varför är det idioter som styr?

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
jag måste skriva av mig lite här. Jag arbetar som lärare på en högstadieskola. Denna skola räknades av Skolverket som en av landets sämsta för drygt tio år sedan. Vändningen kom när en ny rektor fräschade upp skolan och började ta nya tag. Efter honom kom en ny rektor med samma drivkraft och framåtanda och i våras när Skolverket utvärderade oss utnämnde dom oss till en av Sveriges bästa skolor! En av dom sade till och med att ifall hon haft barn i den åldern hade hon inte tvekan en sekund med att placera dom hos oss.
Så allt är frid och fröjd? Knappast.
Vi har under flera års tid "snott" elever från grannkommuner, sk interkommunala elever. Vilket innebär att andra kommuner får betala en ganska saftig peng till oss. Vilket har gett oss fördelar såklart. Men så tyckte kommunledningen att då kan vi ju ta pengarna från högstadiet och ge till låg-mellanstadiet som går back! Visst, man kan väl dela med sig lite men med tiden blev kapet allt större och för ett år sedan förväntade kommunledningen så mycket av oss att vår rektor slog bakut och förklarade att vi omöjligtvis kunde hålla budgeten isåfall. Ovanpå det beläggs vi, dom enda som hållit budget, med ett sparbeting på 1,6 milj (eller drygt 3milj beroende på hur man räknar). Min rektor skriver en 2 skrivelser till kommunledningen för att förklara det omöjliga i situationen.
Under tiden har kommunledningen fått för sig att piffa upp den kommunala verksamheten så allt skall byggas om. Våra fackliga företrädare försöker få någon uppfattning om vad det hela skall handla om men får inga konkreta svar.
Nåväl för att en lång historia lite kortare; Precis innan sommarlovet ringer rep från kommunledningen upp min rektor och förklarar att han är inte välkommen som rektor efter omkonstrueringen av den kommunala verksamheten. Vi (lärarna) blir vansinniga och kallar klåparna till ett möte. Ett möte som bara gör oss ännu argare då vi inte får några rejäla svar. Skiten acclererar och fler möten hålls, men med samma utgång; nada resultat. Föräldrarna engagerar sig men har lika lite framgång.
Så börjar höstterminen, ingen vet något, ingen får något svar. En ny rektor hittas efter mycket om och men (tro fan ingen vill ha den tjänsten). Vår dåvarande rektor får ett nytt mobilsamtal där han får en timme på sig att lämna skolan (efter 18 år i kommunen).
Så, nu sitter vi här med en ny rektor som vi knappt sett, trots att hon arbetar heltid. From 1.e januari skall den nya ordningen vara igång (mitt i ett läsår), 6 tjänster skall bort, för att spara pengar för att "vår kostym är för stor" osv osv.
Jag fattar om ingen orkar läsa det här men jag var tvungen att skriva av mig lite.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Lasson skrev:
jag måste skriva av mig lite här. Jag arbetar som lärare på en högstadieskola. Denna skola räknades av Skolverket som en av landets sämsta för drygt tio år sedan. Vändningen kom när en ny rektor fräschade upp skolan och började ta nya tag. Efter honom kom en ny rektor med samma drivkraft och framåtanda och i våras när Skolverket utvärderade oss utnämnde dom oss till en av Sveriges bästa skolor! En av dom sade till och med att ifall hon haft barn i den åldern hade hon inte tvekan en sekund med att placera dom hos oss.
Så allt är frid och fröjd? Knappast.
Vi har under flera års tid "snott" elever från grannkommuner, sk interkommunala elever. Vilket innebär att andra kommuner får betala en ganska saftig peng till oss. Vilket har gett oss fördelar såklart. Men så tyckte kommunledningen att då kan vi ju ta pengarna från högstadiet och ge till låg-mellanstadiet som går back! Visst, man kan väl dela med sig lite men med tiden blev kapet allt större och för ett år sedan förväntade kommunledningen så mycket av oss att vår rektor slog bakut och förklarade att vi omöjligtvis kunde hålla budgeten isåfall. Ovanpå det beläggs vi, dom enda som hållit budget, med ett sparbeting på 1,6 milj (eller drygt 3milj beroende på hur man räknar). Min rektor skriver en 2 skrivelser till kommunledningen för att förklara det omöjliga i situationen.
Under tiden har kommunledningen fått för sig att piffa upp den kommunala verksamheten så allt skall byggas om. Våra fackliga företrädare försöker få någon uppfattning om vad det hela skall handla om men får inga konkreta svar.
Nåväl för att en lång historia lite kortare; Precis innan sommarlovet ringer rep från kommunledningen upp min rektor och förklarar att han är inte välkommen som rektor efter omkonstrueringen av den kommunala verksamheten. Vi (lärarna) blir vansinniga och kallar klåparna till ett möte. Ett möte som bara gör oss ännu argare då vi inte får några rejäla svar. Skiten acclererar och fler möten hålls, men med samma utgång; nada resultat. Föräldrarna engagerar sig men har lika lite framgång.
Så börjar höstterminen, ingen vet något, ingen får något svar. En ny rektor hittas efter mycket om och men (tro fan ingen vill ha den tjänsten). Vår dåvarande rektor får ett nytt mobilsamtal där han får en timme på sig att lämna skolan (efter 18 år i kommunen).
Så, nu sitter vi här med en ny rektor som vi knappt sett, trots att hon arbetar heltid. From 1.e januari skall den nya ordningen vara igång (mitt i ett läsår), 6 tjänster skall bort, för att spara pengar för att "vår kostym är för stor" osv osv.
Jag fattar om ingen orkar läsa det här men jag var tvungen att skriva av mig lite.

Humm, vad är det för patrask som styr i din kommun?

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
De måste ju ha råd med sina egna bekvämligheter.

Jag hörde att de betalar gammla komunanställda och politikers pensionförmåner med skattepengar och det är väldigt många sånna eftersom de ju får sluta jobba långt tidigare än vi vanliga dödliga.
De gjorde upp fina avtal på den tiden när det fanns mycket pengar, nu är det mindre kul.

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
ja, sådana avtal görs fortfarande. För några år sedan hade vi någon annan dåre som försökte göra en liknande idiotgrej. Det slutade med vi fortfarande går och betalar rektorslöner för personer som arbetar med annat eller inte alls. Just nu, på min skola betalas löner för tre rektorer varav en arbetar som rektor.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Har man inte arbete så skaffar man sej... Dvs. "pampar" sitter och rullar tummarna, då måste dem sysselsätta sej för att få behålla tjänsten/visa sej produktiva. Varför inte ändra om i det redan fungerande systemet?!?! Sagt & gjort!
Vem vet, de kanske får en "lätt" löneökning för det extra arbetet de lägger ut!!

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Lasson skrev:
ja, sådana avtal görs fortfarande. För några år sedan hade vi någon annan dåre som försökte göra en liknande idiotgrej. Det slutade med vi fortfarande går och betalar rektorslöner för personer som arbetar med annat eller inte alls. Just nu, på min skola betalas löner för tre rektorer varav en arbetar som rektor.
sånt är tråkigt att höra, det är inte svårt att förstå att det saknas pengar.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Lasson skrev:
Ett råd, bilda friskola! Då kan ni tillsätta den rektor ni vill ha och kommungubbarna får pröjsa :banana
Mina ungar går/har gått i en friskola, enbart positiva intryck
av detta. (OBS jag är inte moderat)

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Förjävligt.

Skulle ni alla kunna säga upp er med omedelbar verkan i ren protest?

Och sen kräva att Gammla rektorn ska komma tillbaka till skolan, för annars så kommer inte ni tillbaka?

det borde fungera.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Markus skrev:
...och skolledningen behöver inte sparka de sex för de har redan sagt upp sig. :tummenupp

.. och lokalerna kan hyras av den lokala sporthojsklubben som kan träna stunt i gymnastiksalen :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Abloy skrev:
.. och lokalerna kan hyras av den lokala sporthojsklubben som kan träna stunt i gymnastiksalen :tummenupp

...och jag får betala arbetsmarknadspolitiska åtgärder via skattsedeln till de 74 lärarna som irrar runt mellan fp kontoret och biblioteket hela dagarna. :tummenupp Jag menar förstås :tummenner

MikkE

Guest
jag tycker att det var intressant då jag sjävl jobbar på en högstadieskola.
har nästan hänt oss också, fast i mkt mindre skala.

jävla typer säger jag bara!

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
jobbar oxå som lärare. så här har vi blivit överkörda under flera år. min förra rektor fick 2 timmar på sig att packa och lämna sin tjänst. detta var en helt underbar människa som jobbade för oss lärare, gav allt för att det skulle funka mm. nu har vi då fått ett nytt arsle som fan inte vet ett skit, satans pojkvasker är vad det är. han är som barnen, ingen empati och tänker bara på att skaffa sig en bättre possition.

tycker det är synd att ni hamnat i denna knipa nu, men tyvärr. vi kommer alltid att vara kommunens sparbössa. hade det inte varit för en del ungar ger så mycket tillbaka så hade skolan fått brinna då den inte är värd ett dyft i mina ögon längre.

föresten, fick 2000 kronor att driva en termin på. var fan är vi på väg. räckte knappt till matteböcker till 30 ungar. fick ut och tigga bland företagen för att få det att gå runt. som sagt, det går åt helvete :död

Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
BMW R90s skrev:
Ett råd, bilda friskola! Då kan ni tillsätta den rektor ni vill ha och kommungubbarna får pröjsa :banana
Mina ungar går/har gått i en friskola, enbart positiva intryck
av detta. (OBS jag är inte moderat)

verkar som en vettig idé. Dom kommunala skolornas dagar är räknade hoppas jag efter att man läser sånt här .. =/

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Varför idioterna styr? Jo, en kompetent person rubbar organisationens jämvikt och får alla andra att se dålig ut, så den personen blir ett hot. De flesta organisationer är mer eller mindre korrupta nuförtiden och då blir det så här. :gnissla

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA