Varadero / Africa Twin

Heimdall77

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
På landet
Hoj
För tillfället: Blå mountainbike :)
Hejsan

Är på jakt efter en ny hoj efter ett uppvärmningsår med nytaget kort på en Dominator vill jag ha något större, bättre, helt enkelt mer av allt! :D
Har efter mycket om och men begränsat mitt urval till att det nu står mellan en AT och en Varadero. Velar dock där i mellan och har ett par funderingar angående Varaderon. Har bl.a. läst ett långfärdstest SMC gjort där de mätt upp bränsleförbrukningen vid landsvägskörning till 0.75l/mil , detta är i mitt tycke helt stört mycket, kan den verkligen dra så mycket?! Vid blandad körning borde den isf dricka närmare litern milen vilket onekligen ogiltigförklarar en av de ursäkter jag använder för mitt inköp, pendlingsekonomin.
De flesta omdömen jag läst om Varaderon är i princip lyriska över landsvägskomforten men dömer totalt ut grusegenskaperna. Efter en hel säsong med "övningskörning" på härliga grusvägar är jag inte redo att släpa grusåkandet riktigt ännu så jag skulle gärna vilja ha antingen bekräftat eller dementerat att Varaderon är så oduglig på grus som det påstås.
Till saken hör också att jag är 177cm lång och väger 58kg vilket nog förmodligen är i underkant för bägge dessa hojar men om det finns fler knattar där ute som kan ge omdöme på hur det är att hantera dessa två järnhästar får ni gärna kommentara.
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Tjena!

Varaderon är en grym hoj, tycker jag!
Angående den höga bränsleförbrukningen så e de ganska högt. Det är samma
motor som sitter i Honda VTR1000 Firestorm. Grusegenskaperna för denna hoj
är inte så bra, om man nu inte byter ut däck. Jag tycker den passar bäst på
landsväg.
Africa Twinen är ännu bättre hoj, enligt mitt tycke. Rolig, stabil, lättkörd och
bra komfort på både landsväg samt på grusvägarna. Überskön när man står
upp o kör på grusvägar:)

Jag hade lätt valt AfricaTwin, helt enkelt en kanonhoj, dessutom så är den
billigare i försäkring.

//Panos:tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Negertwinnen är nog en bättre offroad, men en föråldrad hoj i jämförelse med Varadero.
 

Heimdall77

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
På landet
Hoj
För tillfället: Blå mountainbike :)
"Ganska hög" bränsleförbrukning innebär alltså att siffrorna stämmer?
Isf är det billigare för mig att ta bilen till jobbet, den drog 0.72 på långtur senast jag kollade.
Färsäkringskostnaden bör bli densamma för dessa, i alla fall hos If/Honda.
Att AT:n är en bättre offroadhoj tvivlar jag inte ett ögonblick på, bägge har hojarna har väl sina respektive styrkor, emedan AT:n är en grusbusare som funkar på landsväg är Varaderon en touring som (kanske) funkar på grus.
Det jag ville ha fastställt är exakt hur hemsk Varaderon egentligen är på grusunderlag, de flesta professionella omdömen jag läst dömer ut den totalt vilket tycks mig en smula märkligt på en offroad-klassad hoj.
Det lutar väl ganska starkt åt en AT för tillfället, dock växer fräscha AT:s inte på träd direkt (i alla fall inte om man är kräsen med färgerna) emedan Varaderos finns i överflöd.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
BMW R 1100/1150/1200 GS kanske kan vara nått för dig?
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Varför inte Yamaha XTZ 750 Super Tenere.......

Har själv kört runt på en såndär i 3 år köpte den med 7 000 mil på mätaren o körde den till över 10 000..........

Skottsäker maskin..............dock ingen lätt pjäs....

Ps ska tillägga att jag är 165 cm lång vilket inte var helt problemfritt om jag får uttrycka det milt sagt speciellt vill offroad/gruskörning............men som sagt 1 bra alternativ tror jag............
 

Heimdall77

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
På landet
Hoj
För tillfället: Blå mountainbike :)
Med obegränad plånbok vore BMW R1200GS Adventure helt klart ett alternativ, dock ligger den ungefär på min tänkta budget x2.
1150 är säkert en bra hoj, men ack så avskyvärt ful.
Detsamma kan väl i princip sägas om Super Teneren också, dessutom finns väl egentligen ingenting som talar till den modellens fördel i jämförelsen med Negertwinen utom möjligtvis en avsevärt lägre prislapp.
Jag får nog helt enkelt hänga i tills rätt AT dyker upp... väntan känns helt plötsligt inte längre lika smärtsam när snön dalar ner från himlen :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Förbannat svårt att hitta en African Twin som gått lite!

Hade gärna haft en sådan som 2:a hoj för längre turer.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6

Detsamma kan väl i princip sägas om Super Teneren också, dessutom finns väl egentligen ingenting som talar till den modellens fördel i jämförelsen med Negertwinen utom möjligtvis en avsevärt lägre prislapp.
Jag får nog helt enkelt hänga i tills rätt AT dyker upp... väntan känns helt plötsligt inte längre lika smärtsam när snön dalar ner från himlen :)

Där håller jag inte med dig, valde själv mellan AfricaTwin och SuperTeneren men det blev Yamahan. ST har mycket mer mos i motorn än AT ( 200 km/h är inga problem, på grus! ) och har bättre asfaltsegenskaper än AT. Sedan är det fruktansvärda överpriser på AT.

Jag tror ST är hojen för dig, den ligger någonstans mellan AT och Varaderon. ST är en riktig slitvarg och närmast oförstörbar och motorn är rapp och vibrationsfri till skilnad från AT:ns slöa vibrerande V-twin.
Visst AT har lite bättre offroad egenskaper men ska man vara helt ärlig så är den här typen av hojar för klumpiga för riktig offroadkörning, därför köpte jag en KTM!:)
 

Heimdall77

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
På landet
Hoj
För tillfället: Blå mountainbike :)
Där håller jag inte med dig, valde själv mellan AfricaTwin och SuperTeneren men det blev Yamahan. ST har mycket mer mos i motorn än AT ( 200 km/h är inga problem, på grus! ) och har bättre asfaltsegenskaper än AT. Sedan är det fruktansvärda överpriser på AT.

Jag tror ST är hojen för dig, den ligger någonstans mellan AT och Varaderon. ST är en riktig slitvarg och närmast oförstörbar och motorn är rapp och vibrationsfri till skilnad från AT:ns slöa vibrerande V-twin.
Visst AT har lite bättre offroad egenskaper men ska man vara helt ärlig så är den här typen av hojar för klumpiga för riktig offroadkörning, därför köpte jag en KTM!:)

Ok för att det är mer mos i motorn men det är väl isf det enda som talar för den. Jag handlar hoj lika mycket med ögat och ST:n gör mig tårögd av helt fel anledning :gråta . Har hittills inte sett en enda ST med en färgsättning som inte påminner om knattedisco på 80-talet.
Jag är heller inte ute efter nått som funkar för renodlad offroad-körning, jag vill ha nått som är komfortabelt för pendling på asfalt men som inte gör mig akut skitnödig på grus.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Ok för att det är mer mos i motorn men det är väl isf det enda som talar för den. Jag handlar hoj lika mycket med ögat och ST:n gör mig tårögd av helt fel anledning :gråta . Har hittills inte sett en enda ST med en färgsättning som inte påminner om knattedisco på 80-talet.
Jag är heller inte ute efter nått som funkar för renodlad offroad-körning, jag vill ha nått som är komfortabelt för pendling på asfalt men som inte gör mig akut skitnödig på grus.

Det finns ganska mycket som talar för ST. AT är riktigt slö och tråkig på asfalt, skillnaden i effekt är ganska stor. Andra fördelar är mindre vibrationer, lägre pris, robust och bättre körstälning för landvägsåka än AT. Bättre pendlar hoj än ST finns inte!
Angående utseendet är ST och AT nästan samma hoj dom är otroligt lika. Det finns snygga färger på ST men jag håller med om att de flesta färgsättningarna från det tidiga 90-talet är en orgie i pastellfäger tyvärr...:D

Här är en länk om ST med bla alla färg alternativ:http://www.rallye-tenere.net/Stamb_xtz_750-supertenere.htm

Så här såg min ST ut:
XTZ-750.gif
 

Zebulonm

Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Har haft en AT. Underbar maskin men med aldelles för lite mos i motorn. Köp en Ktm 950 Adventure så får du vad du behöver
 

__slangen__

Varadero
Gick med
13 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
XT 600
Komforten Varaderon på landsväg går inte att klaga på.. På packad grusväg går den stadigt, och går även att lägga ut i böjarna, men är det lite för löst så går det knappt att titta på vägen utan att den lägger sig.. (har som tur är inte gjort det än.. men det kommer nog).
Men tycker man om grus är det nog inte riktigt rätt hoj.
Min ligger runt 0,5l/mil landsväg. En -99. Men leker man så kommer den lätt upp runt litern.. så det beror ju på körstilen.
Själv e jag 186, men tycker ändå den är lite väl hög, speciellt när den ska ner från c-stödet..
Men är i alla fall nöjd med min..
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top