligger 7-8min från Älvsjö pendeltåg stn.
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Fundering kring Farstas trafiklektioner. Kör man solo med lärare i 120 min eller är det två elever vilket innebär att aktivt kör du endast 60 min och åker bakpå lärarens hoj resterande 60? Och snackar vi 3 timmar konstant nötande på bana?

Konstant nötande är det som gäller. Rekommenderar starkt farstas, bra priser (2500 för risk1+2) samt bra personal (han som undervisade risk1+2 samt körde i trafik med mig var roadracing förare och har varit det över 12 säsonger).
 

Medellin

Medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Kan varmt rekommendera www.farstatrafikskola.com!

Pedagogiska lärare som ger dig stort frirum att öva på egen hand. Samtidigt mycket hjälpsamma om du skulle behöva hjälp.

Tycker det är nyttigt att de (enligt min erfarenhet) lägger större ansvar på dig som elev, snarare än att klänga på skitsaker stup i kvarten. Mer verkstad och mindre snack, dvs.

Edit: De drar igång med utbildningarna redan den 15:e mars om vädret tillåter.
 
Last edited:

Medellin

Medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Konstant nötande är det som gäller. Rekommenderar starkt farstas, bra priser (2500 för risk1+2) samt bra personal (han som undervisade risk1+2 samt körde i trafik med mig var roadracing förare och har varit det över 12 säsonger).

Jaså? Det visste jag inte. :tummenupp Vem är det som var RR-förare?
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Jaså? Det visste jag inte. :tummenupp Vem är det som var RR-förare?

Minns inte namn, men han var nog den minsta snubben av dem anställda jag träffade ;)

Kan passa på att lägga till att det räckte med 2 lektioner samt 2 uppkörningar p.g.a tabbe att få mc-kortet. (kört kanske 5-10h privat samt 2-hjuliga fordon mellan 0,8-30hk sedan 13 års ålder).
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Minns inte namn, men han var nog den minsta snubben av dem anställda jag träffade ;)

Kan passa på att lägga till att det räckte med 2 lektioner samt 2 uppkörningar p.g.a tabbe att få mc-kortet. (kört kanske 5-10h privat samt 2-hjuliga fordon mellan 0,8-30hk sedan 13 års ålder).

Det är Mathias, asiatiskt utseende. :)
 

Medellin

Medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Mathias heter killen, riktigt trevlig och duktig på att köra hoj. Lasse rekommenderar jag ute i trafiken, riktigt petig och noga. Men han vill bara väl!

Åfan! Tog en trafiklektion på Farsta och den var med just Mathias. Då förklarar det varför det gick undan. ;) En helt lysande instruktör för övrigt.
 
Last edited:

dronka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR 550 -93
Kan lätt stämma in i kören som rekomenderar St Eriks trafikskola. Körövningarna sker på Barkaby flygfält bakom IKEA, samma plats som Trafikverket utgår från när de har uppkörningar norr om Stockholm.
Jag hade noll mc-vana sen innan, körde ingenting alls privat, körde 14 h manöverövningar och 2 h i trafik med körskolan, klarade sen uppkörningen på första försöket, och de fyra från st eriks som gjorde uppköringen samtidigt som jag klarade den de också allihopa. Alla hade gått ungefär lika många lektioner som jag.
Lektionerna kostade typ 12000 och med riskutbildning och övrigt blev det typ 15000 totalt. Helt klart värt alla pengarna redan efter första helgen ensam på nya hojen! =)
 

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Ort
kista
Hoj
zx750r
Jag kan rekomendera bromma mc "http://www.malmarna.se/BrommaMcskola.htm"
snälla o hjälpsamma!
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Lasse alla gånger! Egen bana samt att man fick köra på hans grabbs gocart bana brevid. Ringde han på en måndag å sa att jag hade en uppkörningstid måndan efter.3 Gånger med uppkörningen så va d klart :)
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Jarla är bra. Men det är mest öva som gäller. Färdigheter är svåra att lära ut. De måste läras in.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det viktigaste tipset av alla, ta tag i det där med körkortet NU! inte "sen". Gör allt som går att göra så fort som möjligt.

Kan vara rejäla köer för uppkörning i Maj/Juni, särskilt om du kör som privatist.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top