Varför är det glykol överallt ?

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Idag kände jag mig modig och bultade på bensintanken, fyllde upp olja och slog i glykol.

Tryckte lite på startknappen, men batteriet kändes lite trött så jag kickade istället. Ett par kick sedan så gick bettan lite o sedan dog hon.

Noterade nått vitt klet i insuget så började ana oråd. Gjorde rent o kickade igång en gång till o såg att det komm rinnandes ifrån hålet i ramen till avluftningen. Tittar på oljenivåglaset, och allt ser ut som tvål.

Suck, nått är kapitalt fel iaf. Så nu är frågan vart sjutton läcker det igenom tro? Toppackningen eller runt vattenpumpen ? Funderar på om det kan va så illa att det inte var glykol i dunken jag tog, färgen stämde o det luktade inte spolarvätska iaf. Men det jag tömde ur känns inte som olja/vatten utan mer som tvål o bensin eller nått. Kan inte riktigt placera doften, men det är väldigt smetigt och har en blå/grön/vit färg och inte klassiska grädde som brukar vara...

Hur många liter glykol är det i en 450?

Om någon i Vätsterås/Örebro/Eskilstuna trakten vill tjäna en slant på o plocka ner o ihop maskinen så är jag inte omöjlig... Den är ganska billig ifall nån vill köpa den oxo..

Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Tog faktiskt dunken som var nästan full och märkt Glykol från biltema.

Däremot gick det o hälla i 5 liter kylarvätska... Känns som lite mycket..

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
5 liter?????

I alla hojar jag haft har det varit 1.0 - 1,2 liter kylarvätska.

Är det så att hojen stått still en längre stund behöver inte "lite vitt" i oljan göra så mycket. Kan vara kondens som kokar bort när oljan blivit ordentligt varm.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hur länge har hojen stått? Nu vet jag ju inte om det är som på en tvåtaktare att vattenpumpaxeln gärna rostar och river sönder packboxarna. Det kanske kan vara steg 1 i felsökningslistan.

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Om det är Husan vi pratar om så har du fyllt HELA motorn med kylarvätska. Kylsystemet rymmer ca 1 liter... Min gissning är att o-ringen bakom vänster kåpan antingen är trasig eller ramlat bort.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Hur länge har hojen stått? Nu vet jag ju inte om det är som på en tvåtaktare att vattenpumpaxeln gärna rostar och river sönder packboxarna. Det kanske kan vara steg 1 i felsökningslistan.

Motorn har stått ett år kanske, men på bänken i garaget utan vätskor i.

Om det är Husan vi pratar om så har du fyllt HELA motorn med kylarvätska. Kylsystemet rymmer ca 1 liter... Min gissning är att o-ringen bakom vänster kåpan antingen är trasig eller ramlat bort.

Ja, det slog mig igår natt att den där o-ringen kan vara boven.

Så hur gör man rent motorn enklas nu? Sänker ner den i bensin och låter den torka rent eller måste allt isär?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Motorn har stått ett år kanske, men på bänken i garaget utan vätskor i.

Så hur gör man rent motorn enklas nu? Sänker ner den i bensin och låter den torka rent eller måste allt isär?
Skulle du haft sönder tätningen vid vattenpumpen så rinnner det i skvallerhålet.Jag hade gjort ett par täta oljebyten för att skölja ur motorn bara.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Tippar på att det var o-ringen mellan kopplingskåpan och blocket. Den var helt borta :) Provade lite med att hälla vatten genom och se att det rann vid vattenpumpen och inte ner i blocket ;)

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10

Vi tömde ut eländet, tog bort tändstiftet och kickade långsamt några gånger för att få ut eventuell olje/vattenblandning i förbränningsutrymmet, fyllde i ny olja, kickade långsamt några gånger, tömde ur oljan, fyllde i ny olja o.s.v. Gjorde en 4-5 oljebyten (billig olja funkar) på raken utan att starta hojen. Fyllde på den vanliga sortens olja, startade och körde runt lite för att få upp värmen i motorn. Det tog väl 20-30 minuter innan avgaserna återfick sin normala färg... :gnissla

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Den stora fördelen med liten, o då menar jag liten, mängd vatten i oljan är ju den att vatten dunstar...

Jag hade bytt olja, kört 1h sen bytt olja igen.
Sen är det bara o panga på.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Kan ju vara smart att på förhand ta reda på hur mycket kylarvätska systemet rymmer? Tanken slog inte dig att det var väldigt mycket kylarvätska efter 4:e litern? :)

\Masonit

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Så som jag blivit upplärd är att vatten i oljan gör i princip ingenting. Kokar bort direkt när motorn blir varm.

Glykol/vatten blandning däremot är inte bra då den "spär" ut oljan. Oljan tappar sin smörjförmåga.

Jag hade tappat i billig mineral olja (Biltema, Lidl....babbe shop?) startat i ett par minuter, tappat ur. Gjort 2 såna byten. Sen ut och kört 1 h som nämnt ovan. Sen full rulle!

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jo det är det jag tänkte... Tänkte köpa en 20L dunk och göra enligt proceduren, hälla i olja, köra en stund, hälla ut chokladen tills det inte ser allt för illa ut ;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring